The Old Guard © 2020 Netflix The Old Guard © 2020 Netflix

Streamovací gigant Netflix sa snaží v časoch karantény a dlhodobého sociálneho dištancu zasypať divákov novinkami. Nešetrí pritom ani nákladnými filmami, ktoré majú výrazný komerčný potenciál. Taká je aj novinka The Old Guard, ktorá okrem akcie láka aj na zaujímavé herecké mená.

The Old Guard

akčný, dobrodružný, fantasy
2020 / 125 min. / MP 15

Gina Prince-Bythewood
Greg Rucka, Leandro Fernandez
V úvode snímky sa stretávame s kvartetom tajomných bojovníkov. Vraj sú na našej planéte už dlhé stáročia a vždy sa snažia postaviť na stranu dobra – teda, ak to práve chod dejín umožňuje. Za ten čas, čo sú medzi nami, sa naučili dokonale využívať bojové umenia, ale aj všetky druhy zbraní. A, aby toho nebolo málo, sú nesmrteľní. Nevedia, prečo práve oni, no svoj údel prijímajú s pokorou (a občas s nevôľou).

Pri najnovšom zásahu sa partia znova dáva dokopy, ich nový zamestnávateľ však na nich nachystal nemilé prekvapenie. Celá akcia je totiž podvod s cieľom odhaliť tajné schopnosti nesmrteľnej skupinky. A tak sa musí štvorica vedená Charlize Theronovou ukrývať a zároveň k sebe dostať ďalšiu novú bojovníčku, ktorá zatiaľ o svojich zázračných schopnostiach netuší…

Snímka Old Guard má svoje pevné základy v komixovej predlohe Grega Rucka. Jej autor zároveň písal scenár k filmu, ktorý má ambíciu nebyť len prvoplánovou akciou. Práve vlastnosť nesmrteľnosti dodáva príbehu priam filozofický rozmer. Ani ona zahojiteľnosť z každej rany totiž netrvá večne a tak, ako schopnosť prežiť každý druh smrti prichádza, tak sa môže zo dňa na deň stratiť. S tým jednotliví bojovníci musia počítať, a tak nejak sa zmieriť s tým, že ani nesmrteľnosť netrvá večne.

Ich skutočný vek zostáva pre diváka tajomstvom, spomienky na minulosť však hovoria o stovkách rokov. Na pozadí hlavnej dejovej línie si tak divák nájde aj zaujímavé príbehy súvisiace s viac či menej skutočnými udalosťami z histórie (vojny, inkvizícia…). V tomto prípade však cítiť, že scenár písal ten istý človek, ktorý písal predlohu. Keďže ide o komix, oproti filmu je pôvodný námet často strohejší a v momentoch, keď si film pýta potrebnú hĺbku rozprávania, nedostáva ju.

The Old Guard © 2020 Netflix

Kým dar nesmrteľnosti je atraktívnym a neodhaleným tajomstvom, príbehy postáv sa v jednom momente rozbehnú, aby sa vzápätí opäť stiahli a zostali v úzadí. S ponúknutým priestorom na formovanie postáv tak tvorcovia narábajú príliš ľahkovážne, čo je vo výsledku dosť cítiť. Preto, hoci sú hlavní hrdinovia zaujímaví, užívateľ Netflixu si k nim nestihne, resp. nemá dôvod, vytvoriť akékoľvek sympatie.

Zo všetkých postáv azda najväčšie trápno zanecháva hlavný záporný hrdina. Ak sa má niekto postaviť superhrdinom s takmer neobmedzenými možnosťami, nemôže to byť nedotiahnutý a smiešny boháč, ktorého správanie pôsobí azda ešte trápnejšie, než jeho zamestnanci, ktorí veria jeho deravej vízii. Vyformovanie postavy akéhosi neľudského psychopata tu zlyháva tak veľmi, že ani nie je jasné, čo nefunguje najviac. Zlý casting, málo priestoru, smiešne dialógy, peniaze ako jediná premenná jeho vplyvu na zvyšok osadenstva? Jeho nerovný boj je od začiatku odsúdený na neúspech a do veľkej miery znižuje napätie, ktoré by malo byť v akčnom žánri prítomné.

Ale, aby sme len nekritizovali, samotná premisa vôbec nie je zlá, rovnako tak výber hlavnej postavy v podaní Charlize Theron. Jej skúsenosti s akčnými postavami z posledných rokov pomáhajú k uveriteľnosti nielen pri dialógoch, ale aj pri akčných scénach. Či ich mohlo byť viac? Rozhodne! Či by sa dali natočiť lepšie? Zrejme áno. Aj tak však ide o pomerne príjemnú časť snímky, ktorá si tu a tam dovolí aj nápaditú choreografiu, hoci, tak ako celý film, ani tu nebol naplnený potenciál.

The Old Guard © 2020 Netflix

Chiwetel Ejiofor je ďalším pozitívnym faktorom snímky, v ktorej predstavuje vlastne jedinú postavu nepatriacu stopercentne ani na stranu dobra, ani na stranu zla. KiKi Layne ako nová členka tímu Nile si zastáva svoju rolu pomerne slušne, jej príliš naivné správanie však opäť ohlodáva potenciál, ktorý mohla naplniť. No a tak, ako nezaujme správanie niektorých postáv, nezaujme ani hudba či dynamika filmu, ktorý v pár momentoch nudí natoľko, že diváka núti zabudnúť aj na to dobré, čo priniesol.

Téma emočnej krízy, vyhorenia a možnosti, že superhrdinovia vlastne nemusia robiť zo sveta lepšie miesto, nie je vôbec zlá. V tomto ohľade si tvorcovia odviedli dobrú robotu. K hlavnej línii a k hlavnej postave však chýba lepší „sparing“. Námet by potreboval lepšiu chémiu s akciou, kamerou, tempom a dialógmi. Nedeje sa tak, preto je The Old Guard napriek svojim plusom len priemernou záležitosťou. Oproti nedávnej novinke z dielne Netlixu s názvom Extraction sa snaží aj o šliapnutie vedľa zabehnutých koľají akčného žánru. Otvorene povedané, toto mu príliš nevychádza. Snaha sa síce cení, je však stále čo zlepšovať.

No a hoci som viac kritizoval ako chválil, nemyslím si, že The Old Guard je prúser. Obstojný oddychový film sa len nechytil šance byť niečím, na čo budú fanúšikovia filmu dlho spomínať. Aktuálne informácie však ukazujú, že sa aspoň chytil šance byť jedným z najsledovanejších kúskov v doterajšej histórii Netflixu. Navyše, záver filmu naznačuje pokračovanie. Nechajme sa teda prekvapiť.