Rok: 2005

Réžia: John Madden
Scenár: David Auburn
Kamera: Alwin H. Kuchler
Hudba: Stephen Warbeck
Hrajú: Gwyneth Paltrow, Hope Davis, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal, Colin Stinton

/Vznik najnovšieho filmu režiséra filmov, ako Zamilovaný Shakespeare, alebo Mandolína kapitána Corelliho je spojený s menom David Auburn. Práve Auburn je autorom scenára filmu Dôkaz, ale taktiež rovnomernej divadelnej hry ocenenej Pulitzerovou cenou podľa ktorej je film nakrútený.

Hra sa stretla s obrovským úspechom nielen u kritiky, ale bola mimoriadne úspešná aj vďaka svojej návštevnosti. Kvalitný námet však nezaručuje kvalitný film. John Madden vedel, že pred sebou má veľkú výzvu a nakrútil film, ktorý hre hanbu rozhodne nerobí.

Madden, ktorý hru režíroval aj na pôde divadla v Donmar veľmi dobre vedel, že príbeh, ktorý Auburn napísal je veľmi komorný a divadlo mu vyhovovalo. Takmer celý dej filmu sa preto odohráva iba v jednom dome, ktorý akoby nahradil javisko. Film však rozhodne nepôsobí ako divadelný záznam. Dom je vďaka kvalitnému scenáru miesto, v ktorom sa postavy stretnú úplne prirodzene.

Robert bol ikona matematického sveta. Do svojich dvadsiatych šiestich rokov urobil objavy, ktorým sa nevyrovnajú objavy jednej celej matematickej generácie. Jeho genialita si však vyžiadala vysokú daň. Z rešpektovanej autority sa stal blázon, ktorý je odkázaný na celodennú starostlivosť svojej dcéry. Catherine má s otcom veľa spoločného. Spája ich láska k matematike, ale aj Catherinin strach, že spolu s otcovou genialitou zdedí aj jeho chorobu.

Celý príbeh sa rozvinie až po Robertovej smrti, presne v čase keď Catherine dovŕši vek, kedy jej otec ochorel. Začína čoraz viac prepadať tomu, že zdedila otcovu chorobu a začína blúzniť. Do jej života sa však pripletie bývalý otcov študent Hal. Práve on pomôže Catherine otvoriť dvere do minulosti, ktoré nechce otvoriť, pretože vie, že za nimi sa skrýva dôkaz o tom, či je skutočne geniálna ako jej otec, alebo iba duševne chorá. Všetko závisí na jedinom dôkaze. Dôkaze o tom, že práca, ktorú Hal objaví v šuplíku svojho profesora patrí Catherine a nie mŕtvej osobnosti matematiky Robertovi.

/ /

Trojuholník postáv dopĺňa Claire, Robertova druhá dcéra. Zatiaľ čo Claire si stihla vybudovať skvelú kariéru, Catherine nedokončila ani školu. Otcova choroba, ktorá sestry kedysi rozdelila,ich po jeho smrti opäť spojí.

Auburnov scenár dokazuje, že Pulitzerova cena má svoju váhu. Dialógy filmu vás nútia byť neustále v strehu. Každá veta má svoj zmysel aj vďaka tomu, že postavy nepôsobia prázdne. Madden to dosiahol tak, že úlohy zveril skúseným hercom, ktorí postavám dodali dôveryhodnosť.

Najstaršiu generáciu hercov zastupuje Anthony Hopkins. Film Johnna Maddena môže slúžiť aj ako dôkaz toho, že Hopkins ešte má čo povedať. Úloha génia, ktorý prežíva tvorivú krízu mu sadla mimoriadne dobre a napravila tak jeho mierne poškodenú povesť. Oscara získala okrem Hopkinsa aj Gwyneth. Paltrow získala zlatú sošku práve za film Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare. Úlohu Catherine hrala už na divadelných doskách. Kedže sa s postavou zžila už v divadelnej hre, nerobilo jej problém aj jej filmové stvárnenie. Patrlow má za sebou neúspešné herecké obdobie, ale úloha Catherine vás presvedčí o tom, že vie byť aj kvalitná charakterová herečka. Napriek tomu, že občas až priveľmi afektuje a vykrikuje, jej herecký výkon filmu pridáva na kvalite.

/ /

Herecké obsadenie dopĺňa čoraz viac obsadzovaný Jake Gyllenhaal, ktorý už tradične predvádza kvalitný výkon. Gyllenhaal sa postupne prepracúva medzi súčasnú špičku charakterových hercov a Dôkaz mu jeho cestu rozhodne nekazí. Aj keď sú na plagáte filmu iba tri hlavne postavy, svoju váhu v ňom určite má aj postava Catherinej sestry Claire, ktorú si zahrala Hope Davis. Svojim hereckým výkonom nezaostáva za výkonmi slávnejších kolegov.

Maddenov film je postavený na vzťahoch štyroch ľudí. Celý dej sa točí okolo nich. Nie sú tu takmer žiadne rušivé elementy. Kamera sníma zábery takmer úplne staticky a často bez strihov. Komornú atmosféru filmu príjemne dopĺňa hudba Stephena Warbecka. Hudba graduje úmerne s dialógmi postáv, takže diváka zbytočne neotravuje, ale naopak pôsobí so scenárom ako kompaktný prvok.

Nový film anglického režiséra má svoje slabé stránky v podobe niektorých dialógov najmä medzi Catherine a Halom. Ich spojenie niekedy pôsobí umelo. Niektorých divákov môže odradiť zápletka, ktorá sa opiera o matematiku. Môžu si totiž predstaviť film plný rovníc a čísel určený iba pre úzky okruh divákov. Napriek tomu, že čísla majú vo filme Johnna Maddena dôležitú úlohu, film rozhodne nie je iba o nich. Madden natočil film o hľadaní. Hľadaní matematického dôkazu a cesty jedného človeka k druhému. Odpoveď, ktorý z dôkazov je v živote jeho postáv dôležitejší necháva na divákovi. Film plný skvelých hercov je hlavne dôkazom toho, že Američania netočia iba prázdne filmy plné trápnych diálogov, ale aj filmy pri ktorých treba rozmýšľať.

/