Aquaman (2018) © Continental Film

Z bohatej palety hrdinov Justice League, zdá sa, čaká svetlá budúcnosť okrem očarujúcej Wonder Woman aj všeobecne podceňovaného Aquamana. Režisér James Wan práve v kinách dokazuje, že v domácich vodách najmenej známy podmorský junák Arthur Curry ponúka vo svojom origin príbehu zďaleka najzaujímavejší svet, ktorému sa doteraz filmový komix akosi úspešne vyhýbal.

Aquaman

akčný, dobrodružný, fantasy
2018 / 143 min. / MP 12
Austrália / USA

James Wan
David Leslie Johnson-McGoldrick, Will Beall
Pod morskou hladinou nás čaká fascinujúce kráľovstvo z čias bájnej Atlantídy, ktoré svojou veľkoleposťou hravo schová do vrecka obdobné civilizácie z Hviezdnych vojen a James Cameron sa riadne zapotí, ak sa ho v chystanom podvodnom Avatarovi bude snažiť tromfnúť. Jason Momoa sa v šikovnej réžii Jamesa Wana dokázal vymaniť zo stroskotaných zámerov prepojeného DC univerza a užíva si plnými dúškami svoje priamočiare dobrodružstvo bez ťaživej prítomnosti Batmana so Supermanom.

Začíname komornou záchranou kráľovnej Atlanny (Nicole Kidman) vyplavenej na útesoch blízko strážneho majáka na pobreží amerického štátu Maine. Zachráni ju strážca majáku Tom Curry, do ktorého sa podmorská kráska osudovo zamiluje. Splodia malého Arthura, ktorý je miešancom ľudí a vodného sveta. Rodinná idylka im však dlho nevydrží. Kráľovná je nútená vrátiť sa pre dobro svojho národa pod hladinu. Roky plynú, z Arhura vyrastie bohatier s muskulatúrou hodnou Hercula a schopnosťami muža z ocele. Kráľovská krv mu velí pomáhať ako na súši, tak na mori.

Pokojný život mu prevráti až príchod pôvabnej princeznej Mery (Amber Heard), ktorá ho žiada, aby zabojoval za svoj ľud v hlbinách Atlantídy. Musí zabrániť vojne, ktorú chystá jeho ambiciózny nevlastný brat, kráľ Orm (Patrick Wilson).

Aquaman (2018) © Continental Film

Obrovskou devízou je, že Jason Momoa skutočne vyzerá ako podmorský boh, a jeho nadľudské vyčíňanie tak pôsobí uveriteľnejšie. Rozprávkovo naivný príbeh hlavný hrdina podáva so všetkou ľahkosťou a divák sa nechá unášať na vlne podmorských krás s dobre načasovaným humorom. Po Snyderovom depresívnom štýle nezostalo ani stopy. James Wan sem namiesto toho prepašoval zopár hororových prvkov, ktoré mu ponúkajú príšery z najtemnejších morských hlbín.

Lineárny dej pripomína dobrodružnú videohru v štýle Lary Croft či filmového Indianu Jonesa, kde sa neustále pohybujeme medzi exotickými destináciami a nachádzame nové artefakty, ktoré nás zavedú k mocnému trojzubcu. O vydarenú akciu nie je núdza, súboje so zápornou Black Mantou pripomínajú najvydarenejšie bojové pasáže z prvého G.I. Joea (2009). Obzvlášť vo vás zarezonuje divoká naháňačka po sicílskych strechách.

Hlbokých myšlienok či múdier sa veľmi nedočkáte, Wan skôr atakuje po celú štedrú minutáž vašu prvú signálnu. Či už obdivujete Momoovu charizmu, armády rôznorodých morských tvorov, pôsobivú digitálnu architektúru či pôvaby Amber Heard jazdiacej na kosatke, na plátne je stále niečo, čo vás dokáže strhnúť. Gigantický rozpočet 160 miliónov dolárov tvorcovia pretavili do úchvatného divadla až do posledného centu.

Aquaman (2018) © Continental Film

Aquaman sa dokázal úspešne transformovať do farebného dobrodružstva pre celú rodinu podobne, ako to robí Marvel od úplného začiatku. Vôbec nevadia očividné inšpirácie Tronom, Blade Runnerom či Hviezdnymi vojnami.

O originálne hudobné motívy sa postaral Rupert Gregson-Williams, ktorý už zdarne ozvučil aj Wonder Woman (2017). Poteší tiež bohatý výskyt hereckých veteránov v menších úlohách. Nicole Kidman to ako kráľovnej stále pristane, Willem Dafoe sa do úlohy výcvikového mentora Vulka vyslovene hodí a Dolph Lundgren je v prekvapivej roli rozumného kráľa Nerea priam lahôdkou.

DC konečne našlo funkčný vzorec na poctivý blokbaster so spokojnými reakciami divákov a zároveň predstavilo Aquamana v tom správnom pozitívnom svetle s prísľubom obrovského potenciálu príbehov, ktorý ukrýva doposiaľ neodhalený svet morských hlbín.

Napriek pozitívam sa však neviem zbaviť pocitu, že mi vo filme chýba hlbšia dramatickosť. Bitkám medzi podvodnými kráľovstvami nechýba epickosť, no morský dedič prepláva všetkými nástrahami s podozrivou ľahkosťou. Určitú plochosť postavy možno tvorcovia prehĺbia v pokračovaní.