Velvet Buzzsaw © 2019 Netflix Velvet Buzzsaw © 2019 Netflix

Scenárista a príležitostný režisér Dan Gilroy nakrútil pre Netflix hororovú satiru, ktorá si strieľa zo snobského sveta umeleckej smotánky L.A. Kto by očakával strhujúcu jazdu, akú Gilroy ponúkol svojím režijným debutom Sliedič (Nightcrawler, 2014), mohol by byť trochu sklamaný. Scenár síce vykresľuje vývoj ďalšej agresívne ambicióznej postavy, tentoraz však nepracuje s extrémnym prekračovaním hraníc morálnosti ako to bolo v necitlivom prostredí bulvárnych žurnalistov. Hoci, morálny kompas ľudí z vratkej brandže galeristov je rovnako orientovaný na tvrdý biznis ako ten mediálny.

Velvet Buzzsaw

horor, triler, mysteriózny
2019 / 113 min. / MP 15

Dan Gilroy
Dan Gilroy
Podobnosť v prístupe k postavám je citeľná, no v karikovanom prostredí umeleckej smotánky je Gilroy umiernenejší. Opäť spolupracuje so svojou manželkou Rene Russo a vynikajúcim Jakeom Gyllenhaalom, ktorý sa pre vyšinuté charaktery jednoznačne narodil. Pozornosť je roztrieštená na ústrednú trojicu hrdinov, ostatné postavy sú načrtnuté plocho až čiernobielo. V povrchnom svete naháňajúcom sa za klamlivým pocitom úspechu však o to trefnejšie.

Navyše, Toni ColletteJohnom Malkovichom vdýchnu postave trojrozmernú hĺbku len zopár dobre cielenými výrazmi tváre. Sledujeme frustrovanú asistentku Josephinu (Zawe Ashton) ochotnú pre kariérny posun vykonať čokoľvek, vedúcu galérie Rhodoru (Rene Russo) bažiacu po vystavovaní honosných diel trendových umelcov, ktorými by zaplnila holé steny svojho prázdneho života a nepriateľsky naladeného pozérskeho kritika Morfa Vandewalta (Jake Gyllenhaal), ktorý nemá problém zruinovať život človeka jednou uštipačne cielenou recenziou v miestnom bedekri. Svet umenia nepozná hraníc, rovnako ako rozmary mocných.

Josephina nájde skvostné umelecké diela po zomrelom autorovi, ktorý skonal v jej bytovom dome. Namiesto toho, aby ich spálila ako znelo v závete, rozhodne sa ich speňažiť. Zrazu je z nej kurátorka majstrovských diel a obrazy sa stávajú hitom sezóny. Plátna však skrývajú niečo hrôzostrašné z maliarovho života. Temnota sa onedlho začne drať na povrch, a tak každý, kto s dielami prišiel do styku a snažil sa z nich profitovať, zažije krušné chvíle.

Velvet Buzzsaw © 2019 Netflix

Hororový motív nie je dominantou filmu. Ide skôr o groteskné zobrazenie morálne prehnitých, falošných postáv, hnaných sebeckou túžbou po osobnom prospechu, ktorým scenár dožičí karmické mysteriózne zúčtovanie na gotický spôsob – ako vystrihnuté z temného románu od Goetheho či Oscara Wildea.

Predpokladám, že Dan Gilroy pri písaní výborne ventiloval osobnú skúsenosť s reálnymi postavami z artového prostredia L.A. Je totiž známym umeleckým nadšencom. Velvet Buzzsaw totiž pôsobí ako hororová poviedka, ktorá chce svojím obsahom odkázať konkrétnym ľuďom, že sa zachovali nesprávne a chce ich za ich konanie fiktívne potrestať patrične okázalou filmovou smrťou.

Ako umelecká moralitka s hrozivou príchuťou vám spoľahlivo spríjemní večer. Hľadať hlbší presah by bolo zbytočné. Bizár s detektívnou zápletkou a komicky pokrútenými charaktermi budete sledovať s jemnou dávkou škodoradosti, najmä v druhej polovici filmu. Do kina by ste na to asi nevyrazili, v domácom pohodlí vám ale defektný Jake Gyllenhaal môže perfektne sadnúť. Gilroy ponúkol svojou Zamatovou cirkulárkou ( ako by sa dal preložiť názov do slovenčiny) inteligentnú alternatívu k všadeprítomným komiksom, čo je za mňa vítaná zmena.

P.S. Názov filmu má Rhodora vytetovaný na zátylku. Čiže zmienenou cirkulárkou je režisérova manželka Rene Russo.