Batman (The Batman) © Continental Film Batman (The Batman) © Continental Film

S myšlienkou vrátiť najcennejšieho hrdinu DC do jeho primárnej ponurosti prišiel tvorivý tandem Ben Affleck a Peter Craig. Hlavná hviezda Justice League konceptu Zacka Snydera sa opätovne spojila s oslavovaným scenáristom Craigom a po ich triumfálnom úspechu Mesta hriechu (The Town, 2010) začali kuť dospelejší a temnejší príbeh najslávnejšieho detektíva na svete. Affleck sa od začiatku viac videl v skormútenej, kriminalistickej polohe Temného rytiera. Avšak po zdrvujúcom neúspechu Justice League z roku 2017 sa po kreatívnych nezhodách s Warner Bros od samostatného Batmanovho projektu dištancoval.

The Batman

akčný, krimi, dráma
2022 / 175 min. / MP 15

Matt Reeves
Matt Reeves, Peter Craig
Rozpracovaný scenár dostal do rúk talentovaný režisér známy svojim silným autorským prístupom, úctou k originálom a citom pre nové vízie notoricky známych filmových diel. Reč je o Mattovi Reevesovi, ktorý v roku 2017 zbieral zaslúžený kredit za vydarené ukončenie trilógie Planéta opíc. Celých päť rokov šperkoval spolu s Petrom Craigom scenár, ktorý mal ambíciu ukázať netopierieho hrdinu v jeho najsilnejších a poslednú dobu opomínaných stránkach. Vo výsledku sme dostali presne to, čo naznačovala reklamná kampaň už od prvého teaseru. Evolučný film, ktorý kombinuje všetky základné piliere kultu okrídleného ochrancu mesta Gotham a posúva ich na novú úroveň.

Nejedná sa o komiksovú revolúciu, akú spustil Christopher Nolan svojím Batmanom začína (2005). Reeves na Nolanovom prístupe naopak stavia a dopĺňa ho ďalšími silnými inšpiračnými zdrojmi filmovej histórie. Gotham je neustále upršaný ako v kriminálnom svete psychopatov Davida Finchera (Sedem, Zodiac), zároveň akcentovaný neónmi ako v štýlovom noire Blade Runnera. Pomalým tempom vyšetrovania evokuje klasiky ako Čínska štvrť či Francúzska spojka. Inšpiračné zdroje môžeme detekovať donekonečna, viď Serpico, Drsný Harry, Vrana, Matrix či Saw. Batman Matta Reevesa však v prvom rade ponúka divákovi nové východiská zo známeho labyrintu duše traumatizovanej siroty, trpiacej vraždou milujúcich rodičov.

Zacyklenie v mučivých zážitkoch nevinných detských obetí je ústrednou témou filmu a zároveň spoločným menovateľom hlavných hýbateľov deja. Ublížení ubližujú. Dá sa z tejto pokrútenej špirály života vôbec vymaniť? Psychologické podhubie najnovšieho príbehu temného rytiera je fascinujúce. Vďaka učebnicovo vyšinutému Riddlerovi v dokonalom stvárnení Paula Dana máme možnosť hlboko precítiť choré motívy konania sériového vraha. Riddler by sa nestratil ani v najväčších hitoch filmového majstra perverzných psychopatov, vyššie spomínaného Davida Finchera. Rébusmi posadnutý maniak rozohráva cynickú hru s celým mestom, ktoré sa obáva toho najhoršieho. A síce, že vyplávajú na povrch klamstvá mocných, morálnych autorít, na oko bezúhonných strážcov zákona.

Batman (The Batman) © Continental Film

Reeves rozvinul motív strachu ako silného nástroja na manipuláciu myslí v celospoločenskom meradle. Neustálym strachom zmietaná spoločnosť je náchylnejšia na rozklad. Ide o tematicky nadčasovú rovinu, ktorá aktuálne rezonuje aj našim reálnym svetom. Intelektuálne presahy tohto formátu by človek vo filme inšpirovanom komiksom asi prvotne neočakával, no tieto myšlienky sú nám podsúvané počas celého takmer trojhodinového dobrodružstva.

Práve prepracovanou filozofiou a hĺbkovou psychológiou postáv sa Batman odlišuje od zvyšných, jednoduchších konceptov konkurenčného Marvelu či zároveň spriaznených hrdinov DC (Flash, Aquaman a pod.). Matt Reeves nás voviedol do zjazvených útrob ľudských útrap zo všetkých komiksových tvorcov najhlbšie. Tu sa nechytá ani oscarom ovenčený Joker Todda Phillipsa (2019).

