Hľadá sa Yeti © 2019 Forum Film SK Hľadá sa Yeti © 2019 Forum Film SK

Štúdio Laika, známe svojimi originálnymi stop-motion snímkami (Koralína a svet za tajnými dverami, ParaNorman, Kubo a kúzelný meč), prichádza so svojim piatym počinom. Na rozdiel od svojich predošlých filmov však tentoraz volí o dosť svetlejší a odľahčenejší tón. Namiesto duchov a potemnenej atmosféry tak dostávame cestovateľské dobrodružstvo ovenčené komickými gagmi.

Missing Link

animovaný, dobrodružný
2019 / 95 min. / MP
Kanada / USA

Chris Butler
Chris Butler
Film zasadený do obdobia viktoriánskeho Anglicka rozpráva príbeh o bádateľovi a dobrodruhovi Lionelovi Frostovi. Ten sa snaží dostať do prestížneho klubu objaviteľov, a tak využije šancu vycestovať do Ameriky a získať dôkazy o existencii mýtickej bytosti – sasquatcha. Jeho cesta však rázom naberie celkom iný smer i zmysel.

Ako to už pri filmoch od štúdia Laika býva zvykom, ich hlavnou devízou a lákadlom je vizuálna stránka. Kombinácia stop-motion a digitálnej animácie ponúka jednu dychvyrážajúcu scenériu za druhou, čomu pomáha aj rozmanitosť prostredí. Westernové mestečko, indická džungľa, či vrchy Himalájí pôsobia hravo, osobito a disponujú množstvom malých detailov, ktoré vo vás evokujú nutkanie film zastaviť a pokochať sa.

Postavy tiež disponujú originálnymi štylizovanými výzormi, čo pomáha dotvárať ich charakter. Ten je pri každej z nich jasne vykreslený. Žiadnemu z nich nechýba motivácia, história a typická forma správania. Napriek tomu postava Adeline, starej Lionelovej známej, pôsobí nadbytočne a na rozdiel od ostatných dvoch hlavných postáv aj o čosi menej zaujímavo.

Kratšia stopáž filmu neponúka vývinu postáv toľko priestoru, koľko by bolo potrebné, aby všetky dejové linky pôsobili prirodzene a uveriteľne.  Postava pána Spojky (sasquatcha) je síce vtipná, tá Lionelova zase permanentne gentlemanská a odhodlaná, no chýba medzi nimi chémia ako základ pre postavenie ich vzájomného konfliktu.

Hľadá sa Yeti © 2019 Forum Film SK

Hoci príbeh po chvíli naberá originálny a zaujímavý smer, jeho odkaz patrí skôr k tým bežnejším. Nebral by som to však ako veľké negatívum, keďže Laika tentoraz hľadá divákov skôr v tých nižších vekových kategóriách a forma, akou je myšlienka prezentovaná, je vskutku neokukaná.

Film okrem komických scén, v ktorých vyniká hlavne pán Spojka, obsahuje aj niekoľko akčných scén v štýle Indiana Jonesa, čím kladie ešte väčší dôraz na svoj dobrodružný štýl. Aj tu opäť úraduje onen originálny štýl animácie, vďaka čomu pôsobí akcia o niečo zaujímavejšie.

Hľadá sa Yeti je milým a sviežo dobrodružným animákom, ktorý si užijú hlavne deti. V tejto dobe vyčnieva hlavne originálnou a nádhernou animáciou, na druhej strane však zamrzí nevyužitý potenciál práce s charaktermi a príbehom. Ten by iste zdvihol mierku zábavnosti o niekoľko levelov vyššie. Pozitívom naďalej zostáva ochota štúdia Laika skúšať nové veci, čo vo mne naďalej drží zvedavosť na ich ďalšie počiny.