Už len to, že človek vidí Adama Sandlera v niečom inom, ako v komédii, by malo stačiť na nalákanie divákovej pozornosti. Nový film od Netflixu však ponúka oveľa viac.

Uncut Gems

krimi, triler
2019 / 135 min. / MP 15

Benny Safdie, Josh Safdie
Ronald Bronstein, Josh Safdie, Benny Safdie
Diamanty, značkové hodinky, ženy, drogy, NBA. Svet hlavného hrdinu je roztrúsený a divoký, a to platí aj o úvode Uncut Gems (v českom a slovenskom preklade Drahokam). V prvých minútach sa režisérske duo Benny Safdie a Josh Safdie ponára do života Howarda Ratnera, majiteľa kletnotníctva. V jeho svete sa točia veľké peniaze, drahé diamanty a nikdy tu nie je ticho. Doslova, pretože hlavná postava je až nepríjemne zhovorčivá. Okomentovať musí naozaj všetko, čo je sčasti jeho obchodná taktika a sčasti jedna povahová črta. Tá druhá je schopnosť namočiť sa vždy do nového problému. Okrem dlhov na všetky strany, ktoré sa mu nedarí splatiť, sa mu podarí dostať k drahému opálu, aby mu ho nakoniec vzal basketbalista Kevin Garnett. Hnevá sa naňho žena, pretože má milenku a hnevajú sa aj pofidérni páni, ktorým dlží peniaze. A ak ich už má, „pre istotu“ uzatvára stávky, aby svoje príjmy znásobil. No čím sa jeho dlhy zvyšujú, tým sú ľudia v jeho okolí nahnevanejší a dávajú mu to poriadne pocítiť. A ako to už pri živote na hrane býva, čoskoro môže ísť o všetko.

Netflixovská novinka spája silné dialógy s pútavou vizuálnou stránkou. Gangsterka nie je bohatá na násilie (hoci aj to je tu prítomné), skôr je dej prešpikovaný nápadnými aj nenápadnými kľučkami, malými podvodmi, klamstvami, nikdy nedodržanými džentlmenskými dohodami či dokonca kolonoskopiou. Na adrenalíne závislý predavač šperkov nie je typickým mafiánskym hrdinom. V podstate je na všetko sám, jeho jediným partnerom je prehnaná túžba riskovať, zarobiť veľké peniaze a potom riskovať znova.

Uncut Gems je vlastne temným pohľadom do duše takto chorého človeka, ktorý pre svoju vášeň obetuje všetko. Jeho snaha veci zachraňovať je málo uveriteľná, lebo zachrániť sa to snaží práve prúdom slov. Adam Sandler si úlohu vyslovene vychutnáva a dáva v nej priestor zabudnúť na to, že jeho komédie patria skôr do kategórie filmov, ktoré si človek pozrie potajomky.

Uncut Gems © 2020 Netflix

Režisérske duo zachytáva postavy uveriteľne, niekedy však pri tom divák stráca prehľad. Okrem výrečného klenotníka zvykne cez seba naraz hovoriť viacero postáv. To je možno jedna z vecí, ktorá dokáže človeka už po pár minútach odradiť od sledovania filmu. Tou ďalšou je jednoducho príliš rýchla paľba – nielen dialógov, ale aj scén, postáv, informácií. V niektorých momentoch filmu sa percipient dostáva do podobnej adrenalínovej slučky, ako Howard Ratner. Prirovnať by sa dal k poriadne silnej káve, či energetickému nápoju. Obe majú povzbudivé účinky a pri správnej intenzite vedia byť poriadnym „nášupom“. Aj pri nich však neexistuje univerzálnosť, nie každému ten či onen povzbudzovací prostriedok sadne. Uncut Gems je však vybrúseným diamantom, a (ako by možno povedala niektorá z hviezd NBA) ak s ním cítite spojenie, budete sa naň pozerať ako na klenot.

Sandler si v podstate kradne film pre seba, krátka epizódka s Weekndom je len imidžovou záležitosťou. Prítomnosť Kevina Garnetta však nie je samoúčelnou záležitosťou. Basketbalista prepája svety podvodníkov, duchovna, populárneho športu. Vo filme je asi zbytočné hľadať postavu, s ktorou by ste sympatizovali. Možno aj to môže byť pre niektorých ťažšie stráviteľné.

Spomínanú všadeprítomnú temnotu nekalých kšeftov ešte umocňuje soundtrack. Na eletronickú hudbu si v gangsterke spočiatku musíte zvykať, ale postupne sa s ňou dá vžiť. Vyrušiť však môže pri úplnom finále, po ktorom aj bez toho zostane zvláštne prázdno a frustrácia.

Novinka od Netflixu príjemne prekvapila. Adam Sandler sa zhostil úlohy výborne, scenár nie je zlý a najväčšiu pochvalu si tvorcovia zaslúžia za navodenú atmosféru. Ak sa dokážete prehrýzť cez pár svojských a netradičných prvkov, ktoré tvorcovia do filmu pridali a začnete sa „chytať“ na drahokamovú vlnu, určite sa nebudete cítiť podvedení tak, ako niektorí zákazníci hlavnej postavy.