Muži v čiernom: Globálna hrozba (Men in Black: International) © 2019 ItaFilm Muži v čiernom: Globálna hrozba (Men in Black: International) © 2019 ItaFilm

Oživovať zašlú značku, ktorá bola kedysi mimoriadne cool, je v dnešnom Hollywoode na dennom poriadku. K otáznym refreshom s nejasným smerovaním, bez premyslenejšej vízie, dochádza v čoraz kratších intervaloch, o čom vie svoje ľubovoľná komiksová, ako aj literárna postava. Koľko nevydarených inkarnácií ešte znesie taký Robin Hood, Zorro, Batman či Tarzan, to je vo hviezdach.

Men in Black: International

akčný, dobrodružný, komédia
2019 / 116 min. / MP 12

F. Gary Gray
Matt Holloway, Art Marcum
A presne odtiaľ sa na Zem zniesla po viacerých konceptuálnych zmenách aj personálna prerábka Mužov v čiernom. Nie že by Will Smith s Tommym Lee Jonesom svoje postavy nemali kam posunúť, ale v dnešnej značkovej dobe evidentne nedosahujú dostatočne teasingový status. Merchendajzingová mašinéria potrebuje mať za hlavné hviezdy potenciálne populárnejšie celebrity s áčkovým ratingom, ktoré sú aktuálne v kurze. Tieto prísne kritériá už nespĺňa ani pôvodná dvojica MIB, ani zamýšľaní Channing Tatum s Jonahom Hillom, ktorí mali prepojiť tajných ochrancov vesmírneho mieru s policajným príbehom v utajení zo série Jump Street, s poradovým číslom 23.

Šancu rozbehnúť novú sériu po ostatnom a celkom vydarenom diele z roku 2012, dostali hviezdy z miliardového Marvel univerza, Chris HemsworthTessa Thompson, čiže Thor a Valkýra. V svetoborných Avengeroch mala táto herecká dvojica solídnu chémiu, obom sadli aj komediálne polohy, takže celkom dobre chápem zámer zo strany Columbia Pictures.

Tento romanticky vyznievajúci čiernobiely dream team mohol oživenie značky MIB skutočne so cťou utiahnuť. Celý produkčný zámer by však nesmel narážať na rutinérov bez štipky invencie na strane tých najpodstatnejších, a síce scenáristov. Hemsworth môže svojho ledabolo nezodpovedného agenta H rozohrávať najlepšie ako len vie, kombinovať nesmrteľnú eleganciu Caryho Granta, charizmatickú samoľúbosť Brada Pitta, či noblesnú vražednosť Daniela Craiga pokojne od súmraku do úsvitu. Tessa sa zhostila úlohy bystrej agentky M, ktorá si vyhľadala agentúru mužov v čiernom na vlastnú päsť po silnom zážitku z detstva, tiež na výbornú. Rolu Willa Smitha zvládla pretransformovať na ženskú postavu a ešte aj obohatiť o niečo jedinečné.

Muži v čiernom: Globálna hrozba (Men in Black: International) © 2019 ItaFilm

No keď raz scenár píšu tvorcovia Transformers: Posledný rytier (2017) či Punishera: War Zone (2008), nemôžeme očakávať zázraky. Katastrofou by som však najnovší MIB prírastok rozhodne nenazval. Režisér F. Gary Gray celkom dobre zvláda akciu a štúdiom zverené obrie rozpočty, čo už dokázal zúročiť v nedávnom monsterhite Rýchlo a zbesilo 8 (2017).

Muži v čiernom: Globálna hrozba jednoznačne nedosiahne na oktanový super úspech rozrastajúcej sa bandy Vina Diesela, no výrazne sa pri nej nenudíte, viacero pasáží sa dá označiť ako zábavné a oku lahodiace exotické destinácie sa najmä v dovolenkovom období určite budú dať solídne zhodnotiť. Ako reklama na slnečné okuliare fungujú najnovší MIB taktiež spoľahlivo. Množstvo prvkov pôvodného ducha série ostalo zachovaných či dokonca prehĺbených. Je cítiť, že tento filmový svet má ešte divákovi čo ponúknuť. Humor a akcia ostávajú dominantou znovu oživenej série.

Po toľkých rokoch odpočinku a s novým tímom hlavných hrdinov, by som však čakal o niečo inovatívnejší prístup tvorcov. Premárnená šanca je asi najvýstižnejší termín vyjadrujúci dojem z očakávanej letnej popcornovky. Ak len túžite zabudnúť na problémy z práce a chcete sa zabaviť pri oddychovej jazde mladého páru agentov cestujúcich po zemeguli, ktorí majú za úlohu odvrátiť hroziaci armagedon, poslať ďalších šmejdov z vesmíru do temného zabudnutia či odhaliť nejakého toho dvojitého agenta vo svojich radoch, budete v správnej kinosále.

Ako vždy ide o očakávania. Smial som sa nahlas, dedukoval dejové twisty príliš rýchlo a bol som očarený z Rebeccy Ferguson, zamaskovanej na nepoznanie. Nezaujímavú postavu hádam zahrať nedokáže. Výborná bola aj Emma Thompson v úlohe vrchnej agentky O, ktorá by zniesla viac priestoru. Trochu unavene pôsobil Liam Neeson v mentorskej polohe vysokého T.

Mužom a ženám v čiernom by som dal šancu aj na ďalšiu misiu, len by som zapracoval na zaujímavejšom scenári, lepších záporákoch a vniesol viac efektných WOW momentov. Tak, aby po projekcii nebolo nutné využiť neuralyzér na vymazanie zbytočných spomienok.