An American Pickle © 2020 HBO An American Pickle © 2020 HBO

Nielen pre tých, ktorí milujú zavárané uhorky, si HBO pripravilo na leto komédiu An American Pickle (český názov Americká nakládačka). Pôvodne na HBO Max (u nás nedostupné), dnes už aj v archíve HBO Go (u nás dostupné). Príbeh je inšpirovaný poviedkou Simona Richa, ktorý napísal aj scenár, uverejnenou v časopise New Yorker a už podľa traileru chce divákov pritiahnuť nenáročný humorom i scenárom.

An American Pickle

komédia
2020 / 88 min. / MP 12

Brandon Trost
Simon Rich
V úvode filmu sledujeme životný osud chudobného robotníka Herschela Greenbauma (Seth Rogen), ktorý sa pred 100 rokmi vydal hľadať svoje šťastie do Spojených štátov amerických. Pre svoju rodinu chce zabezpečiť o čosi spokojnejší život a splniť sen svojej manželky – mať vlastný náhrobok. Vyberie sa preto pracovať do továrne na nakladané uhorky. Pri vskutku zodpovednej a dôležitej práci padne do jednej z kadí s uhorkami. V nej zostane uväznený po celých sto rokov, no a keďže uhorky sú dobre sterilizované, aj jeho telo je zakonzervované tak, že sa o desať dekád prebudí z dlhého spánku bez zmien. V novom svete sa ho ujme jeho pravnuk (aj jeho hrá Seth Rogen), s ktorým si však veľmi nerozumie. Rozumie si však s biznisom – v akomkoľvek období. A tak je jasné, že Herschela čaká veľká jazda, ktorá bude súvisieť, ako inak, s uhorkami.

Ak sa vo filme objaví Seth Rogen, filmom ošľahaný divák by mohol očakávať, že sa mu dostane (v nie vždy akceptovateľnom množstve) dávka nevkusného, sexistického a vulgárneho humoru. Tí, ktorí videli napríklad Interview, Apokalypsu v Hollywoode či animovaný film Buchty a klobásy, vedia, že toto je naozaj odôvodnená obava. V tomto prípade však očakávajte čosi úplne iné.

An American Pickle nastaví latku humoru už na začiatku a v podstate sa až do titulkov nezmení, ak nerátame úplný záver. V tomto prípade si scenár viac sleduje rovinu satiry aktuálnych politických pomerov, ale aj medziľudských vzťahov, stretnutie technológií s našimi zvykmi, ako aj generačné rozdiely. Všetko bez zbytočných nechutností, miestami dokonca s ľudskou tvárou. Rogen navyše podáva vynikajúci výkon v oboch svojich úlohách, čím len zvyšuje autentický dojem z emócií v dvojčlennom rodinnom kruhu.

Čo sa týka humoru, jeho kadencia by mohla byť o čosi hustejšia. Ani aktuálne tempo nie je úplne zlé, rezervy sa však nájdu. Čo sa (okrem Rogenovského typu zábavy) vymyká bežným zvyklostiam, je žánrové rozpätie. Podľa HBO sledujeme čistokrvnú komédiu. Pokojne by sa však mohla k popisu pridať aj dráma, či dokonca s prižmúreným okom aj rodinný film. Samozrejme, tvorcovia sa rozhodli, že divákov zásobia najmä zábavou, v niektorých momentoch však na povrch doslova preráža silný ľudský rozmer.

An American Pickle © 2020 HBO

Momenty odcudzenia, zmierenia, spomienky na nebohých členov rodiny a aj veľké finále. Tie všetky sa sem možno dejovo hodia, na niekoho však môžu pôsobiť rozpačito. Chýba im humorný prvok, prichádzajú bez predchádzajúceho varovania a môže sa zdať, že do filmu nepasujú. V kombinácii s viacerými klišé pôsobia neuhladene. Zaujímavý autorský zámer možno treba oceniť, finálne prevedenie však kríva minimálne na jednu nohu.

Povedzme si úprimne, táto snímka neprináša nič nové. Komédií o ľuďoch, ktorí sa prebudia o X rokov neskôr sme už videli viacero. Ani scenár nie je prešpekulovaný, pri sledovaní filmu ste vlastne vždy o pár krokov pred hlavnými hrdinami a je vám jasné, čo sa bude diať. Napriek tomu ide po väčšinu času o zábavný pohľad, ktorý nenudí. Priznať si síce treba, že film mohol byť o pár minút kratší, ale aj tak sa pôvodná poviedka dá prežiť bez ujmy na zdraví a s úsmevom na tvári.

Hoci sa mená politikov vo filme nespomínajú, je jasné, že An American Pickle je aj reflexiou na aktuálne dianie v Bielom dome a na amerických zákonodarcov celkovo. Spomínaná satira je podávaná sofistikovane, bez výraznejšieho nátlaku a slúži ako milý doplnok. Nie je silená, dá sa stráviť a neurazí ani tých, ktorí ju inak nevyhľadávajú.

Tak si to zhrňme. An American Pickle nie je filmom revolučným, špičkovým, nezbúra rekordy sledovanosti. Ide však o milú komédiu, pri ktorej sa nebudete červenať a z ktorej dostanete chuť na zavárané uhorky. Ak nepotrebujete k večeru veľké výbuchy smiechu, ale stačí vám úprimne sa pousmiať, tak po výbere tohto filmu nebudete mať kyslý úsmev.