Niektoré názory namietajú, že by film obstál ako ponurá kriminálka aj bez ústredného temného hrdinu. No nie je tomu tak. Batman bravúrne stvárnený Robertom Pattinsonom je dokonalým protipólom geniálneho vraha. Obdobne ranená myseľ má vyššiu pravdepodobnosť pochopiť psychopata. Ako Bruce Wayne pôsobí utiahnutým dojmom. Predstavuje melancholického princa Gothamu, ktorý sa stráni verejnosti. Vedie mučivý boj so sebou samým. Zároveň zápasí s odkazom rodu Wayne. Ako Batman robí chyby.

Príbeh ho zachytáva v druhom roku svojej značne naivnej, pomstychtivej existencie. Je zúrivý, nevyrovnaný, hladný po stretoch s jeho dopredu odrovnanými obeťami. Naplno si uvedomuje svoju predátorskú povahu nočnej zvery. Cíti zodpovednosť za svojich vnútorných démonov a snaží sa vymaniť z križiackej výpravy plnej bolesti a najhlbšieho duševného utrpenia. Je synonymom pomsty. No je to skutočne nevyhnutný prístup? Odpovede nájdeme v samotnom závere trojhodinovej minutáže, ktorá viacerým divákom pripadá prepálená. Za mňa stojí za to prenikať pod každú príbehovú vrstvu, ktorú sme schopní navnímať. Užime si pomalšie detektívne tempo, ironické humorné momenty, úchvatnú hudbu Michaela Giacchina i vypiplanú kameru Greiga Frasera.

Podmanivé hudobné motívy, ktoré vo vás budú doznievať celé roky k Batmanovi už tak nejak patria prirodzene. Giacchino vyladil atmosféru hudobným podmazom, ktorý vám zalezie do podvedomia a budete absolútne súznieť s celým príbehom. To isté dosiahol Fraser vo vizuálnej stránke. Na najvyšší stupeň pokojnej eufórie vás vynesie Nirvana v remixovanej podobe songu Something In The Way. Užijete si všetky drobné detaily dômyselnej skladačky. Uhranú vás mladí herci vo svojich životných rolách i matadori, ktorí si užívajú každú sekundu svojho priestoru.

Batman (The Batman) © Continental Film

Colin Farrell je ako Penguin doslova fenomenálny. Pod protetickou maskou ukrýva výkon pripomínajúci Roberta De Nira vo svojom zlatom mafiánskom veku. Rozhodne si zaslúži pripravovaný samostatný seriál. Zažijeme s ním pamätnú explozívnu naháňačku s ikonickými zábermi, ktoré sa vpíšu do histórie filmu. Pekelný Batmobil je kapitolou samou o sebe. Nedostanete ho z hlavy. Ďalšieho výrazného mafiána si užil John Turrturo ako chladnokrvný Carmine Falcone. Cez jeho postavu nám dáva snímka najavo, ako v skutočnosti funguje politika v skorumpovaných metropolách. Komisár Gordon Jeffreyho Wrighta je Batmanovým významným spojencom. Ich dôverný partnerský vzťah patrí k inovatívnym prvkom filmu, hoci nevedno, ako sa k tejto dynamike dopracovali.

Alfred Andyho Serkisa zosobňuje hodnotu rodinného dedičstva rodu Wayne a je Bruceovi silnou oporou. Serkis stvárnil komorníka s láskavou, no zároveň pevnou rukou. K utiahnutému Bruceovi Roberta Pattinsona sedí a má tu správnu otcovsko-mentorskú chémiu. Rovnako ho mučí pocit viny za stratu úctyhodných rodičov. Na záver castingových ovácií sa dostávame ku kráľovnej. Zoë Kravitz vdýchla mačací život tej najuhrančivejšej Seline Kyle, akú sme kedy na plátnach videli. Nehrá ukážkovú psychopatku s deštruktívnymi sklonmi, akou bola blonďavá Michelle Pfeiffer. Hrá zraniteľnú zlodejku s bojovným duchom a mačacou ladnosťou. Jej eroticky zvodná krása motivuje odťažitého Batmana k citovej angažovanosti. Romantická línia medzi postavami je tak dôležitým hýbateľom príbehu. Prirodzená príťažlivosť medzi Robertom a Zoë je navyše priam hmatateľná.

Nemalé ambície tvorcov považujem za naplnené. Dostali sme Batmana v polohe, akú sme doposiaľ na plátnach nevideli. Ide o to, ako veľmi vás tento ponurý svet plný prehnitých autorít pohltí. Už teraz sa teším na to, kam nás Matt Reeves vo svojej autorskej vízii s Batmanom vezme nabudúce.