Everything Everywhere All at Once © 2022 A24 Everything Everywhere All at Once © 2022 A24

Multiverzá, v súčasnosti populárne napríklad v komiksových filmoch, osobne nemám veľmi rád. Idea, že naše akokoľvek malé rozhodnutie vytvára nový paralelný vesmír, dáva našim činom a nám samým príliš veľkú dôležitosť. Môžu však poslúžiť ako dobrý odrazový mostík. A práve snímka Všetko, všade, naraz (Everything Everywhere All at Once) využíva multiverzum naozaj funkčne, aby vyrozprávala príbeh o našich životoch, ale i celej súčasnej spoločnosti, ktorá je nie len u nás v hlbokej kríze.

Everything Everywhere All at Once

akčný, dobrodružný, komédia, sci-fi
2022 / 149 min. / MP 15

Dan Kwan, Daniel Scheinert
Dan Kwan, Daniel Scheinert
Režisérsko-scenáristická dvojica Daniel Kwan a Daniel Scheinert pripravili dielo, ktoré na povrchu vyzerá, ako zbesilá akčná jazda plná priam švihnutých nápadov a to často až za hranicou toho, čo dokáže divák v kine absorbovať. Zdanie však klame. Režijne je to totiž po celú dobu pevne uchopené a cieľ rozprávania ostáva jasný. Dramatický oblúk i tradičná cesta hrdinu dávajú filmu jasnú štruktúru, o ktorú sa opiera scenár a pomôžu aj divákovi.

Príbeh sa odvíja od života a problémov jednej rodiny, ktorá emigrovala z Číny do USA. Evelyn (Michelle Yeoh) a Waymond (Ke Huy Quan) odchádzajú ako mladý pár do Spojených štátov, kde si otvárajú práčovňu a majú spolu dcéru. Dôležité momenty ich spoločného života vidíme v sérii flashbackov, ktoré doprevádzajú Evelynin prvý kontakt s multiverzom. Vidíme však typický život Číňanov, ale i Vietnamcov a ďalších, na Západe. Práca, práca a práca. Evelyn jej podriaďuje všetko, čo spôsobuje jej odlúčenie od dcéry Joy (Stephanie Hsu) i pomalý rozpad manželstva. Problémy kulminujú počas daňovej kontroly, kde im kvôli Evelyniným pochybeniam hrozí zabavenie práčovne. Tu sa však zároveň všetko aj začína, čo samozrejme len prehlbuje problémy s daňovou kontrolou.

Multiverzom sa šíri zlo, ktoré môže priviesť všetkých naprieč vesmírmi do záhuby a práve Evelyn by mohla byť tá správna osoba na boj proti Jobu Tupaki. Bez toho, aby som zabiehal v príbehu príliš do podrobností, napíšem len, že celý apokalyptický súboj ostáva v rodine. Prelína sa tu teda širšia spoločenská kríza s osobnými problémami členov tejto rodiny.

Everything Everywhere All at Once © 2022 A24

Všetko, všade, naraz je v prvom rade veľmi originálny počin plný kreatívnych a vtipných nápadov. Často sa ide, zámerne, až na hranu brakovosti a aj extrémna zmes žánrov môže nejednému divákovi zamotať hlavu. Scenár však Danielovia napísali naozaj dobre. Dokonca od istého momentu ho písali s vedomím, že hlavnú postavu stvárni práve Michelle Yeoh, i keď ju v tom čase nemali ani oslovenú, a je to vo filme cítiť. Skvelý je aj herec a choreograf bojových umení Ke Huy Quan, ktorý už bol inak na hereckom dôchodku – svoju regulárnu dvojúlohu však zvládol bez zaváhania. Na oboch sa výborne pozerá a ich akčné scény majú veľmi príjemný starosvetský nádych. Ide predsa len aj o poctu starým hongkongským kung-fu snímkam.

Z reakcií, ktoré som na film čítal, mám však pocit, že mnohým divákom v tom všetko uniklo to, o čo tvorcom v tomto projekte naozaj išlo. Častá je kritika práve tých pomalších alebo emocionálnejších scén, pri ktorých film vypadáva zo svojho zbesilého tempa. Prestávka v ňom je však potrebná, ale zároveň je to práve priestor, v ktorom tvorcovia odkrývajú svoj pohľad na svet, jeho problémy a prichádzajú navyše s veľmi láskavým návrhom ako ich riešiť. S istou nadsádzkou sa dá dokonca povedať, že film sám sa stáva liekom na problémy súčasnosti.

Ale je to samozrejme chyba, že Všetko, všade, naraz vo svojom riadenom chaose nevie doručiť svoje pozitívne posolstvo všetkým divákom, ktorí ho uvidia. Každopádne dúfam, že ich bude, čo najviac, lebo ide o výborný a prekvapivo potrebný film.