V ako Vendeta / V for Vendetta, 2005 © Warner Bros. V ako Vendeta / V for Vendetta, 2005 © Warner Bros.

Adaptácie komiksov sú už bežnou súčasťou ponuky filmových spoločnosti, pretože vždy pritiahnu do kina veľké množstvo divákov, aj keď občas je ich kvalita nízka, ba až nulová (napríklad také „skvosty“ ako sú filmy Fantastická štvorka a Catwoman). Väčšinou sa ale tvorcom podarí komiksovú látku previesť na filmové plátno bez väčšej ujmy, najmä keď sú producenti a režisér už trochu skúsenejší.

V for Vendetta

dráma, romantický
2006 / 132 min. / MP 12
USA / Nemecko

James McTeigue
Andy Wachowski, Lana Wachowski
Toto isto platí o producentoch filmu V ako Vendeta, pretože sú to bratia Wachowskí, ktorí sú zodpovední za kultový Matrix. Ako film sa rozhodli spracovať grafický román, ktorý nie je v našich končinách veľmi známy, čo je podľa ohlasov len dobré, keďže sa film veľmi predlohy nedrží a zameriava sa najmä na aktuálne celosvetové problémy.

Komiks aj film sa odohrávajú vo Veľkej Británii v blízkej budúcnosti, keď v krajine je nastolená kresťansko-fašistická diktatúra. V takomto prostredí žije dievča Eve (Natalie Portman), ktorú počas zákazu nočného vychádzania zachráni maskovaný muž (Hugo Weaving), ktorý si necháva hovoriť V a jeho zamestnaním je v podstate terorizmus. To hneď aj dokáže, keď za zvukov Čajkovského Predohry 1812 vyhodí do povetria budovu súdu. Aj keď sa najprv Eve nechce zapliesť do politiky, jej rodinná minulosť ju na to predurčuje, keďže jej rodičia boli totalitným režimom zavraždení ako politický odporcovia, a preto začne s V spolupracovať. A nie je sama, kto sa rozhodne postaviť proti vládnucemu režimu.

Aj keď je ako hlavná hviezda filmu všade prezentovaná postava hraná Natalie Portman, skutočnou hviezdou je práve maskovaný V, ktorý si za celý film nedá masku dole, ale napriek tomu je Hugo Weaving v jeho roli neskutočne charizmatický. Jeho reč je prešpikovaná citátmi zo Shakespeare, býva v podzemí obklopený horami kníh, predstavuje si sám seba ako grófa Monte Christo a vo voľnom čase šermuje. Pomocou svojich rýchlych monológov dáva Eve otázky o zmysle terorizmu, ktoré istotne zarezonujú aj u každého diváka, keďže žijeme v dobe, keď terorizmus je jedno z najčastejších používaných slov v médiách. Či už budete s V súhlasiť, alebo nie, naisto si aj vy začnete klásť otázky, ako je to s tým terorizmom a kto je vlastne zlý a kto dobrý (asi nikto). Táto aktuálnosť je veľké plus filmu, aj keď sa podľa čitateľov predlohy týmto zredukoval príbeh z komiksu iba na slabší výcuc, čo vám  môže byť viac menej jedno, ak ste predlohu nečítali.

V ako Vendeta / V for Vendetta, 2005 © Warner Bros.

Druhá aktuálnosť filmu spočíva v zobrazení toho, ako média s radosťou manipulujú s informáciami, aby dosiahli požadovaného účinku na diváka. Čo nechce režim docieliť hrubou silou, docieli správnym podaním správ v televízii. Táto narážka na média napríklad v USA je pekne čitateľná, keď vieme ako pomohli média obhájiť napríklad americkú inváziu do Iraku. Prakticky celé vyznenie filmu je proti Bushovi a jeho administratíve, aj keď pôvodne komiks s tým nemal takmer nič spoločné.

Vizuálna stránka filmu je trošku zvláštna, keď v niektorých momentoch spracovanie vyznieva značne kulisovito a niekedy omráči perfektnými efektmi. Režisér James McTeigue sa vyjadril, že takéto trochu zvláštne spracovanie bolo jeho cieľom, aby vytvorilo špecifickú atmosféru. Neviem či to malo až taký veľký účinok, skôr to spracovanie pôsobí občas zvláštnym dojmom malého rozpočtu.

Celkový vizuál si berie za vzory klasické filmy ako 1984 alebo 451° Fahrnheita, čo vyplýva z príbuznosti témy. Podobne sa nechal inšpirovať aj film Equilibrium, ktorý mal síce lepšie zvládnutú vizuálnu stránku, ale dej bol dosť úbohý oproti V ako Vendeta. Vo Vendete sa dočkáme aj akčných scén (aký by to bol komiks bez akčných scén), ktoré sú síce len v menšom počte, ale keď už sú, tak sú naozaj kvalitné, čo sa od producentov ako sú bratia Wachowskí aj očakávalo.

V ako Vendeta je veľmi zaujímavým filmom, ktorý sa snaží do viac menej akčného komiksového žánru vniesť aj trochu premýšľania. Toto vôbec nie je na škodu, pretože potom sa dajú filmu odpustiť aj chyby, ktoré by inak boli asi dosť závažne (napríklad občasná rozťahanosť). Bratia Wachowskí jednoducho stvorili naozaj kvalitnú adaptáciu komiksu, čo v poslednej dobe nie je vôbec bežná vec.