The Greatest Beer Run Ever © 2022 Apple TV+ The Greatest Beer Run Ever © 2022 Apple TV+

Existuje niečo, čo by vás presvedčilo k dobrovoľnému vstupu do aktívnej vojnovej zóny? Hlavný hrdina tohto filmu sa tam vydal preto, aby priniesol kamarátom pár plechoviek piva. Zdá sa vám to príliš uletené? Tak vedzte, že film The Greatest Beer Run Ever vznikol na základe skutočného príbehu.

The Greatest Beer Run Ever

dráma, komédia, vojnový, dobrodružný
2022 / 126 min. / MP 15

Peter Farrelly
Peter Farrelly, Brian Hayes Currie, Pete Jones

Ten je z čias jednej z najtraumatizujúcejších udalostí v modernej histórii USA, vojny vo Vietname. V nej práve bojujú viacerí mobilizovaní rovesníci Chickieho (Zac Efron). Hlavná hviezda filmu považuje ich obetu pre krajinu za hrdinstvo, bez ohľadu na to, či sa vrátia po svojich alebo v rakve. V jeho rodnej krajine, aj v New Yorku, kde žije a často („na sekeru“) popíja, však silnejú protesty mierových hnutí, ktoré chcú vojnu a angažovanie sa USA v nej zastaviť. Chickie sa rozhodne, že ich podporí. Svojsky.

Počas jedného večera s kamarátmi vymyslia, že pôjde roznášať vojakom z jeho štvrte americké pivo priamo na front. Najprv to znie ako silácke reči, lenže rodiny vojakov či obľúbeného krčmára (Bill Murray) proste nesmie sklamať. Chickie je lenivec, do práce sa mu chodiť veľmi nechce a podobné je to aj s touto „misiou“. Nakoniec sa však predsa len na juhovýchod Ázie vydá, aby svoj sľub splnil. Tento zážitok však úplne zmení jeho pohľad (nielen) na celú vojnu.

The Greatest Beer Run Ever pracuje s témou, ktorá nie je jednoduchá na spracovanie a nezaujme široké publikum len na základe pár viet z popisu filmu. Našťastie, režisér Peter Farrelly vie, ako na to, čo ostatne potvrdil aj v oscarovej snímke Green Book. Hoci ide o film, ktorého hlavnou témou je vojnový konflikt, pokojne ho môžeme zaradiť do pomyselnej „feel good movie“ kategórie. V zásade nič nepokazí, jeho myšlienka je jasná, pochopiteľná, hoci asi očakávateľná. Že je vojna strašná vec, to všetci vieme, no či dokáže zasiahnuť toto posolstvo divákov hocikde na svete, si istý nie som. Napriek tomu sa filmu v tomto smere nedá nič vyčítať.

The Greatest Beer Run Ever © 2022 Apple TV+

Problémy filmu si teda spájam najmä s nedostatkom napätia. Minimum akcie, minimum drámy či dobrodružna. Zopár výbuchov prichádza až v závere, a to keď dostane najviac priestoru trestuhodne málo využitá postava zahraničného spravodaja (Russell Crowe). Samotný dej bol miestami skratkovitý a tak si divák (nielen v prípade Crowovej postavy) nestihne vytvoriť sympatie k jednotlivým pánom či dámam na obraze.

Kĺzanie po povrchu je na škodu aj preto, že snímke, ktorú do sveta priviedla služba Apple TV+, nechýbajú veľmi dobré herecké výkony, na čele so Zackom Efronom v hlavnej úlohe. Vďaka jeho presvedčivému prevedeniu pomerne naivného a ľahkovážneho Chickieho, ktorý podáva dôležité svedectvo a „dospieva“ pred našimi očami, mu odpustíte aj tie jeho iritujúce fúziky.

The Greatest Beer Run Ever nie je vojnovým filmom aj keď sa vojny bytostne týka. Neospravedlňuje ju, v mnohom sa drží reality a ponúka slušný divácky zážitok, hoci mal potenciál, ktorý sa dal využiť aj výrazne lepšie. Jemne nadpriemerná jednohubka, ak máte predplatné a dochádzajú vám nápady, čo pozerať.