Minutáž: 119 minút

Réžia: Michel Gondry
Scenár: Seth Rogen, Evan Goldberg, George W. Trendle
Kamera: John Schwartzman
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Seth Rogen, Jay Chou, Cameron Diaz, Tom Wilkinson, Christoph Waltz, David Harbour, Edward James Olmos, Jamie Harris, Chad Coleman, Edward Furlong, Jill Remez a ďalší

The Green Hornet 3DAk ste priaznivcami kungfu a páčila sa vám nedávna komiksová nakladačka Kick-Ass, tak Zelený sršeň je presne filmom pre vás. Tento film oživuje námet zo šesťdesiatych rokov, kde sa prvýkrát predstavila legenda ázijských bojových umení, sám veľký Bruce Lee. Pôvodný seriál sa neudržal na obrazovkách veľmi nadlho, ale katapultoval majstra kung fu medzi hviezdy filmového neba. Nebyť tohto zvučného mena, nespomenul by si na Sršňa veru nikto. Seth Rogen, známy v našich končinách hlavne vďaka Nabúchanej, sa na neho našťastie rozpamätal a spolu s kamošom Evanom Goldbergom napísali scenár bláznivej komixovej jazdy ako pocty kungfu a jeho najznámejšiemu predstaviteľovi.

Rogen sa predstavil v hlavnej úlohe Britta Reida, lajdáckeho nafúkaného neriešiča, povolaním syna vydavateľa úspešných novín Daily Sentinel. Jeho otec v podaní Toma Wilkinsona, nie je zo synovho „Život je jedná veľká párty“ životného štýlu práve nadšený. Reid senior sa však na pľaci dlho nezdrží, umiera na záhadné poštipnutie včelou a synáčik je náhle konfrontovaný so zodpovednosťou za mediálne impérium. Britt sa rozhodne vyhodiť všetok domáci personál. Keď mu však nemá kto urobiť milovanú rannú kávu, nájde si cestu k sluhovi Katovi. Toho stvárnil taiwanský populárny spevák Jay Chou, ktorý v detstve túžil byť ako Bruce Lee. Aziat Kato je podobne ako v Ružovom panterovi pánovým prisluhovačom, s tým rozdielom, že je to geniálny mechanik a úctyhodný bojovník so zmyslom pre umenie. Pre boj so zločinom sa rozhodnú po nočnej eskapáde, keď náhodou zachránia zaľúbený párik pred bandou kriminálnikov. Doteraz išlo o bežný scenár kdejakého komiksu, avšak hlavný rozdiel Zeleného sršňa tkvie v taktike oboch hlavných pomstiteľov. Navonok vystupujú ako lotri, aby si získali rešpekt konkurencie a pritom bojujú na strane dobra. Spôsob akým to predvádzajú je neopakovateľný, často sa dostávajú do komických a nezávideniahodných situácií.

Cameron Diaz ako Lenore Case a Seth Rogen ako Britt Teid v akčnej krimikomédii The Green Hornet (2011) Seth Rogen ako Britt Teid a Jay Chou ako Kato v akčnej krimikomédii The Green Hornet (2011)

Vykreslenie hlavných postáv je založené na princípe Buddy Movie, kde býva pravidlom prvotná odlišnosť a vzájomná nedôvera oboch postáv, no v návale udalostí sa rozhodnú spolupracovať a nakoniec vytvoria fungujúcu dvojicu nemajúcu páru. Rogen však zbytočne nenaťahuje fázu zbližovania hrdinov a priamo vrhá postavy do víru akcie. Tá je častokrát odľahčovaná a vyznieva až parodicky, čomu napomáhajú komické dialógy.

Pre žáner typický, ženský element je zastúpený intelektuálnou sekretárkou Lenore Case s tvárou a postavou Cameron Diaz, ktorá filmu slúži len ako nadpriemerná dekorácia. Ako komparz rozhodne nepôsobí Christopher Waltz z Nehanebných bastardov. Ten si tu strihol postavu mafiánskeho zabijaka Chudnofského, ktorému sa kdekto smeje do tváre pre nedostatočne budiaci rešpekt staromódneho výpalníka. Avšak robia chybu, pretože Waltz si rešpekt zaslúžiť vie. To bez debaty. Škoda len, že tvorcovia nedali rakúskemu hercovi viac priestoru na vyčíňanie obzvlášť originálneho kriminálneho živlu.

Christopher Waltz ako mafián Chudnofský v akčnej krimikomédii The Green Hornet (2011) Jay Chou ako Kato v akčnej krimikomédii The Green Hornet (2011)

Tento film má neskutočné gule. Dialógy fungujú nadpriemerne, humor si svoje miesto obhajuje na výbornú a akčné scény zodpovedajú kungfu mele najvyššej kvality. Autori zvolili hravý prístup k postavám a celkovému dianiu v príbehu, čo pripomína chlapčenské nadšenie pri skúšaní každej novej hračky. Urobili dobre. Odlíšili sa tak od minuloročnej komiksovej bomby Kick-Ass, i keď určitú podobnosť by sme našli, hlavne čo sa týka spôsobu zobrazovania akcie. Herci odvádzajú svoje remeslo bravúrne, hoci trochu menej Rogena by filmu istotne neuškodilo. Narážam na jeho oduševnelý egocentrizmus.

Jedinou záhadou je režisér, a síce Michel Gondry, známy za Večný svit nepoškvrnenej mysle. Ide o režiséra úplne odlišných príbehov, ale to Sršňovi na metalíze neubralo. Ba naopak. Diváci majú možnosť vidieť komixový film netradičnou Gondryho optikou. Na margo tretieho rozmeru, pri takomto druhu filmu mi uniká zmysel nasadzovať si na dve hodiny okuliare. Vizuálne orgie sa nekonajú a ani akčné scény nie sú natoľko nadrozmerné, aby vám nestačilo vidieť toto dielo v obyčajnej kinosále.