Rok: 2014

Réžia: Dan Gilroy
Scenár: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Strih: John Gilroy
Hudba: James Newton Howard

Hrajú: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Ann Cusack, Michael Hyatt, Kevin Rahm, Eric Lange, Kathleen York, Anne McDaniels, Jamie McShane, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, Leah Fredkin

Je len zopár režisérov, ktorí svojimi filmami dokážu vyvolať skutočne silné emócie. Nehovorím o dojímavých slzách na konci romantickej komédie, ani o myknutí sa na sedačke po separácii jednej z končatín od zvyšku tela hrdinu v body horore. Hovorím o pocite, ktorý vás sprevádza od prvej minúty úvodných titulkov, akoby sa vám niečo zahryzlo do kože, paralyzuje myseľ a udržuje v strehu vašu pozornosť, zahusťuje vám krv v žilách, dráždi váš žalúdok, kriví vám úsmev a nakoniec vás dostane do takého štádia, že po viac ako sto minútach máte chuť opľuť obrazovku a umyť si nielen ruky, ale celý sa od hnusu rovno hodiť do vody. A najlepšie do ľadovej zo strmého útesu.

Režisérska prvotina Dana Gilroya je strhujúcou sondou do mentality konzumnej spoločnosti, ktorá nevedome svojou aroganciou a liberálnosťou kreuje pozoruhodných psychopatov. Nightcrawler nie je ani trochu príjemný. Ale napokon to ani doba, ktorej je zrkadlom.

Louis Bloom (Jake Gyllenhaal) je mladý šikovný zlodej, ktorý zúfalo túži po skutočnej práci. Sám veľmi dobre nevie, čo by konkrétne mala byť jeho práca snov, ale pozorujúc externých reportérov pri nakrúcaní nehôd, požiarov a vrážd v predmestských častiach L.A. si začne v hlave vytvárať presné kontúry svojej budúcej kariéry. Lou je veľmi húževnatý samotár, ktorému stačí len zopár všeobecných rád na to, aby zo svojho potenciálu a možností vydoloval maximum. O tom, že jeho ambície nepoznajú hranice, presvedčí aj veteránku spravodajstva Ninu (Rene Russo), pre ktorú sú krvavé a autentické reportáže z miest činu zárukou sledovanosti, a tým aj istej pracovnej stoličky. Honba za najamorálnejším otvárakom ranných správ sa tak môže začať priamo vo vašej obývačke.

Nightcrawler, 2014

Kam až ďaleko sú ľudia ochotní zájsť, aby sa stali hrdinami svojho vlastného príbehu, možno ani nechcete, ale musíte vidieť. Film tak autenticky zachytáva realitu dneška, až som mala pocit, že je biografiou inšpirovanou skutočnými udalosťami. Zdrojom inšpirácie by však musel byť každý z nás, keďže Lou je len výsledkom mentality kolektívu, matrixom vygenerovaných poučiek a motivačných budičov sebavedomia. Vo svojej podstate by ani nemusel byť zlým človekom, hyenu z neho vytvoril až svet a prostredie, v ktorom vyrastal a žije. Každodenné preteky televíznych staníc o najautentickejšiu a najnaturálnejšiu nahrávku z miesta činu živiaexterných poslíčkov ľudských nešťastí len preto, že sa na to niekto na druhej strane prijímača chce pozerať. Zvrátený hrdina je len odrazom zvrátenej doby.

Pri Nightcrawlerovi sa celkom určite nebudete nudiť. Nedá vám príležitosť zamyslieť sa nad ohyzdnosťou konania hlavného hrdinu až do poslednej záverečnej klapky. Stupňuje vo vás pocit nepríjemného napätia a strachu z toho, že netušíte, kam až Lou dokáže zájsť. S každým posunom deja vás zaleje nová vlna znechutenia, no napriek tomu nie ste schopní prestať sa pozerať. Sofistikované dialógy skvelého scenára si získajú vašu pozornosť bez ohľadu na to, akokoľvek je vám hlavný hrdina nesympatický.

Dan Gilroy ponúka sondu do mysle a konania ambiciózneho sociopata, pre ktorého neexistujú hranice morálky. Lou nevyužíva žiadnu príležitosť na to, aby nám dovolil obľúbiť si ho a nájsť aspoň náznak nesebeckého a láskavého správania. Jeho úprimnosť je desivá najmä v tom, že si neuvedomuje svoje záškodnícke metódy ako zločin, naopak sú preňho šikovne využitými príležitosťami. Absencia akéhokoľvek svedomia a nízky emocionálny kvocient spôsobujú, že aj priateľstvo či medziľudské vzťahy si vysvetľuje racionálnymi poučkami zdrojovanými na internete. Jeho kroky a sny nie sú výsledkom osobnej túžby či potreby, sú len odpozorovaným stereotypom z televízie či internetu.

Nightcrawler, 2014

Jake Gyllenhaal podáva celkom určite jeden z najlepších výkonov svojej kariéry. Okrem fyzickej podoby – kvôli úlohe schudol dobrovoľne niekoľko kilogramov – sa vžil do psychiky Louisa Blooma tak presvedčivo, že pôsobí nadmieru autenticky. Hladný pohľad psychopata po brutálnych nešťastiach a chladnokrvná necitlivosť sú uveriteľné a nie sú ani prehnané, čo sa pri postavách tohto typu hercom stáva. Gyllenhaal s mastnými vlasmi si vás však podmaní presne tak ako hlavná postava svoje okolie – dokonale a bez zbytočných okolkov.

Nightcrawler je temný, desivý, zvrhlý a veľmi nepríjemný film. Až tak, že vám prestanú chutiť pukance v kine. Určite si ho však nenechajte ujsť, už len pre ten pocit mrazivého precitnutia pri záverečných titulkoch.