Murder Mystery (2019). © Netflix

Murder Mystery

komédia, mysteriózny
2019 / 97 min.

Kyle Newacheck
James Vanderbilt
Na Netflixe sa objavila slušne promovaná filmová novinka Murder Mystery (v češtine Vražda na jachtě). Mnohým vstávali vlasy dupkom, veď v hlavnej úlohe sa predstavil Adam Sandler. Jeho filmy lákajú už len malú časť divákov a mnohí mu vyčítajú jeho miestami poriadne trápny humor. Ani finálne hodnotenie mnohých fanúšikov nie je ktovieako priaznivé. Ale o tom, či je aj spravodlivé, som sa rozhodol presvedčiť na vlastné oči.

On je policajt a rád by sa stal detektívom, skúšky na lepšie platené miesto sú však nad jeho sily, a tak niekoľkokrát po sebe zostáva na pôvodnej pracovnej pozícii. Ona je kaderníčkou, ktorá svojho muža síce miluje, no napriek tomu by uvítala trochu viac iniciatívy z jeho strany – napríklad sľúbenú cestu do Európy, ktorú by mohla dostať k 15. výročiu ich svadby. A tak sa Nick Spitz (po nátlaku svojej ženy Audrey) postaví k problému čelom a kúpi letenky na starý kontinent.

Po rozpačitom úvode, ktorý by zniesol aj skrátenie, sa začína príbeh zamotávať. Šarmantný pasažier z prvej triedy ich totiž pozve na luxusnú jachtu svojho strýka, na ktorej sa párik hlavných hrdinov ani nestačí poriadne rozhliadnuť a už sa tu udeje vražda. A Spitzovci by sa mali snažiť čo najskôr ju vyriešiť. Sú totiž hlavnými podozrivými.

Nenáročná letná komédia stavia na dvoch hlavných hrdinoch. Adam Sandler a Jennifer Aniston už v minulosti dokázali, že im to spolu na plátne funguje a tú správnu „parťácku“ chémiu si zopakovali aj tentoraz. Práve uveriteľné spojenie manželov pridáva dobrým vtipom intenzitu a tým zlým ju uberá. V tomto prípade treba uznať, že hoci Sandler niekoľkokrát v priebehu filmu na seba strhne všetku pozornosť, stále sa (najmä čo sa týka nechutného humoru) drží v úzadí. V jeho prípade poteší viacero frkov, za zmienku stojí najmä narážka na film Neslušný návrh. Jennifer Aniston je už v rámci komediálnych postáv osvedčená harcovníčka. Hoci zrejme nikdy nevystúpi z tieňa legendárneho seriálu Priatelia, z Aniston sa stala komediálna herečka najvyššieho rangu a ďalšia výrazná rola jej skutočne sadla.

Murder Mystery (2019). © Netflix

Samotný film je priznanou paródiou, či možno skôr poctou Agathe Christie. Mnohokrát sa človek cíti ako pri sledovaní jedného z dobrodružstiev detektíva Herculesa Poirota. Samotný film naňho často odkazuje či už vizuálne, alebo slovne. Autorku ani jej diela neuráža, navyše detektívna zápletka je veľmi slušne vystavaná a oceneniahodná by bola aj v prípade, keby nešlo o komédiu, ale klasickú detektívku. V podstate sa v mnohom podobá na Vraždu v Orient Exprese, zaujímavé charaktery dotvárajú príjemný európsky kolorit. Možno by si zaslúžili aj väčší priestor, ich stvárnenie je len, ako to už pri takýchto filmoch býva, povrchné.

Finálne rozuzlenie má naozaj slušnú gradáciu a ak náhodou uhádnete, kto je vrah, patrí vám veľká poklona. Na nápaditosti v tomto smere tvorcovia nešetrili. Pre Netflix je film slušným ťahom, na mňa príbeh pôsobil ako epizóda nejakého seriálu. Informácie o tom, že by sa malo robiť pokračovanie, zatiaľ nie sú dostupné, osobne by som ho však uvítal a vôbec by ma neprekvapilo.

Iste, film si so sebou nesie veľa klišé, zopár drobností, ktoré logicky nesedia a takisto miestami trápny humor. Murder Mystery však nemôžem hodnotiť negatívne, keďže komédia má v sebe dostatok nápaditosti, tú správnu hereckú chémiu, prekvapujúci záver a veľa dobrých vtipov. Na horúci letný večer ako stvorená.