Koncom minulého roka herec a producent Adam Sandler prehlásil, že ak jeho film Uncut Gems nezaboduje na Oscaroch, natočí jednu z najhorších komédií v histórii. A tak vznikol Hubieho Halloween.

Hubie Halloween

komédia
2020 / 102 min. / MP 12

Steven Brill
Tim Herlihy, Adam Sandler

Adam Sandler je vo svete filmu persónou natoľko svojskou a jedinečnou, že sa vlastne stal značkou. To nehovorí o jeho kvalitách, skôr naopak. Keď na plátna kín (či v posledných rokoch na Netflix) dorazí nejaká jeho nová komédia, diváci presne vedia, čo majú očakávať. Sandler sa neštíti akéhokoľvek humoru, neraz ani toho fekálneho. Vyčítaná mu je aj neoriginalita a trápnosť vtipov, miestami až do takej miery, že je divákovi trápno za hercov. A do veľkej miery je to oprávnená výčitka.

V Uncut Gems však dokázal, že zvládne aj vážnu rolu a fanúšikom nasadil chrobáka do hlavy. O pár mesiacov neskôr však už dáva na všetko zabudnúť a skúša to s – ako on sám povedal – jednou z najhorších komédií v histórii. Skromne si však dovolím povedať, že ak chcel tento prívlastok naplniť, mal sa Sandler snažiť mnohonásobne viac.

Hubie Dubois je miestny outsider. Má rečovú vadu a aj kvôli nej veľa radosti v živote nezažil. Už od najútlejšieho detstva si musí zvykať na šikanu susedov aj spolužiakov a na tom sa nič nemení ani v jeho dospelom živote. Ak sa práve nevyhýba všelijakým možným predmetom (od vajíčok po kovové nástroje), ktoré po ňom hádžu susedia, tak počúva uštipačné poznámky od všetkých naokolo. Cenné rady do života a prosby o pomoc od obyvateľov jeho mesta sú v drvivej väčšine len snahou nachytať chudáka Dubieho a, už tradične, si z neho urobiť posmech.

Hubieho Halloween © Netflix

Napriek tomu všetkému má Hubie život rád a užíva si ho – v rámci možností – plnými dúškami. Najviac sa každý rok teší na Halloween. Nielen vtedy, ale najmä vtedy, totiž berie bezpečnosť svojich susedov ako prioritu. Ani tento rok to nie je inak a Hubie vyrazí do ulíc – na bicykli a s čarovnou termoskou, ktorá v sebe ukrýva toľko funkcií, že by jej aj švajčiarsky nožík ticho závidel.

Mestečko Salem je, podľa legiend, centrom všetkých čarodejníc. Práve tu žije statočný Hubie a práve tu sa prikladá Halloweenu ešte špeciálnejšia vážnosť. Zdá sa, že tento rok bude mať hlavný hrdina oveľa viac práce, než inokedy. Do susedného domu sa totiž prisťahoval podozrivý chlap, či skôr vlčí muž. Na školskom večierku zasa zmizne jeden zo študentov. Napriek všetkým neprajným okolnostiam a nedôvere okolia je Hubie presvedčený, že všetky záhady zvládne vyriešiť. A možno popri tom získa aj dievča svojich snov, do ktorého je zaľúbený už od druhého ročníka na základnej škole.

Tón celého filmu udajú prvé dve scény. V nich sa okrem zopár vtipných momentov na pár sekúnd ukáže aj herec Ben Stiller. A nepôjde o jediné milé cameo vo filme. Známych mien je tu ešte niekoľko, ostatne, celkové herecké obsadenie je slušné. Adam Sandler si odohrá svoje, jeho postava by sa v krátkosti dala zhodnotiť pokrčením ramien. Je to nešťastník s rečovou vadou, celý život šikanovaný, s čistou a dobrou dušou. Viac k nemu netreba.

Zaujímavá je postava Hubieho suseda. Toho si zahral Steve Buscemi a treba povedať, že nielen na ňom, ale aj na zvyšku partie bolo cítiť, že si nakrúcanie veľmi užívajú. Príjemne sa do roly šerifa oprel Kevin James, keď vycítil tie správne momenty na pritlačenie na pílu. Zopár drobných štekov sa ujde aj niekoľkým komikom zo Saturday Night Live a drobnú rolu „vybavil“ Sandler aj svojej manželke. Už takmer tradične sa k Sandlerovi pridal aj Rob Schneider, ako inak, s poriadne uletenou postavou. Zaujme aj Hubieho mama v podaní herečky June Squibb, a to nielen tričkami s úchylnými nápismi, ktoré nosí. Aby toho nebolo málo, v záhadnom mestečku žije aj Noah Schnapp, známy zo Stranger Things.

Hubieho Halloween © Netflix

Dalo by sa povedať, že Hubieho Halloween je príjemná feel-good komédia a zároveň slušná paródia na hororový žáner. Je len málo klišé, ktoré tu neboli použité a z ktorých by si scenár nerobil srandu. Humor nerobí dieru do sveta, na to sme si však pri takýchto filmoch zvykli. Miestami sú vtipy na úrovni rozprávky pre deti, inokedy si zasa divák povie, že túto pointu počuť naozaj nemusel. No a občas by sa mohol človek posťažovať aj na akúsi prekombinovosť, keď jednoduchý vtip dostal až priveľkú nadstavbu a divák by ho zvládol pochopiť aj bez nej. Opäť však ide o jav, na ktorý sme si pri Sandlerovkách zvykli.

Tvorcov treba pochváliť za slušné budovanie napätia. Môže za to najmä príbeh, ktorý sa v prvých minútach zdá byť jasný, film však viackrát prekvapí a zaskočí neočakávaným zvratom. Jemné hororové prvky sú v tejto komédii pridávané umne a citlivo. Gradácia deja spĺňa prísne parametre hororu, stále však nevybočuje z komediálneho žánru.

Pochvalu si tvorcovia zaslúžia za zaujímavý záver. Neočakávané prekvapenie v sebe nesie aj jedno veľké ponaučenie. A jedno ponaučenie by si mal vziať aj Adam Sandler – na najhoršiu komédiu v histórii sa bude musieť narobiť oveľa viac.

Hubieho Halloween je v podstate milým prekvapením, od ktorého divák (tak ako napríklad v prípade Murder Mystery) dostane oveľa viac, než pôvodne očakáva. Žiadny veľký prúser sa nekoná, miesto toho sa celkom slušne pobavíte. Nebude to síce chytanie sa za brucho, ale kombinácia humoru, napätia a prekvapivých zvratov vám môže zachrániť večer.