Bullet Train © 2022 Sony Pictures Bullet Train © 2022 Sony Pictures

Po režijnom úspechu Johna Wicka (2014) sa spoločná cesta kaskadérskych es Chada Stahelskiho a Davida Leitcha rozišla. Stahelski ostal verný hitmanovi Keanu Reevesa a stihol okolo neho vybudovať solídny filmový vesmír plný nájomných vrahov ctiacich tajomné pravidlá. David Leitch sa rozhodol venovať rozličným iným projektom, a my sme tak dostali vydarené akčné kusy Atomic blonde (2017), dvojku Deadpoola (2018) či zábavný spin-off Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw (2019). Po troch rokoch prichádza so svojím najambicióznejším dielom, novinkou Bullet Train.

Bullet Train

akčný, komédia, triler
2022 / 127 min. / MP 18

David Leitch
Zak Olkewicz

Názov filmu odkazuje na japonskú strelu, rýchlovlak Shinkansen, do ktorého nastúpia rôzni groteskní hrdlorezi s komickými menami a podivnými úlohami. Každý má svoj vlastný cieľ, všetky sa zdajú byť prepojené, no nikto presne nevie, o čo ide nabrúsenému konkurentovi. Zároveň si idú všetci po krku. Vo víre japonských neónov, zladených s ázijským coverom hitu Stayin´ Alive od Bee Gees, sa vychádzkovým krokom promenáduje zabijak Brada Pitta so zženštilým označením Ladybug. V poslednom čase ho v profesijnej oblasti veľmi nesprevádza šťastie, a tak sa podujme na túto na prvý pohľad jednoduchú zákazku. Vo vlaku má nájsť inkriminovaný kufrík, ukradnúť ho a vystúpiť. Ľahká prácička. Avšak, veci sa trošku skomplikujú.

Šikovne zostrihané trailery lákali na vražednú vybíjanú partie karikatúrnych vrahúňov, no vo veľkej miere klamali telom. Leitch totiž do svojho smrtiaceho rýchliku prepašoval viacero ingrediencií, ktoré povyšujú akčnú povahu filmu na zaujímavý umelecký zlepenec, ktorý by obstál aj v porovnaní s majstrami žánru ako Tarantino či Guy Ritchie. Skladá poctu klasickým japonským filmom o nájomných bojovníkoch, trpezlivo vyčkávajúcich na svoj moment pomsty. Samurajský podtón filmu svojou prítomnosťou navyše umocňuje Hiroyuki Sanada, ktorý sa bez katany nehne ani na krok.

Bullet Train © 2022 Sony Pictures

Dominujúci je však humor. Či už preferujete Bradovu komickú mimiku, prepálené gestá, alebo si počkáte na vypointovaný vtip v kvalitne napísaných dialógoch, jednoznačne sa budete baviť. Pitta, ako áčkového ťahúňa, nie je vo filme ani zďaleka toľko, ako sľubovali trailery, no vôbec to neprekáža. Casting ponúka silné výkony viacerých postáv, ako sú infantilne popletení zabijaci Lemon (Brian Tyree Henry) a Tangerine (Aaron Taylor-Johnson), či mladučká Prince (Joey King). Epizodické úlohy čističov Wolfa (Bad Bunny) a Hornet (Zazie Beetz) sú vyslovene lahôdkami.

Jednotlivé medailóny postáv logicky vyústia vo finálny spoločný bod, ako to dokáže vo svojich najlepších dielach majster storytellingu, Quentin Tarantino. Leitchova strela v mozaikovitej štylizácii príbehov skutočne pripomína Kill Bill. Dramatické prechody sa vo vybalansovanom víre rýchlej akcie striedajú s humornými. Bojové choreografie v uzavretom priestore vlaku ponúkajú nápadité kaskadérske remeslo v najkvalitnejšej miere. To už od filmu Davida Leitcha očakávame automaticky. Navyše, do častej paľby dialógov dokázal scenárista Zak Olkewicz povsúvať množstvo myšlienok, ktoré bude hĺbavejší divák rád skúmať opakovane.

Prepálené scény, ako divoké surfovanie po kapote vlaku, k filmu dokonale pasujú. Aaron Taylor-Johnson si s Bradom Pittom dávajú riadne do zubov, evidentne si to herci na pľaci užívali. Chémia medzi nimi je hmatateľná. Pitt si kradne pre seba komiku, Taylor-Johnson vystrúhal správne drsného anglického gangstra. Brian Tyree Henry ako Lemon pre zmenu vkuse otravuje personifikáciami modelových postáv z detskej šou Lokomotíva Tomáš. Tieto hlášky majú potenciál zľudovieť. Veľkým prekvapením je výkon roztomilej Joey King ako lolitky Prince. V dohľadnej dobe o nej budeme isto počuť.

Bullet Train © 2022 Sony Pictures

Na zľahka bizarný štýl rozprávania si zo začiatku budete chvíľu zvykať, no keď vás pohltí, necháte sa ním unášať až do konečnej stanice. Vyhliadková trasa trvajúca 126 minút má potenciál baviť diváka od začiatku do konca. Výhybky vo forme striedania žánrov nerušia, naopak, vyvažujú dramatickú osudovosť odľahčenou akciou. Občasné zastávky v podobe rôznych flashbackov obohacujú uháňajúce tempo v ústrety finálnej katarzii.

David Leitch Bullet Trainom dokazuje, že patrí medzi aktuálnu špičku žánru. Frenetické tempo rýchlovlaku plného šibnutých zabijakov možno nesadne každému, no lístky sa nevracajú. Posledný blockbuster leta rozhodne stojí za pozornosť.