Yesterday (2019). © CinemArt SK

Hudobných filmov zrejme nie je nikdy alebo aspoň v poslednom čase dosť, a tak je v kinách Yesterday. Ak viete o hudbe aspoň niečo, určite už podľa názvu tušíte, že snímka s týmto názvom bude nejako súvisieť s Beatles. Netradičné „oživenie“ má pomerne originálny nápad, ktorý vyvolá úsmev na tvári.

Yesterday

komédia, hudobný, fantasy
2019 / 116 min. / MP 12
Veľká Británia

Danny Boyle
Richard Curtis
Na začiatku snímky sa frustrovaný neúspešný hudobník menom Jack (Himesh Patel) rozhoduje, či svoju málo nádejnú kariéru zahodí za hlavu. Dlhé roky snahy k ničomu nevedú a aby toho náhodou nebolo málo, ešte ho aj počas 12-sekundového celosvetového výpadku elektriny zrazí auto. Po tom, ako sa Jack preberie v nemocnici, pomaly začne prichádzať na to, že svet sa zmenil. A keď zahrá kamarátom Yesterday, začne postupne prichádzať na to, že ľudstvo nikdy nepoznalo Beatles. To je pre Jacka ideálna príležitosť, pretože sa ukáže, že aj po desaťročiach dokážu (ne)známe hity zaujať širokú verejnosť. Jeho kariéra preto začne raketovo stúpať, no s tým začínajú aj výčitky svedomia a problémy v súkromí.

Príbeh pouličného muzikanta zaujal už z trailerov originálnym nápadom. Beatles neexistovali, a tak sa hlavný hrdina zvezie na ich talente. Nečakajte však žiadny bizarný úlet. Inak ide svet podľa starých pravidiel, len s drobnými zmenami a s trochou romantiky, ktorú predstavuje vzťah medzi Jackom a jeho najlepšou kamarátkou a prvou manažérkou v jednom, Ellie (Lily James).

Piesne Beatles prežili generácie a stále sú notoricky známe. Otázkou je, či by dokázali masovo zaujať aj v dnešnej dobe. Predsa len, od súčasného hlavného prúdu sú veľmi vzdialené. Navyše, predstaviteľ hlavného hrdinu nie je až tak dobrým spevákom. Táto malá škvrna by sa však tvorcom dala prepáčiť, keďže z filmu je cítiť dobrú náladu a snahu vzdať hold nielen Beatles, ale aj piesňam s hlbším posolstvom, ktoré dnes mnohokrát v populárnej hudbe chýbajú.

Keď už sme pri populárnej hudbe, vo filme hrá aj spevák Ed Sheeran. Plnohodnotnej vedľajšej úlohy samého seba sa zhostil veľmi slušne. Okrem hudobného umenia tak zvláda aj to herecké. Navyše, nemá problém robiť si srandu sám zo seba. Po tom, ako sa Sheeran objavil v seriáli Game of Thrones, mazal si kvôli reakciám divákov kontá na sociálnych sieťach. Po Yesterday mu to nehrozí, skôr naopak. Aj človek, ktorý nie je z hudobníka namäkko, musí uznať, že úlohu porazeného speváka, ktorý sleduje stúpajúcu hviezdu svojho konkurenta s pokorou, zvládol veľmi dobre.

Výrazná vedľajšia postava hyperbolizovanej manažérky Debry bažiacej po peniazoch pripadla Kate McKinnon. Tá má s komickými úlohami bezcitných ľudí na vysokých postoch bohaté skúsenosti zo skečového programu Saturday Night Live, mala teda na čom stavať. Vo výraznosti sa azda vyrovnala aj Sheeranovi.

Yesterday (2019). © CinemArt SK

Čo však bolo nevýrazné, je puto medzi hlavnými hrdinami. Absencia akejkoľvek chémie medzi dvojicou je veľkou jazvou, pretože v romantickej komédii jednoducho musí fungovať. Slabá uveriteľnosť tak nie je len v popularite piesní, ale aj v ďalšom nosnom prvku filmu. Vzťah Jacka a Ellie nie je dostatočne vystavaný, pôsobí preto takmer až rušivo a jeho potenciál je nevyužitý do tej miery, že znižuje celkový dojem z filmu.

Nevyužitý potenciál sa však netýka len tohto vzťahu, ale aj celej komédie. Tempo filmu nie je pomalé, dej je však predvídateľný, čo mu uberá na zapamätateľnosti a vrhá ho do priemeru. Yesterday nemá potrebnú šťavu a nezachráni ho ani množstvo vtipných momentov. Ako divák budete potrebovať dávku tolerancie. Na druhej strane, ako odmenu dostanete akýsi „všeobjímajúci príbeh“, ktorému nechýba záverečná katarzia, atraktívne miesta či už spomínaný veľmi originálny nápad.

Škoda zvláštnej kamery, ktorá je v niekoľkých momentoch až nepochopiteľne „svojská“ či prekvapivo slabšej hudobnej časti, ktorá by mala byť v hudobnej komédii vyšperkovaným klenotom. Tvorcovia navyše mohli viac dbať na detaily a otázne je, či by nebolo lepšie, keby sa premiéra uskutočnila v inom čase, než tesne po snímke Rocket Man o živote Eltona Johna a stále trvajúcej eufórii z Bohemian Rhapsody.