Jeffrey Epstein: Filthy Rich © 2020 Netflix Jeffrey Epstein: Filthy Rich © 2020 Netflix

Keby som bol Marián Kočner, Jeffrey Epstein by bol mojím mokrým snom. Inteligentný, príťažlivý a s dostatočne nechutnou zásobou kvalitného videomateriálu na vydieranie vysokopostavených hajzlov. V čase písania tejto recenzie sú obaja za mrežami; jeden mŕtvy, druhý čaká na rozsudok.

krimi, dokumentárny
2020 / 4 × 55 min. / MP 15

Originálny názov
Jeffrey Epstein: Filthy Rich

USA

Réžia
Lisa Bryant
Scenár
Netflix má šikovných producentov a dramaturgov. Dokážu objaviť tú správnu tému a objednať k nej zručného remeselníka. Pripraví sa ohlušujúco sľubný trailer, ktorý „konečne vysvetlí, čo sa stalo“, no vo finále pred nás autori naservírujú priemerný dokument s jedným či dvoma silnými momentmi. Nech bol Jeffrey Epstein akokoľvek „nechutne bohatý, mocný a zvrhlý“ (český preklad), dokumentárny seriál o ňom je zdĺhavý, priemerný a napokon aj trochu nudný.

V podstate nikto netuší, kde sa Epstein vzal a koho všetkého obral o peniaze. Napriek tomu sa jeho priatelia zhodujú, že to bol šikovný, charizmatický a tajomný muž. Napríklad taký Donald Trump o ňom povedal: „He’s a lot of fun to be with. It is even said that he likes beautiful women as much as I do, and many of them are on the younger side.“ (v preklade „Je s ním veľká zábava. Hovorí sa dokonca, že má rovnako ako ja má rád krásne ženy a mnohé z nich patrili medzi mladšie ročníky.“) Potom si Epstein kúpil ostrov, volal naň dievčatá pod osemnásť a ľudí ako Bill Clinton, Lex Wexner (zakladateľ Victoria’s Secret) alebo Princa Andrewa (jeden z členov Britskej kráľovskej rodiny). Medzitým sa o Little St. James začalo hovoriť ako o Pedophile Island a súkromné lietadlo, ktorým naň Jeffrey dopravoval svojich známych, dostalo prezývku Lolita Express. Proti nenúteným orgiám v pozemskom raji vonkoncom nenamietam, ale pokiaľ ide o rituálne zneužívanie maloletých, je mi nevoľno.

Dúfať, že americká justícia sa postaví na stranu detí, ktorým ubližovali mocní, je rovnako naivné ako veriť, že Epstein sa napokon v cele uškrtil sám o paplónovú obliečku. A práve v tom by mohlo byť jadro dokumentu – rozhovory s obeťami, odhalenia, ktoré divákovi odpália dekel a konfrontácie s autoritami. Toto sa však v štyroch dieloch stane len občas a na veľmi malej ploche. Napríklad, keď Epsteinov diabolský advokát Alan Derschowitz hovorí priamo autorom dokumentu: „I challenge you to ask Vigrina Roberts to accuse me of rape. She should do it right on your documentary.“ („Vyzývam vás, aby ste požiadali Vigrinu Robertsovú, aby ma obvinila zo znásilnenia. Mala by to urobiť priamo vo vašom dokumente.“) Aj to urobí.

Jeffrey Epstein: Filthy Rich © 2020 Netflix

Zvyšok dokumentu je, žiaľ, len súhrnom toho, čo sme o celom prípade už vedeli a videli. Autorom sa síce podarilo pred kameru dostať aj obete, ale v tomto tiež nepatrí Netflixu prvenstvo – ženy navštívili desiatky televíznych relácií predtým. Navyše, ich príbehy, nech sú akokoľvek smutné, sú stále rovnaké – dievčatá zo zlých pomerov, ktoré sa nechali zlákať a vydržiavať (áno, je to tak) zlými ľuďmi za plané sľuby a pár stoviek dolárov. Jednoducho: obete ľutujeme, ale fascinujúci je Epstein, nie ony.

Dokumentárny seriál je nakrútený podľa knihy amerického žánrového spisovateľa Jamesa Pattersona (v podstate Epsteinov sused z Palm Beach), ktorý veľmi dobre vie, ako tvoriť priemerné diela s nadpriemerným zárobkom. Nakoniec teda sledujeme skôr faktografiu pomiešanú s prvkami lacného trileru, než (investigatívny) dokument, aký by si (prípad) Epstein zaslúžil. Napokon, čo iné ako opatrnosť by sme mohli čakať – Patterson napísal aj knihu The President Is Missing s bývalým americkým prezidentom Billom Clintonom, ktorý povedal, že na ostrove nikdy nebol, hoci ho z toho usvedčujú letové záznamy a očité svedectvá zamestnancov.

Epstein bol mocný muž, preto sa z oficiálnych zdrojov dozvieme len pokrútenú pravdu, podobne ako o katolíckej cirkvi, afére Pizzagate alebo pedofilných kruhoch v Hollywoode. Črepiny z výsledkov skutočného vyšetrovania nájdete na YouTube alebo na 4chan, kde sa však už teraz premiešavajú s konšpiračnými teóriami. A tak nám tu po Jeffreym zostane aspoň jeden seriál na dôkaz toho, že tajomné zlo je stále najatraktívnejší zdroj peňazí v kreatívnom priemysle.