Peanut Butter Falcon © 2019 Signature Entertainment Peanut Butter Falcon © 2019 Signature Entertainment

Cesta za splneným snom môže byť plná prekážok, nesmiete sa však vzdať. Možno takto nejako by sa dala popísať hlavná myšlienka filmu Peanut Butter Falcon. V jeho obsadení nechýbajú herecké hviezdy, no hlavnú rolu si tu strihol neznámy Zack Gottsagen, herec s Downovým syndrómom.

The Peanut Butter Falcon

dobrodružný, komédia
2019 / 93 min. / MP 12

Tyler Nilson, Mike Schwartz
Tyler Nilson, Mike Schwartz

Keď ste hendikepovaný a navyše v domove so sociálnou starostlivosťou, kde trávite všetok čas, veľa radosti zo života nemáte. Taký je aj Zack (Zack Gottsagen), ktorý má Downov syndróm. Rodinu nemá, preto v zariadení s dôchodcami trávi čas sledovaním videokaziet s wrestlingom a popri tom kuje plány na útek. Jeho lesť však vždy niekto odhalí, až príde moment, na ktorý dlho čakal. V jednu noc utečie do sveta. Len s jedným kusom spodného prádla a s veľkým odhodlaním.

Po ceste do wrestlingovej školy stretáva Tylera (Shia LaBeouf) unikajúceho pred problémami. Dvojica sa vydáva po bočných cestách, poliach a riekach za splnenými snami. Zack sa chce dostať do wrestlingovej školy, Tyler zasa na Floridu. Popri tom trénujú, pijú whisky a dávajú sa pokrstiť. V pätách je tejto dvojici nielen opatrovateľka Eleanor (Dakota Johnson), ale aj rybári, ktorým Tyler zabrnkal na nervy.

The Peanut Butter Falcon vznikal, takpovediac, na mieru. Hlavného hrdinu spoznali režiséri a scenáristi Tyler Nilson a Mike Schwartz na tábore pre hendikepovaných hercov v roku 2011. So Zackom sa zhovárali a on im prezradil viac o svojich snoch a túžbach. To im poslúžilo ako predloha k akejsi vlastnej variácii na Dobrodružstvá Huckleberryho Finna. V niekoľkých rozhovoroch prezradili, že výroba bol veľký boj. Okrem odhovárania od témy a obsadenia hlavného hrdinu im dokonca prišla finančná ponuka na preobsadenie hlavného hrdinu. Odmietli. Film nemal mať komerčný úspech v kinách, tvorcom bolo s istotou predhadzované, že ho odmietnu všetky streamingové platformy. Nesplnilo sa, dodnes zarobil vyše 133 miliónov dolárov, čo je pre nezávislý film vlastne zázrak.

Samotný film láka na atraktivitu južanského amerického prostredia, jednoduchú zápletku aj na vyťahovanie tých najlepších vlastností z každého jedného z nás. The Peanut Butter Falcon je „feel good“ filmom, hoci témy, ktorým sa venuje, sú také len naoko. Všetko okolo hlavného hrdinu funguje, od prvých sekúnd budete Zackovými fanúšikmi a ambiciózny chlapík vám prirastie k srdcu. Chémia medzi ním a jeho parťákom je uveriteľná a autentická a ešte aj humor tu do príbehu zapadá tak, že sa o tom hádam ani samotným tvorcom nesnívalo. Popri ostrieľaných hereckých menách (Bruce Dern, Jon Bernthal) si svoje miesto zastanú aj hrajúci wrestleri (Jake Roberts, Mick Foley), ale aj taký rapper Yelawolf.

Spomínaná chémia ústrednej dvojice síce bola super, dejová línia okolo Tylera mi však prišla zbytočná. Vďaka jeho opletačkám sa zasekáva inak dobre rozbehnutý dej a aj finále je akési nedopovedané. Obzvlášť, keď Tylerovo správanie z úvodu filmu nie je úplne logické.

Ani tento film, napriek tomu, že je svojim spôsobom invenčný sa nevyhol desiatkam klišé a logických zádrheľov. Dajú sa síce odpustiť, nedajú sa však nespomenúť.

Tak si to poďme zhrnúť. The Peanut Butter Falcon má svoje muchy, jeho silné stránky ich však hravo skryjú do úzadia. Film má veľké srdiečko, milý a vtipný príbeh, výborných hercov a skvelú chémiu medzi ústrednou dvojicou a neurazí ani svojský zápas a jeho uletený koniec v závere filmu. V mnohých ohľadoch ide o výnimočnú snímku, ktorá možno filmovými kvalitami neťahá sánky kritikov nadol, ale dovolím si odhadnúť, že aj tomu najzarytejšiemu darebákovi vyčarí úsmev na tvári. Ideálny tip pre celú rodinu do lockdownu, ktorý nájdete, napriek tomu, že oň nemal mať nikto záujem, na HBO GO.

„Tyler, I am going to give you all of my wishes for my birthday.“