V kinách je film, ktorý vás ťahá k tomu, aby ste si vyložili nohy a poriadne sa zabavili. V hlavnej úlohe Samuel L. Jackson a Ryan Reynolds.

The Hitman's Bodyguard

akčný, komédia
2017 / 118 min. / MP 12

Patrick Hughes
Tom O'Connor
Akčná komédia paroduje názvom aj plagátom filmovú klasiku Osobný strážca z roku 1992. Aj tu je v popredí ústredné duo, avšak z úplne iného dôvodu. Darius Kincaid (Samuel L. Jackson), jeden z najlepších nájomných vrahov na svete, momentálne sedí vo väzení Interpolu v Manchestri. Kývne však na ponuku „odskočiť si do Haagu“, aby tu svedčil proti bieloruskému prezidentovi Dukovičovi (Gary Oldman), ktorý vo svojej krajine vraždil nevinných ľudí.

Jeho svedectvo je kľúčové, a keď zlyhá transport, ktorý vedie Amelia Rousselová (Elodie Yung), do jeho života sa dostáva Michael Bryce (Ryan Reynolds). Sympaťák na prvý pohľad, ktorý si v minulosti poctivo plnil poslanie osobného strážcu najvyššej kategórie. Jedno zlyhanie však zmení celý jeho život. A práve teraz sa môže dostať späť na výslnie. Stačí postrieľať pár Bielorusov a dostať Kincaida pred súd.

Už na prvý pohľad celý film stojí a padá (to druhé ale málokedy) na ústrednej dvojici. Akciou ošľahaný Samuel L. Jackson je presne taký, aký by mal „cool zločinec“ byť. Nešetrí hláškami i veselými príhodami zo života nájomného vraha a výrazu „motherfucker“ dáva nový rozmer. A možno v jeho používaní aj prekonáva svetový rekord. Ryan Reynolds zo seba už zrejme nikdy nezmyje masku Deadpoola. Aj keď tu sa tvorcovia ešte relatívne krotili, stále sa pozeráme na sarkastického Reynoldsa, ktorý kvôli tomuto filmu odmietol hlavnú rolu vo vesmírnom sci-fi Life.

© Jack English (Lionsgate)

Chémia medzi parťákmi funguje na výbornú. Vtipy sú originálne, niekedy s prekvapivým, inokedy s jasným záverom. V oboch prípadoch ale nechýba dôvod na úsmev na tvári. Komediálne prvky sú dodávané naozaj nahusto. Vyčítať tvorcom, že mali pridať, sa skutočne nedá. Poteší scéna so spievajúcim autobusom plným mníšok, nočná cik-pauza končiaca výbuchom auta či záverečná naháňačka v nie práve najnovšom modeli motorového vozidla.

Akcie je hojne, nejde o žiadne veľké experimenty, ale tak ako v celom filme, aj tu režisér stavil na osvedčené ťahy, použité už x-krát predtým. Len s tým rozdielom, že sa im snažil pridať aspoň trošku dynamického a originálneho čohosi, čo urobí z filmu zapamätateľné popcornové béčko. Zaujímavo vyznie napríklad troj-naháňačka v jednom z amsterdamských kanálov – vo vode Darius na motorovom člne, po ceste napravo banda na dodávkach snažiaca sa zneškodniť ho, na ceste naľavo zase Bryce zachraňujúci svojho klienta. Kameraman v krátkej sekvencii naznačil aj snahu pohľadu „prvej osoby“, no ostalo len pri náznaku. Je to, ako keď dostanete ochutnať z halušiek, ktoré vám urobí mama. Sú výborné, no ona zrazu vezme misku a odnesie ju k babke. Tak nejako sa môže divák cítiť. Škoda, trošku „experimentu“ by nezaškodilo.

Hlavný záporák vybočuje z charakteru filmu. Celý čas je smrteľne vážny, vypočítavý a zniesol by aj kritériá trileru. Je na posúdení každého, či by sa ten, kto zosobňuje najhoršie zlo, mal v komédii tváriť aspoň trochu zábavne, úvodná scéna však dáva skôr za pravdu opačnému názoru. Dukovič je tu vykreslený ako cynický a bezcharakterný jedinec a despota, ktorý sa tvári, akoby mu patrili životy všetkých obyvateľov v jeho krajine.

© Summit Entertainment a Millennium Media

Okrem toho, že ide o buddy movie, do istej miery je to aj road movie. V jednej chvíli sa preháňame ulicami Manchesteru, o chvíľu sme na kravskej farme kdesi na juhu Anglicka, aby sme sa už o pár minút mohli ocitnúť v zeleňou posiatom Amsterdame. Aj keď tvorcovia asi nemali geograficko-opisné pohnútky, je dobré, že ponúkli aspoň trochu exkurzie po Západnej Európe.

Zabijakov osobný strážca je ďalší z filmov, ktorý sa tvári, že hudba súčasnosti neexistuje, resp. že nestojí za reč. Nájdete tu teda aj také klenoty ako Hello od Lionela Ritchieho, I want to know what love is od Foreigner, či nesmrteľnú odrhovačku Dancing in the Moonlight. Správnym výberom soundtrack podčiarkuje jemne parodickú líniu (alebo to tvorcovia tak nemysleli?), ktorá je niekedy trošku nejasná a divák môže byť zmätený, kedy to režisér myslel s aktuálnou scénou vážne. Len je trošku škoda, že tej hudby nebolo viac. Čo už, nie každý Samuel L. Jackson je Tarantinom.

O čo v snímke ide, je jasné už z názvu. Rozhodne nečakajte nič revolučné, v pozadí je trochu cítiť strach z experimentovania. Napriek tomu je akčná komédia o bývalom AAA agentovi a jeho parťákovi solídnym B-čkom, ktoré pri troche snahy mohlo byť aj A-čko ale… načo?

Z Reynoldsa je šoumen, Jackson je aj napriek 68 rokom vo forme a Salma Hayek s Garym Oldmanom sú stále nažive. Aj vďaka (alebo napriek?) tomu dávam vysoké hodnotenie. Akčná komédia splnila očakávanie, ktoré som mal a to, aby bola akčnou komédiou, na ktorej sa od srdca zasmejem. Takže, aby som to zhrnul: Ak máte chuť na kusisko zábavy a poriadnej akcie prerušovanej len minimom romantiky a žiadnym sexom, nebolí vás pohľad na Deadpoola bez masky, nie ste v strese z toho, že vás Travoltov kamoš z Pulp Fiction pošle do teplých krajín a máte zdravé nohy, oči a pár eur nazvyš, bežte do kina!