Spider-Man: Návrat domov, 2017 © Sony Pictures Releasing

Za ostatných 15 rokov tretíkrát inkarnovaný pavúčí muž konečne došplhal do sveta marveláckych Avengerov. Nebudeme sa zaťažovať zložitou zákulisnou právnou cestou, ktorou preskákal od Sony až do kolekcie top gerojov komiksovej stajne s červeným logom.

Doposiaľ pomerne neznámy režisér Jon Watts sa šikovne vyhol opakujúcemu sa originu s pavučím uštipnutím či smrťou strýka Bena, ktorá tradične formovala Spideyho charakter. Tieto klasické state Parkerovho životopisu máme napozerané od predchádzajúcich režisérov.

Spider-Man: Homecoming

akčný, dobrodružný
2017 / 133 min. / MP 12

Jon Watts
Jonathan Goldstein, John Francis Daley
Krátke, no o to originálnejšie predstavenie nového Spider-Mana, sme si odbili v minuloročnom Kapitánovi Amerika. V podobnom duchu sa nesie aj svižný úvod Návratu domov. Udalosti odohrávajúce sa na berlínskom letisku si pripomenieme cez video, ktoré si Peter nahráva pre svojich potenciálnych spider-fanúšikov. Presne s takýmto Peterom Parkerom sa vie dnešná Youtube generácia stotožniť. Tínedžer, ktorý kašle na školské povinnosti, túži zbaliť staršiu sexy spolužiačku a vyrovnať sa hrdinom, ktorých okolitý svet absolútne žerie.

Z tohto pohľadu sa tvorivému tímu podarilo vykresať autentickú postavu chlapca v puberte, ktorému spadol do rúk jackpot v podobe nadľudských schopností. Navyše, stredoškolského Spider-Mana po prvýkrát hrá predstaviteľ približne v tom istom veku a nie tridsiatnik, ako kedysi Tobey Maguire.

Nováčik Tom Holland sa zhostil svojej role na výbornú. Prvotnú detskú naivitu a zároveň mladícky zápal zvláda excelentne, rovnako aj hláškujúceho červeno-modrého hrdinu, ktorý si osvojuje svoje pavúčie schopnosti. Na humorné eskapády tohto mladíka je skutočne radosť pozerať sa.

Zábavnú stránku vynikajúco podporil Jon Favreau ako kariérne neustále postupujúci Starkov šofér, ochrankár a chlapec pre všetko. V roli Happyho Hogana je aktuálne zodpovedný za to, aby Parker nespadol do žiadnej šlamastiky. Na večne podráždeného babysittera mladého superhrdinu je zľahka škodoradostný pohľad.

© Sony Pictures Releasing

Svoj úsmevný štandard odvádza Robert Downey Jr. ako železný Tony Stark, po prvýkrát v mentorskej rovine. Jemne koučujúci Iron Man je pre Spider‑Mana tým pravým vzorom a tento prvok funguje perfektne. Vo filme sa Downey vyskytne tak na 5 minút, ale svoju prácu pre posun deja či vývoj hlavnej postavy si odvedie so cťou.

Práve Stark je tým kľúčovým prvkom, ktorý premosťuje svet pavúčieho nováčika so zavedeným vesmírom Avengerov. Podobnú kotviacu funkciu má aj komická vsuvka Kapitána Ameriku v školských inštruktážnych videách.

Solídnym oživením je rapídne omladenie tety May. Z pôvodnej dôchodkyne dostal Peter príbuznú, ktorú si strihla stále očarujúca Marisa Tomei. V pokračovaniach, hádam, dostane väčší priestor, rovnako ako vynikajúci Micheal Keaton, ktorý je čerešničkou na kástingovej torte. Vulture, u nás známejší ako Sup, teda okrídlený záporák Adrian Tooms bol ako hlavný zlosyn zamýšľaný už pred desiatimi rokmi, keď sa ešte plánovalo pokračovanie Raimiho trilógie. Prekombinovaný tretí diel však všetky vzletné plány zhatil.

© Sony Pictures Releasing

Sup, ktorý využíva mimozemské high-tech prístroje na nekalé účely, bol pre novinku prvotriednou voľbou. Výborne zapadol do príbehovej mozaiky avengerovskej línie. Keaton vytvoril sympatického kriminálnika z mäsa a kostí s pochopiteľnou motiváciou. Herecky posunul marveláckych antagonistov o level vyššie. Scéne, v ktorej si postavy uvedomia, kto sa skrýva pod kostýmom nepriateľa, ostane pamätnou aj po rokoch. Od Batmana vo výslužbe som ani nič slabšie nečakal.

V predchádzajúcich pavúčích dobrodružstvách bývalo zvykom predstaviť v jednom diele viacero zlosynov z bohatej studnice záporných postáv. Nie je tomu inak ani tentoraz. Mladý hrdina sa okrem Supa poráta so Šokerom a jeho údernými tlakovými vlnami a komiksoví znalci sa istotne rozpamätajú na hrozivé alter ego treťotriedneho zlodejíčka Mac Gargana, ktorého krátko zazrieme na kompe či v potitulkovej scéne. Je ním obávaný Škorpión, ktorého si scenáristi pravdepodobne šetria do ďalšej časti.

S akčnými sekvenciami je to vo filme, napodiv, trošku slabšie. Zopár scén, ako súboj na trajekte či záchrana spolužiakov na washingtonskom monolite, stojí za to, no akcia, z ktorej by ste si mali sadnúť na zadok, predsa len trošku pokrivkáva. Od marveloviek divák bežne dostáva výživnejšiu porciu adrenalínu. Nuž, nový Spider-Man je scenáristicky istejší v civilnejšej rovine.

© Sony Pictures Releasing

Napätie mohli tvorcovia taktiež vygradovať zdarnejšie a vzdušné súboje Toomsa so Spideym sprehľadniť, alebo zosvetliť. Miestami totiž nebolo možné rozoznať, kto do čoho kopol, kam vrazil či odletel. Našťastie zopár spomenutých neduhov zachraňujú sympatické postavy, dej, ktorý neustále baví a zjavná snaha oživiť zavedenú značku niečím novým a neopozeraným.

Klasicky hravý pavúčí hudobný motív známy zo starého kresleného seriálu, navodil už v úvode nostalgickú strunu a vynovený aranžmán udal budúci smer. Spider-Man: Návrat domov je na tom podobne. Môžeme v ňom vidieť comeback k osvedčeným komiksovým prvkom v novom kabáte, presne ako zmodernizovaný Spideyho oblek. Ten vďaka nekonečnému počtu vylepšení a inteligentnému navigačnémy systému so ženským hlasom a.k.a. Karen patrí k tým najvydarenejším nápadom filmu.

Nastavená latka vyzerá sľubne, a keď sa tvorcom podarí vyšperkovať zopár drobností, Spider-Mana, zdá sa, budú čakať pod záštitou domáceho Marvelu oveľa lepšie zajtrajšky.