Minutáž: 106 minút

Réžia: Barry Sonnenfeld
Scenár: Etan Cohen, Lowell Cunningham, David Koepp, Jeff Nathanson, Michael Soccio
Kamera: Bill Pope
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Will Smith, Alice Eve, Josh Brolin, Emma Thompson, Tommy Lee Jones, Bill Hader, Michael Stuhlbarg, Nicole Scherzinger, Jemaine Clement a ďalší

Muži v čiernom 3 (Men in Black III, 2012)Kultovú snímku Muži v čiernom (1997) o veselých mimozemšťanoch a agentoch s najvyšším utajením pozná hádam každý, a tak ani jeho dve pokračovania neunikli pozornosti fanúšikom nielen sci-fi komédií. Barry Sonnenfeld, otec tejto série inšpirovanej komiksom, mal režisérsku pauzu až 10 rokov. Zabehávanie sa do starých koľají, stresy a peripetie s novým nakrúcaním mu ubrali na váhe nezanedbateľných 13 kilogramov. Navyše, za toto obdobie aj Tommy Lee Jones výrazne zostarol a stratil iskru, a tak mu aj bol poskytnutý menší priestor. Výsledok filmu bol preto zo začiatku neistý a aj očakávania dosť opatrné. Čo z toho napokon vzniklo?

Opäť nadnesený príbeh boja ľudských hrdinov s mimozemskými potvorami. Tentokrát zápletku odštartuje veľmi osobná pohnútka medzi agentmi. Agent J zistí, že agent K doslova ukrýva pred ním tajomstvo veľké ako vesmír, ktorého dôsledky na súčasnosť ohrozujú celú Zem. Agent K sa vracia do 60. rokov, aby napravil svoju životnú chybu s mimozemským zloduchom a agent J cestuje v čase za agentom K, kde chce prísť na obrovské tajomstvo a zároveň napraviť „pokazenú“ súčasnosť.

Muži v čiernom 3 (Men in Black III, 2012) Muži v čiernom 3 (Men in Black III, 2012)

Za obdobie medzi prvým a tretím dielom sa produkcia a filmová animácia posunuli omnoho ďalej. Film Muži v čiernom 3 však zložitými efektmi a predynamizovaným strihom neostal príliš poznačený, prinajlepšom len trošku poprášený. A to je paradoxne jeho veľké plus. Pohodovo naladí klímu pred vašimi obrazovkami, či už v kine alebo doma, svojim typickým odľahčeným humorom a štýlom mužov v oblekoch. Celá epizóda je nostalgická a divákov vracia skutočne akoby späť do čias, keď boli muži v čiernom filmovým fenoménom a hudobné televízie hrali „The black suits coming“. Film tak ostáva lojálny sám sebe a neusiluje sa byť supermoderným hitom sezóny, hoci je vo formáte 3D.

Napriek malým trhlinám v logike scenára sa v deji nestratíte. Záchrana sveta pred mimozemšťanmi sa netvári tak vážne a apokalypticky, hoci apokalypsu zobrazuje. Zásluhu na tom má predovšetkým neprehnaná a realistická kulisa rokov 60. a skvelé herecké obsadenie. Univerzálny herec Will Smith sa opäť ukázal v perfektnej kondícii a hádam ešte väčším prekvapením pre kritiku i divákov je Josh Brolin v úlohe mladého agenta K. Brolin sa tak verne usiloval napodobniť agenta K, že si poctivo napozeral staršie filmy Tommyho Lee Jonesa (v niektorých dokonca hrali spolu) a vytrénoval si jeho mimiku k dokonalosti.

Nevýrazný a staromódny „záporák“ Boris Zviera (Jemaine Clement) je v tomto filme iba povinnou jazdou, avšak scenáristi ušetrili na ňom svoj potenciál. Nijako nevyniká a je až nadmieru klišéovitý. Veľkým mínusom je nepochopiteľný český dabing v našich kinách, ktorý filmu ukrajuje z autentickosti a šarmu. Je to veľká škoda. Očakávania vtipných mimozemšťanov sa bohužiaľ tiež zredukovali len na postavu jedného z nich, Griffina. Rovnako tak nasnímanie v 3D nebolo až také atraktívne. Dokonca samotný Will Smith sa v MIB 3 prvýkrát objavil v 3D snímke, čoho sa obával, aby jeho uši nevyzerali ešte väčšie. Výsledok sklamaním však určite nie je. Okrem toho, že je to vitálny film na zaručené zlepšenie nálady, potešil aj produkciu, ktorej sa z investovaných 225 miliónov dolárov vrátil už viac než dvojnásobok.

Určite tento film pohne kútikmi vašich úst, no obávam sa, že scén, z ktorých by ste chytali záchvaty smiechu, nebude až tak veľa ako v prvej časti série. Napriek tomu sa jej vyrovná svojim vyvrcholením, ktoré pravdepodobne väčšinu divákov prekvapí. A to z produkcie Hollywoodu nie sme veľmi zvyknutí na prvky nepredvídateľnosti. Dá sa ale povedať, že humor, akcia, sentiment a oddychové momenty sa stretli v správnom pomere. Môžete sa tak tešiť na zábavný blockbuster, ktorý pekne uzavrie celú sériu a určite aj od vás dostane viac burácajúcich decibelov, než druhá časť.