Všetky moje listy spáľ © 2022 Film Europe SK Všetky moje listy spáľ © 2022 Film Europe SK

Nový film Björna Rungeho, ktorý otvoril tohtoročný festival severských filmov, už dostal veľa pozitívnych ohlasov. Nečudujem sa tomu. Napriek niekoľkým slabým miestam v scenári naplno vtiahne diváka príbehom, kamerou, hudbou a hereckými výkonmi.

Bränn alla mina brev

2022 / 120 min. / MP 15
Švédsko

Björn Runge
Veronica Zacco

Všetky moje listy spáľ je nakrútený podľa knižnej predlohy Alexa Schulmana. Je autorom vo Švédsku populárneho podcastu, ale aj oceňovanej knihy Z popela (vyšla v českom vydavateľstve Host). V autobiografickom príbehu, podľa ktorého bol pomenovaný aj film, rozoberá drámu pokrytú popolom a tajomstvami medzi vlastnou babičkou a starým otcom.

Spisovateľ Alex (Sverrir Gudnason) si jedného dňa uvedomí, že deštruktívnym správaním čoraz viac prekračuje nielen manželkine hranice, ale aj svoje vlastné. Preto sa rozhodne obrátiť na terapeutku, aby spolu pochopili prečo v ňom vrie násilnícky živel. Začne sa hrabať v minulosti a to ho privedie k spomienkam na čudné správanie starkého Svena Stolpa (Bill Skarsgård). Alex ho považuje za génia, keďže Sven bol významným spisovateľom, kritikom a prekladateľom. Začne však pozornejšie pátrať po jeho osude. Sven celý život súperil s kolegom Olofom Lagercrantzom (Gustav Lindh). Alexa zaujmú ich vzťahy a z denníkov a listov sa dozvie, že nešlo len o pracovnú konkurenciu, ale o niečo oveľa citlivejšie a zároveň hrozivé.

Všetky moje listy spáľ © 2022 Film Europe SK

Retrospektívne sa ocitneme na literárnej rezidencii s mladým Svenom, jeho manželkou Karin (Asta Kamma August) a Olofom. Už vtedy bol Steven uznávaným a rešpektovaným autorom a Karin poctivou a profesionálnou prekladateľkou z francúzštiny. Postupne sa dozvedáme, že Sven sa voči manželke správa povýšenecky, často nerešpektuje jej city a nevenuje jej čas ani slová. Karin sa s pochopením stretne práve u mladšieho Olafa. Začnú spolu tráviť viac času a nakoniec ich vzťah prerastie do vášnivej lásky.

Možno to znie ako taká typická melodráma, lenže v príbehu sa objavujú závažné sociálne témy. Postupne sa vynára násilnícky manželský vzťah, ktorý je založený na žiarlivosti, strachu a mužskej dominancii. Karin však neodíde a zostane so Svenom. Chráni tak tajomstvo a zároveň je tlačená normami spoločnosti. Film hovorí aj o sile umenia, ktoré vie byť nebezpečné a deštruktívne.

Všetky moje listy spáľ majú silný príbeh, hlavne ten z minulosti. Niečo však chýba dejovej línii zo súčasnosti. Na konci začína byť až príliš sladkastá. Napriek tomu film vie očariť výbornou prácou kameramana ako aj hereckým výkonom Asty Kamma August, expresívneho Billa Skarsgårda, ktorého poznáme napr. zo snímky To (It, 2017) a senzitívneho Gustava Lindha. Silným rozhodnutím bolo taktiež zavolať na napísanie hudby jedného z najuznávanejších mladých skladateľov súčasného Švédska Jacoba Mühlrada. Jeho hudba vie byť mrazivá a skľučujúca, zároveň aj povznášajúca a nežná. Ako celý film.

Všetky moje listy spáľ sa oplatí vidieť a porozmýšľať nad tým, či a ako nás minulosť vplýva a ako zasahuje do nášho správania sa. Vyvoláva taktiež pokušenie nazrieť na životy našich príbuzných a viac ich spoznať. Stihnúť film na veľkom plátne môžete v rámci festivalu severských filmov Scandi.