Shazam! © 2019 Continental Film Shazam! © 2019 Continental Film

Už to tak bude. V DC sa po neúspešnej snahe vytvoriť rozšírené univerzum podobné Marvelu rozhodli ísť po sólovkách. A zatiaľ sa im to veľmi darí. Či už išlo o skvelú Wonder Woman alebo minuloročný megahit Aquaman. Shazam sa ale oproti nim javí ako veľmi okrajová postava, ktorú väčšina mainstreamových divákov aspoň v našich končinách nebude poznať. Otázka teda znie – mali by?

Shazam!

akčný, dobrodružný, komédia
2019 / 132 min. / MP 12

David F. Sandberg
Henry Gayden
Na začiatok treba povedať, že pokiaľ vás ukážky príliš nenadchli, rozhodne klamú telom. Bol som až prekvapený, koľko si toho tvorcovia nechali do kín. Čaká vás hneď niekoľko prekvapení, príde aj na príjemné detské vtipy a trochu aj toho hororu. Ak ste mali pocit, že by mohlo ísť o konkurenciu Deadpoola, rozhodne to od Shazama nečakajte.

Hláškuje sa tu v oveľa menšej miere a je to skôr humor, nad ktorým sa pousmejete a nie vyložene chytáte za brucho. Na druhej strane to ale vôbec nevadí, pretože film má na rozdiel od Deadpoola aj príbehovú hĺbku. Nie je to nič sofistikované, ale dočkáme sa tu aj menšej rodinnej drámy. Dobre zvládtnuté sú vzťahy medzi postavami a nepôsobí to nasilu.

Rozhodne najväčším lákadlom filmu je samotný Shazam. Aj keď možno ani nie tak jeho postava – ide v podstate o akúsi kombináciu viacerých superhrdinov dokopy, ale Zachary Levi si túto úlohu neskutočne užíva. Keďže je Shazam v skutočnosti pätnásťročný chalan a superhrdinom sa stal úplnou náhodou, funguje film zábavne aj ako origin story. Všetky svoje schopnosti sa musí postupne učiť a prichádzať na ne, čo vo výsledku vytvorí veľa zábavných scén.

Ako oponent sa mu postaví záporák Dr. Thaddeus Sivana v podaní Marka Stronga, ktorý si svoju rolu užíval rovnako, ak nie ešte viac. Spomedzi všetkých komixových záporákov by som ho zaradil niekde do stredu a neviem si predstaviť, že by to niekto zahral lepšie, pretože už aj samotná postava je skôr z béčkovej ligy záporákov.

Shazam! © 2019 Continental Film

Rovnako ma potešil vizuál. Na to, že ide o menší film za niečo okolo osemdesiatpäť miliónov, nemal som po tejto stránke žiadny problém. Súboje boli prehľadné, efekty bohaté.

Čo však filmu nepomáha sú dve veci. Prvá je jednoznačne minutáž, pretože 132 minút je naozaj kopa času a nieže by som sa miestami vyložene nudil, ale boli chvíle, keď sa dej posúval príliš pomaly. Druhou vecou je samotný spôsob, akým je snímka uchopená. V zásade ide o pomerne známu šablónu pri predstavovaní nového hrdinu. Dá sa teda povedať, že na Shazamovi vás nič neprekvapí, pretože v rámci komixového žánru toho nič moc navyše neprináša.

Na druhej strane sa o to autori očividne ani nesnažili, takže pokiaľ nepôjdete do kina s príliš vysokými očakávaniami, nebudete mať žiaden problém. V DC sa teda snáď konečne poučili a tvorbu masívneho univerza už hodili za hlavu. Tento spôsob predvádzania nových hrdinov, ktorí vo svojich filmoch na seba nebudú musieť nadväzovať, je určite schodnejšia cesta.

Shazam! je veľmi príjemná rodinná zábava. V rámci žánru toho veľa neprinesie, ale ak na to zoberiete decká alebo vybehnete ako partička kamošov, dobre sa zabavíte.