Krycie meno U.N.C.L.E. / The Man from U.N.C.L.E., 2015 © Warner Bros. Krycie meno U.N.C.L.E. / The Man from U.N.C.L.E., 2015 © Warner Bros.

Humor a špionáž išli k sebe od nepamäti. Stačí si spomenúť na staré filmy o Jamesovi Bondovi. Nadhľad im bol vlastný vždy, nie je to teda len vec našej dnešnej optiky, i keď o komédie samozrejme nešlo. V rovnakom čase, ako vznikali prvé Bondovky, sa pre stanicu NBC začal vyrábať seriál, ktorý si z agenta jej veličenstva zobral veľa. Dokonca na ňom vypomáhal sám Ian Fleming.

The Man from U.N.C.L.E.

akčný, dobrodružný, komédia
2015 / 116 min. / MP 12
USA / Veľká Británia

Guy Ritchie
Guy Ritchie, Lionel Wigram
Viac o seriáli i neľahkej ceste tohto filmu na plátna kín si môžete prečítať v našom preview.

Originálny názov The Man from U.N.C.L.E. by mohol naznačovať, že vo filme bude dominovať jedna silná individualita. Tak trochu tomu nasvedčuje aj meno jednej z hlavných postáv – Napoleon Solo (Henry Cavill). Je to pozostatok pôvodných plánov seriálu, ktoré sa z viacerých dôvodov postupne menili, ale išlo o dobré rozhodnutia, z ktorých výrazne ťaží aj aktuálny film.

Snímka je o dvoch mužoch a jednej žene. Americký špión Napoleon Solo, gruzínsky agent KGB Illya Kuryakin (Armie Hammer) a východonemecká mechanička Gaby Teller (Alicia Vikander) sa musia dať nechcene dokopy, aby čelili najväčšej bezpečnostnej hrozbe od druhej svetovej vojny.

Píše sa rok 1963 a svet sa nachádza v nepríjemnej dobe po Kubánskej kríze a výstavbe Berlínskeho múru. USA a ZSSR sú už úhlavnými nepriateľmi, ale aj tých dokáže niečo spojiť a to je samozrejme spoločný nepriateľ, ktorým sa v tomto filme stáva medzinárodná zločinecká organizácia napojená na bývalých Nacistov a talianskych fašistov. Keď sa k tomu pridá aj pokročilý vývoj jadrových zbraní, je z toho už dobrý dôvod dať vzájomné rozpory nabok.

Krycie meno U.N.C.L.E. / The Man from U.N.C.L.E., 2015 © Warner Bros.

Príbeh je konvenčný a neprekvapí. Chýba mu tak aj isté napätie, ale v tomto prípade to vôbec nevadí a snímka nenudí ani v akčných scénach. Krycie meno U.N.C.L.E. má totiž hneď niekoľko výraze kladných stránok – príjemnú old schoolovú atmosféru 60. rokov, čomu napomáha aj vydarený soundtrack, nenútený humor, skvelý výber hercov do hlavných aj vedľajších úloh a hlavne trojicu ústredných postáv. Tvorcovia si dali záležať na mnohých detailoch a očividne práca na tomto filme všetkých bavila.

Všetci traja ústrední herci patria medzi vychádzajúce hviezdy amerického a v prípade Vikanderovej aj európskeho filmu. V posledných rokoch sme ich mohli po mnohých menších úlohách konečne vidieť aj v hlavných, ale tento film ich postavil do iných, nových rol. Hlavne Cavil a Vikanderová sa doteraz objavovali prevažne vo vážnejších postavách. Našli sa však aj v tomto a spolu fungujú skvele. Nakoniec, sú to hlavne oni traja, ktorí ťahajú film ako taký. Príbeh je často len kulisou, či priestorom pre ich prejav. Veď všetci vieme, že hrdinovia uspejú.

Snímka nesie výrazný rukopis Guya Ritchieho. Ten okrem réžie filmu napísal spolu s Lionelom Wigramom aj scenár a podieľali sa na produkcii. Ak ste teda videli Ritchieho predošlé akčné komédie, tak si viete približne predstaviť, čo vás čaká, ale je to zároveň vďaka historickej téme a americkej predlohe dostatočné iné.

To, že Krycie meno U.N.C.L.E. vytvorili britskí autori sa prejavilo aj na obsahu snímky. Nechcem prezrádzať detaily, ale ide o postavu Gaby Teller, ktorá sa v seriáli nevyskytovala. Dá sa povedať, že v tejto postave sa odrážajú dobové snahy Veľkej Británie nestratiť svoje postavenie vo svete. Teda nemyslím si, že by Ritchie a Wigram nostalgicky spomínali na doby impéria, nad ktorým nezapadá Slnko, ale ak by sa film nakrúcal v ich domovine v 60. rokoch, určite by sa to na filme odrazilo veľmi podobným spôsobom. Veď aj James Bond je tak trochu o tom.

Krycie meno U.N.C.L.E. je klasická tímovka a ako to už býva, prvý diel je vždy o zostavení tímu. Či však z toho bude filmová séria, ostáva zatiaľ nejasné. Žiadne plány neboli oznámené a tržby v kinách pribúdajú len pomaly. Je to pritom určite jeden z najlepších filmov posledných mesiacov, v rámci leta kvalitou určite kraľuje. Na druhej strane, tomuto námetu by viac sadol formát seriálu. Aj tento film by sa dal poľahky rozdeliť na dve časti a pustiť v telke. Ťažko by sa však zaplatila veľká výprava a množstvo práce na dobových reáliách.