Earthquake Bird © 2019 Netflix Earthquake Bird © 2019 Netflix

Nachádzame sa v rušnom Tokiu počas pracovného dňa v neskorých osemdesiatych rokoch. Lucy Fly sa ponáhľa do práce, no zaujme ju leták na jednom zo stĺpov v metre – je na ňom totiž fotografia jej kamarátky Lily Bridges. Je totiž nezvestná.

Earthquake Bird

krimi, dráma, mysteriózny
2019 / 107 min. / MP 15

Wash Westmoreland
Wash Westmoreland
Po úspešnom remakeu Tomb Raider, v ktorom si Alicia Vikander zahrala hlavú úlohu ako Lara Croft, prichádza švédska herečka v novom filme od Netflixu s názvom The Earthquake Bird. Film napísal aj režíroval Wash Westmoreland, známy pre svoj minuloročný film Collete: Príbeh vášne a je adaptáciou knihy od Susanny Jones s rovnakým názvom. Snímka je pomerne jednoduchým nezávislým filmom a teda neobsadzuje  okrem Alicie Vikander, ktorá stvárnila hlavnú postavu, žiadne veľké herecké hviezdy.

Hoci postava Lucy Fly rovnako, ako jej predstaviteľka, pochádza zo Švédska, je obyvateľkou Japonska už nejaký ten rok a je už kompletne adaptovaná na miestny život, zvyky a správanie. V jedno ráno sa v jej práci objaví polícia ohľadom prípadu Lucy Bridges. Lucy sa okamžite stáva hlavnou podozrivou, vďaka tomu, že v začiatkoch trvania ich skôr krátkeho priateľstva ju Lucy brala ako rivalku.

Vadil jej totiž Lilyin povrchný pohľad na Japonsko, miesto, ktoré Lucy považuje za svoj domov a nezvestná Lily jej tento pocit zrazu narušila. Prostredníctvom jej výpovede sa zoznamujeme aj s Lucyiným frajerom Teijim – šarmantným, no veľmi zvláštnym fotografom, ktorý si získa Lucyinu pozornosť práve svojim tajomným charakterom. Trojicu zblížia rôzne tajomné okolnosti a ako to už býva, keď sa človek ocitne v milostnom trojuholníku, nemôže to skončiť dobre.

Na temnej atmosfére filmu pridáva nielen zvláštny vzťah Teijiho a Lucy, ale aj to, že na celý svet sa pozeráme Lucyinými očami. Jej život je často sprevádzaný smrťou blízkych a snaží sa prekonávať pocit viny všemožnými spôsobmi, vrátanie prehnanej naviazanosti na Teijiho.

Earthquake Bird © 2019 Netflix

Vikander podala svojim stvárnením Lucy Fly obdivuhodný výkon nielen stvárnením osamelosti a snahy nájsť samú seba, ale aj zvládnutím japončiny, v ktorej sama rozpráva veľkú časť filmu. Takisto dobre obstál aj Naoki Kobayashi v roli Teijiho, pre ktorého bola úloha v Earthquake Bird prvá, kde musel hovoriť po anglicky.

Nedá sa však hovoriť o prelomovom kúsku. Earthquake Bird pôsobí skôr ako prvoplánový mysteriózny triler, ktorý by sa mal točiť okolo záhadného zmiznutia jednej z postáv, no pointa sa stáva trochu okrajovým prvkom. Dej sa časom stáva pomerne plytkým a jeho vyvrcholenie je až príliš očakávané a unáhlené napriek tomu, že divák hľadá pri pozeraní filmu hlbší zmysel.

Svojou kvalitou sa bohužiaľ nedá porovnať so žánrovo príbuznými snímkami ako sú Joker alebo Parazit, ktoré sa nachádzajú medzi tohtoročnými favoritmi. Film však určite stojí za pozretie minimálne vďaka príjemnému zobrazeniu Japonska. Okrem Tokia môžeme vidieť aj jeho tradičnú stránku  – typickú architektúru, nádhernú prírodu spojenú s jeho kultúrou, čím je film na pohľad veľmi estetický.