The Jacket

dráma, mysteriózny, sci-fi
2005 / 103 min. / MP 12
USA / Nemecko

John Maybury
Massy Tadjedin
Takmer neznámy anglický režisér John Maybury (Láska prekliata), producenti ako George Clooney a Steven Soderbergh či herci ako oscarový Adrien Brody, prenikajúca hviezda Keira Knightley alebo veterán Kris Kristofferson nám pripravili mysteriózny thriller, ktorý nám ponúka zmes viacerých skvelých a veľmi zaujímavých filmov, ako boli napríklad: Shock Corridor, Prelet nad kukučím hniezdom, Memento či Večný svit nepoškvrnenej mysle. Tieto filmy sú o psychiatrickom ústave, strate pamäti a hľadaní pravdy či o rafinovanej dejovej línii medzi prítomnosťou, minulosťou a budúcnosťou. A presne o tom je aj nový, veľmi zaujímavý film, ktorý je kombináciou predošlých námetov.

Jack Starks (Adrien Brody) pôsobil ako vojak v roku 1991 na vojenskej operácií v Iraku, kde bol postrelený z pištole malého chlapca. „Vtedy som prvý krát zomrel,“ dozvedáme sa z Jackovho hlasu. Doktori ho na poslednú chvíľu zachraňujú, no s veľkým následkom, a to so stratou pamäte. Keď prichádza do Spojených štátov a blúdi zimným krajom, pomáha opraviť auto mladej žene s dievčatkom, a stopne si jedného vodiča, ktorý ho ochotne berie. O chvíľu ich však zastavuje policajt. Jack sa zrazu ocitne na súde a je (právom-neprávom) obvinený z vraždy policajta. No vzhľadom k jeho psychickému stavu a strate pamäti ho sudca namiesto väzenia posiela do liečebného ústavu.

Tu sa stretávame s doktorom Thomasom Beckerom (Kris Kristofferson), ktorý svojich pacientov rád nadmerne prepcháva silnými liekmi a skúša na nich svoju šokovú terapiu v podobe zatvárania v zvieracej kazajke do mikropriestorových boxov, ktoré pripomínajú úschovňu mŕtvol v márnici. Aj pod vplyvom silných liekov sa Jack „naučí“ v „šuflíku“ cestovať časom aj priestorom. Postupne má z tohto procesu veľkú traumu a smrteľný strach (kto by nemal), ale keď zisťuje, že týmto spôsobom (cestovaním do budúcnosti či minulosti) si môže vysvetliť súvislosti týkajúce sa vraždy, z ktorej bol obvinený, postupne sa mu toto cestovanie zapáči. Na jednej svojej „ceste“ do budúcnosti sa spoznáva a spriatelí s Jackie, utrápenou, ale pohľadnou mladou ženou, ktorá si rada vypije a nemá žiadnych priateľov. Žije skazeným samotárskym životom a na Jackových cestách mu pomáha objasňovať jeho minulosť.

Vizuálna stránka je spravená obdivuhodne, atmosféra v liečebni je takmer dokonale pochmúrna a autentická, plná kazajok, nadbytočných dávok liekov a ukľudňujúcich injekcií. Kameraman Peter Deming používa v liečebni studené a tmavé farby a jeho práca vrcholí v šuflíku, kde je úzkosťou skľúčený Jack uväznený v zvieracej kazajke, a najprv prostredníctvom jeho očí, neskôr aj celým obrazom, sa dozvedáme, čo sa deje pred ním. Je to skvelo sprostredkované! Samozrejme, v tomto smere má obrovskú zásluhu aj dobrý strih. Atmosféra liečebného ústavu je ešte doplnená taktiež obdivuhodnými hereckými výkonmi. Adrien Brody či Kris Kristofferson, pacient a doktor, dvojica ako vyšitá! Chudučký, bledý, traumatizovaný a stratou pamäti trpiaci Brody vs. chladný, diskrétny, rázny a povolaním poznačený veterán Kristofferson. Vyhráva presvedčivý a brilantný Brody, ktorému sa po oscarovom Pianistovi roztrhlo vrece skvelých výkonov. Divákom, ktorí majú fóbiu z ihiel či takýchto prostredí, film veľmi neodporúčam, lebo budú mať veľmi deprimujúce a znechucujúce pocity. Jedno hlavné negatívum filmu je nešťastné Mayburyho vkomponovanie milostnej zápletky medzi Jackie a Jackom, ktorá sa tu ani po prvé nehodí, a po druhé nie je ani presvedčivá.

© Warner Bros.

Zvieracia kazajka je film, kde je spočiatku dosť nejasností, ktoré sa postupne vyjasňujú alebo zostávajú nevyjasnené až do samotného konca. Tým, čo nezvyknú čítať každý riadok do konca, bude robiť orientovanie v čase menšie problémy a chaos. Každá zbytočne vyzerajúca scéna má opodstatnenie a súvislosť, ktorú sa dozvedáme neskôr. Je to film „veľkej pointy“, ktorá sa rozlúskne až v samom závere veľkým boomom či niekoľkými filozofickými vetičkami. Aj napriek niektorým chybičkám, je to veľmi ambiciózny, napínavý a mysteriózny thriller, na ktorý sa oplatí ísť ešte raz, zamyslieť sa nad ním, či polemizovať a rozoberať ho medzi priateľmi.