Rok: 2009

Réžia: Henry Selick
Scenár: Henry Selick, Neil Gaiman
Kamera: Pete Kozachik
Hudba: Bruno Coulais, They Might Be Giants
Hrajú: Dakota Fanning, Teri Hatcher, Jennifer Sauders, Dawn French, Keith David, John Hodgman, Robert Bailey Jr., Ian McShane

KoralinaPre všetkých s veľkou predstavivosťou, s malým hravým človiečikom v srdci a pre obdivovateľov animovanej tvorby prišla do kín Koralína. Ide o prvý film vytvorený technikou stop-motion, ktorý je celý natočený v 3D. Nápaditým vzhľadom a živou animáciou je trošku temná rozprávka na dobrej ceste stať sa ďalšou animovanou „kultovkou“. Nič menej sa ani nedá očakávať, keď sa v jednom projekte spojí toľko talentovaných osobností.

Začalo to Neilom Gaimanom, v súčasnosti jedným z najúspešnejších anglických spisovateľom. Do jeho repertoára patria krátke príbehy a romány so sfi-fi a fantasy tématikou (ako aj napr. pred dvoma rokmi sfilmovaný Hviezdny prach), grafické novely a aj komiksy známych vydavateľských domov. Kniha Koralína a svet za tajomnými dverami, ktorú literárni teoretici prirovnávajú k Alici v krajine zázrakov Lewisa Carolla, vyšla v roku 2002 a okamžite získala niekoľko prestížnych ocenení. Režisér Henry Selick (známy réžiou Predvianočnej nočnej mory Tima Burtona) knihu adaptoval na filmový scenár a viedol štúdio Laika, ktoré v sebe kumuluje filmárov, dizajnérov a animátorov s tridsaťročnou tradíciou tvorby animovaných filmov. Pre štúdio sa Koralína stala prvou celovečernou snímkou a vďaka svojej minutáži aj doposiaľ najdlhším stop-motion filmom.

Rozprávanie začína príjazdom Jonesovcov, nových nájomníkov Ružového paláca. Mladá a neposedná Koralína je sklamaná zo svojho nového domova, excentrických susedov, ktorých považuje za bláznov, z otravného chlapca Wybieho a hlavne z vlastných rodičov, ktorí jej nevenujú pozornosť. Keď v dome objaví záhadné dvere, za ktorými sa môže skrývať dobrodružstvo, neváha ani sekundu. Na druhej strane nájde iný svet. V ňom má jej druhá mama vždy čas uvariť chutnú večeru, jej druhý otec je láskavý a zaujímavý, všetko je omnoho pestrejšie, zábavnejšie a krajšie – lepšie. Dokonca aj jej susedia sú v tomto svete úspešnejší. Koralíne sa druhý svet pozdáva stále viac a viac a voči varovaniam ostáva hluchá a slepá.

Koralina Koralina

Pestré postavičky z Ružového paláca sú nezabudnuteľné vďaka obrovskej predstavivosti výtvarníkov a aj zásluhou vynikajúcich hereckých výkonov. Ústrednú postavu modrovlasej dievčiny vložili do rúk mladučkej, ale nesmierne talentovanej Dakote Fanning a tá svoju úlohu zvládla najlepšie, ako sa dalo. Jej rodičom hlasy prepožičali menej známy John Hodgman a populárna Teri Hatcher, ktorá prirodzene (vzhľadom na príbeh) dostala viac priestoru a jej zosobnenie uhladenej a dokonalej druhej matky bolo správne znepokojivé a veľmi presvedčivé. Dvojicu extravagantných vyslúžilých herečiek, ktoré nepriehľadnuteľne lipnú na svojej niekdajšej kráse, nahovorila úspešná britská komediálna dvojica Jennifer Saunders a Dawn French. Za zmienku ďalej stojí aj Ian McShane ako pupkatý ruský cirkusant Bobinský s Černobyľom prifarbenou pleťou a obsesívnou láskou k repe.

Dva roky príprav a ďalší rok a pol nakrúcania vyústil do obdivuhodného diela po vizuálnej i obsahovej stránke. Príbeh je jednoduchý, ale pútavý a o to viac priestoru je venovaného farbistým postavičkám a fantázii. Nezaostáva ani hudobná zložka, ktorá mala byť pôvodne celá v réžii skupiny They Might Be Giants, ktorej tvorba sa nakoniec okresala len na jedinú pieseň, ktorú Koralíne spieva jej druhý otec. Zvyšok filmu podfarbuje podmanivá hudba Bruna Coulaisa plná tajomstiev a čarovnej energie.

Koralina Koralina

Za posledné roky nám Hollywood naservíroval niekoľko počítačovo animovaných rozprávkových komédií (ak nie rovno trilógií), ktoré nešikovnou kombináciou príbehu a scenára strácali humor a vzťah k deťom na úkor toho, že sa chceli vtlačiť do priazne rodičov. Koralína je iná. Neuráža detskú inteligenciu a ani sa nesnaží prepašovať filmové alúzie okolo nič netušiacich detí. Na pravú a plnokrvnú rozprávku vytvorenú poctivou ručnou prácou (ktorá nie je ani zďaleka passé a stále má svoje čaro) sa bez hanby môžu prísť pozrieť diváci všetkých vekových kategórií.

/