Spider-Man: Ďaleko od domova (2019). © Itafilm

Spider-Man: Far from Home

akčný, fantasy, komédia, superhrdinský
2019 / 130 min. / MP

Jon Watts
Chris McKenna, Erik Sommers
Druhý sólo príbeh pavúčieho muža dostal úlohu priamo nadviazať na osudové udalosti po Avengers: Endgame a zároveň uzavrieť tretiu fázu filmového univerza Marvelu. Režisér Jon Watts splnil zadanie so sviežou ľahkosťou.

Dobrodružstvá Petra Parkera s mladíckou tvárou Toma Hollanda sa vyznačujú iným rukopisom než mali jeho hereckí predchodcovia a Watts, zdá sa, konečne trafil tú správnu zmes ingrediencií, ako uspieť na plnej čiare. Pomohli mu k tomu aj scenáristi Chris McKenna a Erik Sommers, ktorí už spolupracovali okrem prvého dielu Spider-Man: Návrat domov (2017) aj na LEGO Batman vo filme (2017), Jumanji: Vitajte v džungli (2017) či na marveláckych Ant-Man a Wasp (2018). Pánom ide humor a blízke sú im aj komiksy. Svedčia o tom pozitívne reakcie kritikov a vysoká návštevnosť kinosál.

Ako napovedá samotný názov filmu, najnovšie dobrodružstvo sa odohráva mimo New Yorku, konkrétne v metropolách starého kontinentu. Benátky, Praha, Berlín či Londýn slúžia ako preliezky plné oporných bodov, na ktorých môže Spidey predviesť svoje heroicky krkolomné choreografie. Od minulého dielu prešli akčné scény výrazným progresom, hoci sa tu opäť nevyhneme CGI barličkám. Marvelovku s patrične opulentnými akčnými sekvenciami pred zeleným pozadím si dnes už asi ťažko dokážeme predstaviť. Nepôsobia však rušivo, sú výborne zostrihané a diváka strhnú ako žiaden tohtoročný blokbaster letnej sezóny.

Watts primiešal správne načasovaný humor, ktorý odľahčuje všadeprítomný nostalgický smútok po neprítomných Avengeroch. Na to výborne nadväzuje štafetové premostenie s Happy Hoganom (Jon Favreau), ktorý ma za úlohu vyzbrojiť nástupcu Iron Mana tým správnym hi-tech arzenálom zrovnateľným s multimiliardárskym kolegom Batmanom.

Tento atribút by do dôb Spider-Mana v podaní Tobeyho Maguirea absolútne nepasoval. Odporcovia tento posun postáv stihli nazvať marvelizáciou hrdinov, ktorú spustil Tony Stark ako ambasádor hnutia Avengerov. Z môjho pohľadu je takto Spider-Manovi pod produkčným dohľadom Marvelu oveľa lepšie. Uvidíme ako dopadne spriaznená Fantastická štvorka.

Okrem dychberúcich súbojov, mysterióznych zápletiek a odľahčujúceho humoru je silnou črtou nového Spider-Mana aj romantická línia servírovaná z tínedžerskej perspektívy. Peter zbiera odvahu vyznať sa z citov k bystrej spolužiačke MJ (Zendaya), balansuje medzi neľahkou úlohou hrdinu a zároveň zaľúbenca, ktorý by konečne rád zažil niečo pekné s dievčaťom svojich snov. Tento hrdinný rozkol zodpovednosti za utláčaných verzus nulový osobný život je večný a funkčný aj ďaleko od domova.

Ťažko rozoberať Mysteriovu úlohu bez spoilerov, no fanúšikovia komiksu jeho pravú tvár poznajú dávno dopredu. Quentin Beck alias záhadný iluzionista Mysterio patrí k zlatej studnici zloduchov spider-versa a teším sa, že konečne prišiel rad aj na neho. Jake Gylenhaal ho zahral výborne. Bol uveriteľný v prvej aj v druhej, mystickejšej polovici filmu. Marvel tak získal spolu s pričlenením Spider-Mana konečne zaujímavých zloduchov s dobre vykreslenými motiváciami. Nie je to len o potrebe uvrhnúť svet do záhuby, zotročiť, poprípade vyhladiť mimozemskú rasu a podobne. Mysterio je záujem vzbudzujúci lotor s akvárkom namiesto hlavy, ktorý disponuje záhadne silnou mocou s príchuťou ezoteriky, ba až okultizmu. Servíruje myšlienky, ktoré komunikujú k dospelému publiku.

Žijeme vo svete, kde ľudia uveria takmer čomukoľvek. Superhrdinovia sú modlami zrovnateľnými s gréckymi bohmi, masmédiá a sociálne siete masírujú naše zmysly zo všetkých strán a človek je náchylnejší na manipuláciu oveľa viac ako tomu bolo v minulosti. Relatívne odlišné úvahy či postrehy, aké ponúkajú trebárs Strážcovia Galaxie.

Tínedžerské ladenie filmu vnímam pozitívne, cieli na novú generáciu fanúšikov. Obsahové aj ideové piliere pavúčieho dobrodružstva po Európe sú zasadené pevne a je radosť sledovať, kam sa Jon Watts vydá so Spider-Manom aj naďalej.

Pokojne sa tentoraz vyberte na 3D projekciu filmu. Mysteriove vyčíňanie nielen proti zlovestným elementálom bude v treťom rozmere pastvou pre oči. Z kinosály však neodchádzajte predčasne, čakajú vás dve výživné potitulkové scény, ktoré udajú odlišný smer ako Spider-Manovi, tak aj Nickovi Furymu v podaní viditeľne unaveného Samuela L. Jacksona.