Green Book @ 2018, Continemtal Film Green Book @ 2018, Continemtal Film

Málo kto by čakal, že tohtoročnú cenu akademikov za najlepší film získa dielo režiséra hrubozrnných veselohier strieľajúcich si celé desaťročia z najrôznejších ľudských hendikepov. Peter Farelly sa v spolupráci so svojim bratom Bobbym preslávil crazy komédiami Blbý a blbší (Dumb & Dumber, 1994), Niečo na tej Mary je (There’s Something About Mary, 1998) či schizofrenickým opusom Jima Carreyho, Ja, moje druhé ja a Irena (Me, Myself & Irene, 2000).

Green Book

komédia, dráma, biografický
2018 / 130 min. / MP 12

Peter Farrelly
Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Za posledných 18 rokov akože komickej filmárčiny sa mu s bratom nedarilo dosiahnuť komerčný úspech raných titulov a na výslnie ich nenavrátil ani očakávaný comeback Blbého a blbšieho po 20 rokoch.

Minulý rok vyskúšal Peter bez bratovej výpomoci napísať scenár podľa skutočného príbehu bývalého vyhadzovača Tonyho Vallelongu a bol z toho výstrel do čierneho. Celosvetový úspech dramédie Green Book o strete dvoch odlišných svetov tkvie v správnej kombinácii ingrediencií búrajúcich základné rasové predsudky pretrvávajúce na niektorých miestach sveta do dnešných dní. Niektorí tento film označujú za oscarový kalkul, ja osobne ho vnímam ako budúcu modernú klasiku.

Príbeh je zasadený do 60. rokov minulého storočia, kedy boli vzťahy medzi belochmi a černochmi spoločensky veľmi napäté. Biletár z nočného klubu Tony „Pysk“ Vallelonga (Viggo Mortensen) má medzi svojimi talianskymi kumpánmi renomé tvrdého Newyorčana, ktorý dokáže po svojom vyriešiť každý ošemetnejší problém. Slávny černošský pianista Dr. Don Shirley (Mahershala Ali) si ho pre jeho silné stránky najíma ako šoféra a zároveň osobného strážcu na hudobnom turné po juhu spojených štátov.

Amerika bola v tej dobe pre čierneho klaviristu hrajúceho bielej smotánke viac ako divokým a často veľmi nehostinným miestom. Tony je neohrabaný zadubenec s dobrým srdcom, ktorý nadovšetko miluje svoju ženu a smažené kurence od KFC. Nevzdelanosť kompenzuje šikovnosťou ošľahaného študenta vysokej školy života.

Jeho talianska horkokrvnosť je v absolútnom kontraste s jemnou kultivovanosťou hudobného génia, ktorého vezie na zadnom sedadle. Dr. Shirley je naškrobený intelektuál s pevnými morálnymi zásadami a vycibreným vkusom. Najsilnejšie momenty filmu tak predstavujú dramatické slovné prestrelky medzi tvrdohlavými predstaviteľmi rozdielnych spoločenských tried, ktoré vídame v podobných filmoch zväčša v opačnom garde. Beloch, ktorý behá s nasoleným zadkom okolo bohatého černocha, nepatrí k bežným javom ani v realite, ani na filmovom plátne.

Green Book @ 2018, Continemtal Film

Nástrahy, ktoré spoločne cestou prekonávajú, ukujú medzi totálne rozdielnymi chlapmi silné priateľstvo založené na vzájomnom rešpekte. A práve týmito dôstojnými kvalitami Green Book boduje na plnej čiare. O to viac, že sledujeme skutočný príbeh.

Hlavní protagonisti odviedli bravúrnu prácu a vďaka nim sa bude tento film tešiť času odolávajúcej obľube. Viggo Mortensen podal najlepší výkon minimálne od Východných prísľubov (Eastern Promises, 2007) a Mahershala Ali predviedol svoj oscarový štandard. Tony Vallelonga sa na filme podieľal scenáristicky a aj ako konzultant.

Režisér si do filmu prepašoval zopár vydarených žartov s geniálnym načasovaným, ktoré vám pripomenú zábavný roadtrip dvoch pomenej bystrých mládencov s katastrofálne zlými účesmi v aute pripomínajúcom psa. Diváci čiastočnú podobnosť istotne odhalia.

Peter Farrely nakrútil originálnu komédiu s dramatickou príchuťou, ktorá bola právom ocenená tromi zlatými soškami. Príbeh skutočného priateľstva je jedným z najdojemnejších a zároveň najvtipnejších filmov uplynulého obdobia.