Minutáž: 102 minút
Krajina: Česko

Réžia: Mirjam Landová
Scenár: Mirjam Landa, Daniel Landa
Kamera: Tomáš Kobolka
Hudba: Daniel Landa
Hrajú: Daniel Landa, Olga Lounová, Rudolf Hrušínský ml., Christopher Rithin, Martin Havelka, Roman Pomajbo, Kamila Magálová, Dano Dangl, Rudolf Hrušínský nejml., Julian Pindar, George Georgiou, Emil Zajac a ďalší

TachoDo slovenských kín prichádza druhé filmové dieťa Dana a Mirjami Landovcov – Tacho. Trochu romantiky, drámy i výrazného mafiánskeho humoru zo slovenského prostredia sa mieša s prašným prostredím rally.

Film z kategórie čierna komédia, čiernou komédiou ani veľmi nie je. Tacho je rozprávanie niekoľkých paralelne prebiehajúcich príbehov, ktorých protagonisti a ich osudy sa spoja až kdesi na konci filmu.

Rýchla jazda, nitriansky čierny humor a rakovina. Tri charakteristiky, ktoré film dostatočne popisujú. Príbeh jazdca rally, Alexa (Daniel Landa), sa začína v nemocnici, kde mu diagnostikujú rakovinu. Je potrebné okamžite začať s liečbou. Samozrejme, nič také sa nekoná, pretože Alexa čakajú dôležité preteky, na ktorých musí poraziť svojho večného rivala, Nemca Webera. Ale ako to už v takýchto príbehoch býva, zoznamuje sa s dcérou primára onkológie (Olga Lounová), a vďaka nej získava potvrdenie o spôsobilosti jazdy. A rally môže začať.

Tacho (2010) Tacho (2010)

To však nie je všetko. Okrem základnej zápletky, ktorá sa týka Alexa a jeho novej známosti, sa vo filme stretnete s niekoľkými ďalšími dvojicami. Svojím výkonom vás zrejme upútajú viac, než dvaja hlavní protagonisti. Výraznými postavami, ktoré stoja za zmienku je slovenská trojica hercov Roman Pomajbo, Martin Havelka a Daniel Dangl. Pomajbo ako automechanik Julo zažíva pod ochrannými krídlami mafiána Joža (Martin Havelka) zrejme svoje najzaujímavejšie preteky v živote, keď namiesto zaužívaných výrazov na označovanie trasy používa (pre Jožovu lepšiu orientáciu) farby a zvieratká. Z extrémne ostrej zákruty sa tak stáva čierny dinosaurus.

Vďaka mafiánskym postavám sa film nevyhne ostrejším vulgarizmom a pre nadšencov seriálu Mafstory sa práve takéto dialógy stanú osviežením inak málo výrazného filmu. Okrem českých a slovenských hercov sa vo filme objavujú aj Christopher Rithin ako Dave a Julian Pindar v postave Charlieho, ktorí sa rally zúčastnia len na oko. Ich primárnym cieľom je ukradnúť balík peňazí z ilegálneho pokerového turnaju. Z britských ostrovov pochádza aj postava Alexovho manažéra – Leventa (George Nicolas), ktorá vo filme trpí otrasným predabovaním. Hlas a pohyb hercových pier sú vo veľkom nesúlade, čo v konečnom dôsledku pôsobí rušivo.

Tacho (2010) Tacho (2010)

Čo teda Tacho ponúka? Fanúšikovia hudobnej tvorby Daniela Landu tento film určite ocenia, pretože drvivá väčšina hudobných podkladov pochádza z jeho albumov. Úsmev na perách vám vyčarí len spomínaný mafián Jožo a na konci filmu sa odkiaľ si vynorí štipka drámy. Inak vás môže potešiť už len na pár ukážok slovenskej prírody.