365 dní © 2020 Netflix 365 dní © 2020 Netflix

Po diváckom ošiali Päťdesiat odtieňov sivej si teraz môžeme vychutnať horúcu snímku našich poľských susedov. Trailer filmu sľubuje mnohé odhalené momenty. Nebude chýbať ani boj o moc, peniaze, drogy a sex. 365 dní sa za krátky čas stal tretím najsledovanejším filmom na Netflixe na Slovensku. Prečo?

365 dni

dráma, romantický, erotický
2020 / 116 min. / MP 15
Poľsko

Barbara Bialowas, Tomasz Mandes
Tomasz Klimala
Keď sa stretne Poľka a Talian… Áno, začína to ako vtip ponúkajúci výbušnú poentu. V posteli alebo mimo nej to nebude iné. Massimo (Michele Morrone) je svedkom smrti svojho mafiánskeho otca, pri čom je aj on sám v ohrození života. Tesne pred kolapsom sa pred jeho očami zjaví úplne neznáma tvár, Laura (Anna-Maria Sieklucka). Massimo je odhodlaný nájsť ju. Keď sa mu to po piatich rokoch konečne podarí, zahadzuje svoj milostný život za hlavu a vrhá sa do únosu poľskej krásky. Laure ponúkne jeden rok na to, aby sa doňho zamilovala. Massimo sa zapotí pri krotení divokého poľského temperamentu a Laura ťažko odoláva mafiánovej moci. Na povrch tiež vyplávajú zabudnuté vzťahy, ktoré medzi nimi zamútia vodu.

Film je citeľne priškrtený netflixovou produkciou. Svojou snahou podobať sa na erotickú snímku Päťdesiat odtieňov sivej zaútočí hneď od začiatku. Napriek poľskému pôvodu nás prekvapí mainstream, ktorý je potvrdený výberom popového soundtracku. Chaotický úvod predstavuje nekompromisnú Lauru a Massima v ich profesionálnych prostrediach. Paralelným strihom tvorcovia docieľujú podobnosť dvoch hlavných postáv, vďaka čomu chápeme, prečo sa do seba v priebehu filmu zamilujú. Zatiaľ, čo jednej strane vo vzťahu chýba vášeň, druhej zase cit. Nespája ich len sex, ale aj veľká sebadôvera a tvrdohlavosť.

Napriek tomu, že to medzi nimi iskrí, k divákom sa podobné emócie nedostávajú. Na vine je úsmevný bod zlomu v podobe záchrany topiacej sa Laury. Dôraz tejto akcie utlmuje vtipný fakt, že jej záchranca ju takmer sám hodí do mora len sekundu pred tým. Film avšak stále ťaží zo svojich pikantných chvíľ, ktoré nasledujú hneď po Massimovom hrdinskom čine. Dá sa povedať, že v porovnaní s inými bežnými snímkami ide o milostne úprimné dielo. Diváci si tiež užijú vypracované telá a vriace pohľady. Veľký podiel na tom majú maskéri a kostyméri, ktorí sa postarali o dráždivý pohľad.

365 dní © 2020 Netflix

Sympatickým prvkom vo filme 365 dní sú poľské postavy, ktoré sa v plnej kráse priznávajú k svojej osobitosti. Slovenským divákom sa približujú nielen jazykom, no aj živelnosťou. Taktiež sú nositeľmi mnohých komických detailov. Chápem ich ako fragmenty reality, ktoré pôsobia kontrastne popri Massimovom rozprávkovom živote. Neboja sa používať ostré slová a príjemne narušiť Laurin komfort.

Snímka 365 dní sa nechala zmiasť vidinou komerčného úspechu. Potenciál zaujímavej poľskej surovosti sa prejavuje iba pri dialógoch postáv. Film sa javí ako ťahadlo mladých ľudí najmä kvôli sexuálnej otvorenosti. Ani tej však nie je dosť, aby tvorcovia zakryli svoju potrebu siahnuť až za hranice svojej krajiny.

Podľa knižnej predlohy poľskej spisovateľky Blanky Lipińskej sa nám už budúci rok ponúkne pokračovanie príbehu Laury a Massima. Zažije nová časť na Slovensku rovnaký úspech ako prvá?