UFO Švédsko (UFO Sweden) © 2022 Film Europe SK UFO Švédsko (UFO Sweden) © 2022 Film Europe SK

Do výberu tohtoročného Scandi sa dostala aj tak trochu netradičná žánrovka. UFO Švédsko je totiž dobrodružným sci-fi filmom, ktorý je určený azda najmä tínedžerom a deťom, ale vďaka svojmu dobovému zasadeniu bude dobre fungovať aj na staršieho diváka.

UFO Sweden

dobrodružný, sci-fi, mysteriózny
2022 / 120 min. / MP 15
Švédsko

Victor Danell
Jimmy Nivrén Olsson, Victor Danell
Príbeh sa odohráva v roku 1996. Hlavnou hrdinkou je Denis (Inez Dahl Torhaug), problémová tínedžerka umiestnená v pestúnskej starostlivosti. Pred ôsmymi rokmi totiž záhadne zmizol v horách jej otec. Nazdáva sa, že viacero nezvyčajných udalostí súvisí buď so zmiznutím jej otca alebo s výskumom, ktorý robil, a tak sa rozhodne po ňom opäť pátrať. S prosbou o pomoc osloví miestny UFO spolok, ktorého súčasťou bol kedysi aj jej otec. Členovia spolku na čele s vedcom Lennartom (Jesper Barkselius) síce váhajú, ale rozhodnú sa k nej pridať. Do cesty sa im postaví štát, polícia, ale najmä ich vlastné pochybnosti.

Mysteriózne pátranie po tom, čo sa vlastne deje, je ústrednou osou celého príbehu. Vďaka správnej gradácii a tempu deja film ani na chvíľu nenudí. Je cítiť, že režisér a scenárista Victor Danell to mal veľmi dobre premyslené. Vytknúť by som mu mohol iba jednu akčnejšiu scénu vo Švédskom meteorologickom ústave, ale na celkovom pozitívnom dojme to nič nemení. Partička UFO vyšetrovateľov je samozrejme v mnohom excentrická, ale udržiava si prísne skeptický a vedecký pohľad. Hlásení o UFO dostávajú veľa, ale väčšinu z nich vedia racionálne vysvetliť. S obavami sa pozerajú aj na Denis a prípad jej otca, ktorý viacerým z nich ublížil. Chuť ísť opäť do terénu však nakoniec preváži.

V primeranej miere sa v snímke objavujú aj flashbacky do 80. rokov, k Denisinmu otcovi Unovi (Oscar Töringe) a k udalostiam, ktoré prechádzali jeho zmiznutiu. Vidíme celkom typického zanietenca, pri ktorom nemáte istotu, či je ešte príčetný alebo je všetko výplodom chorej mysle. Nie je to však podané explicitne a je to, samozrejme, vždy z pohľadu dieťaťa, ktoré chce byť súčasťou otcovho pátrania. Nádej a optimizmus, že je možné sa dopátrať pravde, tak z príbehu nikdy nezmizne.

UFO Švédsko (UFO Sweden) © 2022 Film Europe SK

Silnou stránkou filmu je atmosféra. Je výrazne prítomná už od prvých záberov a vďaka kvalitnej dobovej výprava vás rýchlo pohltí. Nechýbajú ani nepatrné odkazy na staré sci-fi klasiky, ale najmä ich to v mnohom pripomína. Nejde však o kopírovanie, skôr len o pocit, ktorý je podobný ako napr. pri filmoch Wargames (1983) či Blízke stretnutie tretieho druhu (1977). Celkovo by sme  mohli povedať, že UFO Švédsko neprináša nič nové, ale tému Danell podáva vlastným originálnym spôsobom. Chýbajú síce pamätnejšie momenty, ktoré by vám ostali v pamäti dlhšiu dobu, ale opäť – na zážitku so sledovania filmu to nič neuberie.

Victor Danell je ešte len začínajúci tvorca, ale ukázal sa touto snímkou ako veľmi sľubný režisér aj scenárista. UFO Švédsko ani na chvíľu nenudí, je to naopak zábavný a nie prvoplánový film a prináša hneď niekoľko veľmi zaujímavých a sympatických postáv. Technicky nadaná Denis prirodzene dominuje celej snímke a prechádza si aj určitým vývojom. Zo začiatku totiž málokomu naozaj dôveruje a zároveň nepochybuje o svojej pravde, čo nie je práve cesta, ako si získať na svoju stranu ostatných. Možno v tom teda mladší diváci odčítajú aj nejaké to poučenie.

A skoro som zabudol. Či sa mimozemšťania vo filme nakoniec objavia alebo nie, nechám na vás. Vysvetlenia všetkých mysterióznych udalostí v deji sa však dočkáte a je to celkom fajn postavené, v rámci deja to má hlavu a pätu a ide o fenomén, ktorý sa v sci-fi objavuje pravidelne, ale tu zohrá novú úlohu.