Minutáž: 105 minút

Réžia: Richard Loncraine
Scenár: Joe Forte
Kamera: Marco Pontecorvo
Hudba:Alexandre Desplat
Hrajú: Harrison Ford, Paul Bettany, Virginia Madsen, Mary Lynn Rajskub, Robert Patrick, Alan Arkin, Robert Forster

/Recenzia na Firewall vychadza trochu neskôr. Je to dané, tým, že všetci redaktori cinemaview si z obáv spôsobených zhliadnutím tohto filmu a z nich vyplývajúcej straty dôvery k bezpečnosti bankových serverov išli vybrať všetky úspory z banky a zakopať ich na neznámom mieste. Vzhľadom k množstvu úspor to dalo poriadne zabrať, ale teraz sa už môžeme opäť venovať filmu.

Jack Stanfield (Harrison Ford) je špičkový odborník na počítačovú bezpečnosť a jeho pracovnou náplňou je chrániť sieť banky pred útokmi hackerov. Dokonalú rodinnú idylku jedného dňa naruší partia chamtivých zloduchov vedená Billom Coxom (Paul Bettany), ktorí prídu s jednoduchým plánom: načo prekonávať zložité bezpečnostné bariéry, keď ich to za nich môže urobiť ten, čo ich vytvoril. Keďže predpokladali, že Jack by mohol mať problémy s motiváciou, postrážia mu zatiaľ rodinu. To ale netušia, s kým majú do činenia (keby videli predchádzajúce Fordove filmy, určite by si vybrali niekoho iného).

Po nevydarenej komédii Policajti z Hollywoodu si dal Harrison Ford na chvíľu pauzu. Pre svoj návrat si logicky zvolil žáner, ktorý je jeho silnou stránkou. Réžie sa ujal Richard Loncraine (naposledy romantická komédia Wimbledon) a o scenár sa postaral debutujúci Joe Forte. Výsledok? Absolútne priemerny thriller, bez štipky originálnej myšlienky, ktorý vykráda iné filmy viac než je zdravé. Od základnej línie o bežnom človeku, ktorý sa dostane do ťažkej situácie, ako vystrihnutej z Hitchocockových filmov až po rôzne motívy z Výkupného, Rukojemníka a samozrejme aj predchádajúcich filmov predstaviteľa hlavnej úlohy.

/ /

Príbeh neobsahuje vlastne žiadne nečakané zvraty alebo prekvapenia, to je vzhľadom na žáner jediné prekvapenie (aby ste neboli ukrátení, máte to vykompenzované častým výskytom tohto slova v recenzii). Dej je taký priehľadný, že cez neho jasne vidieť záverečné titulky. Prvá hodina je dosť naťahovaná a vlastne sa nič neudeje. Potom sa Harrison konečne trochu rozhýbe, ale niektoré technické riešenia odpozoroval zrejme od MacGyvera. Film naštastie nekladie veľký dôraz na technické detaily, ako by sa podľa zápletky mohlo zdať. Niekedy je v tomto smere pomerne úsmevný.

Najväčšou slabinou je scenár. Okrem spomínanej neoriginality obsahuje viaceré nepravdepodobné a nelogické veci. Hneď na úvod sa musíte zmieriť s tým, že je možné, aby bola bezpečnosť banky viacmenej závislá od jediného človeka. Nelogické konanie postáv by sa dali samozrejme pripísať stresovej situácií, v ktorej sa ocitli, ale napriek tomu prekročili rozumnú mieru. Nehovoriac o viacerých znásilneniach príbehu, aby sa mohol pohnúť dopredu.

/ /

Atmosféra je celkom zaujímava a hodiaca sa k žánru, doplňuje ju dobrá hudba, ale nohy jej podráža práve scenár. Rýchlejšie temto v prvých dvoch tretinách by určite prospelo. Takto máte pomerne dosť času nad všetkým porozmýšlať a prísť na viaceré chyby. V závere tempo síce vygraduje, ale s ním sa stupňuje aj počet chýb.

Harrison Ford podáva štandardný výkon, ktorý mu celkom sadne. Rovnakú úlohu v miernych obmenách sme videli už mnohokrát, z čoho vyplýva predpoklad, že nemá čím prekvapiť. Harison Ford sa nenechal zahanbiť a predpoklad do bodky splnil – neprekvapil vôbec ničím. Jeho Jack vytrhnutý z pohody rodinného života, ktorý sa spočiatku pomaly spamätáva z ťažkého úderu, aby postupne prešiel do protiútoku je vernou kópiou jeho predošlých postáv. Vychádzajúca hviezda Paul Bettany tiež ničím neprekvapí. Scenár mu v tom určite nepomôže, keď jeho postava, akoby nebola zorientovaná, na ktorej strane vlastne je a ubližuje takmer výhradne svojim parťákom. Obom hlavným postavám chýba väčšia hĺbka a nejaký vnútorný vývoj. Motivácia je vybavená veľmi jednoducho – zloduch chce peniaze a dobrý chce ochrániť rodinu. Načo si to komplikovať a zbytočne zaťažovať divákov. Jedinou zaujímavejšou postavou je Gary Mitchell (výborný Patrick Robert), ktorý sa má stať Jackovým nadriadeným. Paradoxne, motív s jeho postavou zostáva nevyužitý.

/ /

Réžia nevybočuje z rady a Loncraine stavil na žánrovú istotu bez experimentov. Skôr je to návrat do čias minulych (niektorými odkazmi na Hitchcocka napr. v podobne zadnej projekcie dokonca dávno minulých). Žiadne rýchle strihy, výrazné farebné filtre alebo nezvyčajné uhly kamery. Filmu prospelo, že sa tvorcovia nesnažili kompenzovať jednoduchší dej zbytočnými akčnými scénami. Celkový dojem výrazne zhoršuje fakt, že sa film berie príliš vážne a chýba mu akýkoľvek nadhľad (jedna veta Jacka o svojom psovi a staré auto jeho sekretárky na tom nič nezmení). Kým ukončenie záverečného súboja môže vyvolať rozpačitý úsmev, posledný záber sa inak ako sebeparódia nazvať nedá.

Priemerná žánrová zábava, bez originálnej myšlienky, výrazných postáv, zaujímavého deja alebo prípadnej prekvapujúcej pointy. Zostáva starnúci Harrison Ford (komerčný neúspech mu nejakú tú novú vrásku určite pridal), ktory si už nemôže byť istý ani tam, kde sa donedávna citil bezpečne. Nám zostáva dúfať, že iný jeho návrat súvisiaci s klobúkom a bičom dopadne lepšie.

/