Réžia: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Scenár: Sean Anders, Mike Cerrone, Bobby Farrelly, Peter Farrelly, John Morris, Bennett Yellin
Kamera: Matthew F. Leonetti
Strih: Steven Rasch
Hudba: Empire of the Sun

Hrajú: Jim Carrey, Jeff Daniels, Rob Riggle, Laurie Holden, Rachel Melvin, Steve Tom, Brady Bluhm, Kathleen Turner a ďalší

Lloyd a Harry patria k najzábavnejším komickým dvojiciam filmového plátna. Chémia medzi ich predstaviteľmi bola natoľko silná, že si získali fanúšikov po celom svete. Blbý a blbší (Dumb & Dumber, 1994) bola do istej miery priekopnícka komédia, debut bratov Farrellyovcov, ktorí mali svetu čo povedať a poriadne ho rozosmiať. Jim Carrey bol komik v rozkvete a spolu s Jeffom Danielsom dokázali vytvoriť bláznov, akých celuloid nezažil. Šialená road movie s množstvom vydarených gagov, ktoré priam zľudoveli. Po dvadsiatich rokoch prosieb si fanúšikovia vymodlili návrat svojich obľúbencov. Energia medzi Llydom a Harrym ostala, dobré nápady však vyfučali v čase.

Zápletka ešte ako tak ujde. Harry potrebuje transplantáciu obličky, Lloyd sa po prebudení z letargie, do ktorej upadol po odmietnutí Mary Swansonovou, ochotne podujme kamaráta sprevádzať na neľahkej ceste za získaním náhradného vnútorného orgánu. Zistia, že Harry má dospelú dcéru, o ktorej nevedel. Dcéru, ktorá disponuje zdravou obličkou. A je zarobené na ďalšiu bláznivú jazdu. Toľko náčrt scenára, ktorý zrel dve dekády.

Predestination (2014)

Problémom však je, že sledujeme akýsi slabý vývar nápadov vydarenej jednotky. Väčšina gagov totiž vychádza z videných záležitostí. Akoby sa tvorcovia snažili potešiť skalných znalcov prvého dielu a vytvárajú len určitú nadstavbu vtipov. To by v zásade nebolo úplne zlé, ak by si udržali určitú mieru a prebili by ju originálnymi nápadmi. CarreyDanielsom sa ozlomkrky snažia a stále sú v tom, čo robia, doma. Gumené grimasy a nahlúple pohľady zvládajú na výbornú, avšak viac ako polovica scénok je nedotiahnutá alebo rovno trápna.

Aby som bol spravodlivý, musím uznať, že zopárkrát som sa nahlas zasmial. Väčšina dobrých fórov je však využitá v prvej polovici deja. Tvorcovia ostali verní charakterovým vadám postáv, z ktorých pramenia najvtipnejšie momenty. Lloyd je stále ten sebecký cvok, ktorý pomáha priateľovi v snahe ukojiť vlastné zvrhlé túžby. Harry opäť neváha uprednostniť svoj profit pred priateľstvom. Stále rovnako blbí, stále do určitej miery zábavní. V porovnaní so sviežosťou originálu je to však na zaplakanie. Filmu by neuškodila striedmejšia dĺžka. 20 minút roztopaše by tento skvost v pohode oželel.

Pochvalu si zaslúžia okrem ústredného dua bláznov i predstavitelia vedľajších postáv. Rob Riggle má v dvojúlohe vražednej hrozby svoje svetlé momenty. Jeho maskovací talent len tak ľahko neprehliadnete. Mladučká Rachel Melvin hrá Harryho nahlúplu dcéru tak dokonale, že človek rozmýšľa, či je to len predstierané. Pokiaľ ide o Kathleen Turner, nemôžem uveriť, že táto herečka kedysi žiarila v Honbe za diamantom (Romancing the Stone, 1984) alebo vo Vojne Roseovcov (The War of the Roses, 1989). Jej aktuálne odpudivý zjav si autori značne podajú.

Predestination (2014)

Slová chvály istotne nezozbierajú scenáristi, ani režisérske bratské duo. Farrellyovci viac ako desaťročie nenakrútili nič pozerateľné. Naposledy to bola diskutabilná, no prevažne zábavná uletenosť Ja, moje druhé ja & Irena (Me, Myself & Irene, 2000). Návrat k osvedčenej značke Blbý a blbší je preto pochopiteľný, no výsledok neoslnivý. Keby vedeli režírovať tak dobre, ako vyberať neznáme piesne do soundtrackov, bol by to celkom iný príbeh.

Ich najnovší počin Blbý a blbší sú späť nie je úplne zúfalý, ale mohol byť oveľa lepší. Dvojica Lloyd a Harry, rovnako ako fanúšikovia, si zaslúžili vydarenejší výsledok. Odkaz na budúce pokračovanie, ktoré je avizované na rok 2034, preto ostáva bez famfár.