Univerzálna upratovačka (Keeeping Mum, 2005) © Tusk Productions Univerzálna upratovačka (Keeeping Mum, 2005) © Tusk Productions

Netúžili ste aj vy niekedy vypadnúť na pár týždňov na anglický vidiek zažiť historky slečny Marplovej na vlastnej koži ?(teda nie ako obeť, samozrejme) Alebo sa len tak kochať malebnými a romanticky vyzerajúcimi dedinkami s kopcami v pozadí a stredovekým kostolom uprostred? Tak sa zdá, že nie ste sami. Podobné túžby má zrejme aj režisér Niall Johnson, ktorému sa v komédii Univerzálna upratovačka, ktorá mala nedávno svoju premiéru, podarilo príjemne skĺbiť rozkošnú anglickú idylku, láskavú komédiu a najčernejší humor kombinovaný s anglickou suchosťou. Ale to už trochu predbieham, poďme pekne po poriadku, tak ako sa na tradičný anglický film patrí.

Keeping Mum

komédia
2005 / 103 min. / MP 12
Veľká Británia

Niall Johnson
Niall Johnson
Vikár Walter Goodfellow (Rowan Atkinson) žije v takejto dedine a nie je nič dlžný svojmu priezvisku a pre dedinu je taký „dobrý chlapík“. Lepšie povedané dobráčisko. Občas naivné, slepé k okoliu. Každý týždeň pripraví na nedeľu perfektnú kázeň a každý boží deň sa zaoberá výborom pre skrášľovanie. Jeho manželku Gloriu (Kristin Scott Thomas) však po jeho boku nehľadajte, s najväčšou pravdepodobnosťou trávi voľný čas s americkým trénerom golfu (Patrick Swayze). Ani s deťmi to nie je dvakrát ružové, dcéra Holly má v sedemnástich rokoch za sebou viac mileneckých vzťahov ako testov napísaných v škole a syn Petey je školský outsider.

Do tejto (ako tomu nadávajú psychológovia) nefunkčnej rodiny prichádza domáca – Gloria (Maggie Smith). A čuduj sa svete, akýmsi zázrakom sa veci začnú dávať do poriadku. Vtipnosť Univerzálnej upratovačky spočíva v typickom anglickom suchom humore, je priam jeho učebnicou a jeho prijatie alebo odmietnutie ovplyvní aj nazeranie diváka na film ako celok. Tomuto štýlu humoru sa prispôsobuje aj tempo, ktoré je pre začiatok 21. storočia neobvyklé a skôr pripomína už klasické Štyri svadby a jeden pohreb, v ktorých si mimochodom zahrali aj Rowan Atkinson spolu s Kristin Scott Thomas. Humor preto funguje nie tak často ako sme zvyknutý z amerických komédií „prcičkovsékoho“ typu, napriek tomu ale pobaví každé 3-4 minúty a obzvlášť tých, ktorí sú zbehlejší v angličtine. Kto by prehliadol ironické mená ženských postáv – Holly (Svätica) je sex obľubujúca dcéra, Gloria je v latinčine sláva a Grace je spása.

Univerzálna upratovačka (Keeeping Mum, 2005) © Tusk Productions

Grace naozaj funguje ako spása, niečo ako Mary Poppins s príchuťou čiernych ríbezlí. Je to predovšetkým vďaka Maggie Smith, ktorá sa v pokročilejšom veku prepracovala do pozície jednej z najlepších britských herečiek. Grace v jej podaní je dostatočne tajomná, vtipná, roztomilá, vypočítavá a zároveň až detsky naivná.

Primeranými partnermi jej je aj ústredná manželská dvojica. Kristin Scott Thomas obdarila Gloriu manželskou znudenosťou a nerozhodnosťou, ktorej premena je možno prirýchla, ale v divákovi vzbudí pozitívne emócie. Pre tých, ktorí nepoznajú Rowana Atkinsona ináč ako Mr. Beana bude možno prekvapením jeho civilný výkon, ktorým dokazuje to, čo sme mnohí tušili. Áno, Atkinson je herec, ktorého je radosť sledovať aj keď práve hlúpo neotvára ústa a netvári sa nepríčetne.

Najvtipnejšou postavičkou ale zostáva nechutne slizský golfový inštruktor Patrick Swayze. Ten akoby chytal druhý dych a zdá sa, že v ňom drieme komediálny talent (čo je pozitívne zistenie, keďže sme si už zvykli, že nás nechtiac rozosmieval svojimi nezvládnutými vážnymi úlohami).

Myslím, že zo scenára sa dalo vyžmýkať aj viac, ale Niall Johnson má za sebou príliš málo filmových skúseností (2 malé nezávislé filmy) aby dokázal dať mierne nadpriemernému scenáru punc výnimočnej komédie. Univerzálna upratovačka preto funguje ako príjemná komédia na upršaný víkendový podvečer. Ak však neholdujete humoru suchšiemu ako bondovo Martini, uberte si z hodnotenia 20%.