Réžia: Ridley Scott
Scenár: Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian
Kamera: Dariusz Wolski
Strih: Billy Rich
Hudba: Alberto Iglesias

Hrajú: Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, María Valverde, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Golshifteh Farahani a ďalší

Režisérovi Ridleymi Scottovi sa v posledných rokoch veľmi nedarí. Jeho posledné dva filmy (The Counselor a Prometheus) neboli práve zásahom do čierneho a i Robin Hood (2010) si zlízol veľa negatívnej kritiky, i keď mne osobne sa veľmi páčil. Vtedy sa scenárista odvážil ísť mimo zabehnutých koľají, čo spôsobilo istú nevôľu, ale inak tomu nebolo čo vytknúť. Aj tentoraz sa scenáristický tím na čele s oscarovým Stevenom Zaillianisom (Schindlerov zoznam) pokúšal priniesť vlastnú interpretáciu biblickej Knihy Exodus, ale nešľape to tak, ako by bolo treba.

Ridley Scott sa vraj s filmom dosť natrápil, pracovná verzia mala až 4 hodiny. A potom musel strihať a strihať. Aj tak však skončil na stále dlhých 150 minútach. Či by chýbajúci materiál filmu zásadnejšie pomohol, sa možno dozvieme v prípadnom director´s cut-e.

Vráťme sa však k aktuálnej verzii. Ešte pred uvedením do svetových kín dokázal film naštvať množstvo ľudí po celom svete. Kresťanské kruhy v USA mu vyčítajú zásadné odlišnosti od kanonickej verzie, či Scottovú snahu ukázať mnohé udalosti (napr. desať božích rán) „vo vedeckom“ svetle. Mnohé moslimské krajiny film rovno zakázali, lebo podľa nich uráža islam aj ostatné náboženstvá (Mojžiš je dôležitým prorokom vo všetkých vierach vychádzajúcich z judaizmu). Špeciálne výčitky sa objavili z Egypta, kde im prekážalo aj to, že vo filme sa židovskí otroci podieľajú na výstavbe pyramíd, ktoré boli v danom čase už dávno hotové. To už sú samozrejme detaily, ale na niečo dôležité to poukazuje.

Exodus: Bohovia a králi (2014)

Exodus: Bohovia a králi sa nedrží ani svojej predlohy a nenachádza oporu ani v histórii. To druhé je samozrejme samo o sebe náročná úloha, keďže Kniha Exodus nie je zasadená do žiadnych historických reálii a mnohé v nej uvedené jednoducho nesedí ani pri maximálnej snahe. Je to z veľkej časti preto, že bola napísaná v inom čase a priestore, ako sa odohráva, a tak jej autori jednoducho nemohli mať správne vedomosti o súdobom Egypte. Samozrejme, vytvára to pre filmárov pomerne veľký priestor na hranie sa s témou a jej dotvorenie, či dramatizáciu.

V tomto prípade to však nebolo patrične využité a väčšina divákov odchádza z kina unudená a s otázkou, o čo vlastne malo ísť. Na to sa odpoveď nehľadá ľahko. Snímka však má svoje kvality a posun oproti originálu bol dobrý aspoň na jedno – dotvorenie ústrednej postavy Mojžiša. Ten je v podaní Christiana Balea zaujímavou a silnou postavou. Scény v prvej časti filmu a aj pred jeho záverom – teda tie vojenské a štátnické – sú skvele zahrané a napísané. Prejavuje sa v nich aj to najlepšie zo Scottovej réžie. V týchto momentoch je cítiť veľký potenciál. Lenže aj pre diváka, ktorý sa na film chytí práve tu, má scenár pripravené nemilé prekvapenia. Tými sú biblické momenty uprostred, keď sa z Mojžiša postupne vytráca jeho ostrá myseľ a rozhodnosť.

Exodus: Bohovia a králi (2014)

V Exode nie je Mojžiš len tak hocijaký egyptský princ, ale rovno poradca faraóna a najlepší priateľ jeho syna Ramessa. Ako generál vedie svojich vojakov do dôležitých bojov a podieľa sa aj na riadení štátu. Počas rutinnej kontroly miestodržiteľa v jednej z provincií mu miestni židovskí otroci porozprávajú príbeh o jeho skutočnom pôvode – o tom, že je jeden z nich a bolo mu predurčené vyviesť ich zo zajatia do zasľúbenej zeme. On tomu samozrejme neverí, ale vďaka intrigám ohrozeného miestodržiteľa sa táto zvesť dostáva po smrti starého faraóna k jeho synovi-následníkovi a ten z obáv pred sériou pre neho nepriaznivých predpovedí pošle najlepšieho priateľa Mojžiša do vyhnanstva. A ďalej to už poznáte.

Exodus: Bohovia a králi je vo výsledku len ďalším filmom na biblické motívy, ktoré sa v posledných rokoch opäť vo väčšej miere tešia obľube filmárov. Aj keď ich trápia i obdobné nedostatky, dopadol o niečo horšie ako aprílový Noe Darrena Aronofského. Ten držal viac pokope a mal v sebe viacero zaujímavých momentov, myšlienok a silnú atmosféru. Ridley Scott a jeho tím práve v týchto disciplínach zlyhali na celej čiare.