Socialistický zombi mord, 2014 Socialistický zombi mord, 2014

V prísne tajnom experimente Sovieti vyvinuli plynový granát, ktorý mal paralyzovať civilistov v nepriateľskom imperialistickom zázemí. Skúšky granátu sa však rýchlo vymkli spod kontroly a armáda po celom pokuse zahladila všetky stopy až na niekoľko debien, ktoré sa omylom počas invázie v roku 1968 dostali na územie Československa. V 80. rokoch prebieha na jednej strednej škole na Slovensku rutinné branné cvičenie. Vedúci netuší, že plyn unikajúci zo zdanlivo neškodných dymovníc má nezvratné mutagénne účinky na organizmus. V skratke: mení ľudí na zombie.

Jediný, kto má šajnu, o čo ide, je školník, bývalý dôstojník Specnaz (sovietskych jednotiek zvláštneho určenia). Z obavy pred hroziacim medzinárodným škandálom sa rozhodne sám „vymýtit ďábla“. Vytiahne poschovávané samostrely, zamkne školu reťazou a poďho na lov zombíkov. Ale ešte predtým než budovu prerobí na väzenie a strelnicu, vpustí do nej dve zväzáčky. Na ich smolu zatiaľ nenakazené. Hanka (Denisa Rőtlingová) a Marta (Veronika Valentovičová) sa tak musia vysporiadať so svorkou spolužiakov, premenených na krvilačné príšery a s fanatickým komunistom, rozhodnutým vystrieľať všetko, čo sa v objekte pohybuje na dvoch nohách.

Začiatočné písmená názvu filmu (SZM) určite vedome odkazujú na Socialistický zväz mládeže. SZM, riadený komunistickou stranou, na stredných školách nadväzoval na detského Pioniera. Ako pionieri, aj zväzáci nosili rovnošaty. Autori filmu posúvajú inšpiráciu dobovou socialistickou estetikou až do roviny paródie. Hanka a Marta nosia spôsobné modré košele, doplnené krátkymi červenými kravatami. Sukienky majú však prikrátke, aby sa ešte dali označiť za spôsobné. Tu historická vernosť ustupuje žánrovému záujmu: zvyšovaniu sexuálneho napätia. Predsa len, mať v tínedžerskom horore dve hlavné postavy pekné baby a nevyužiť ich sexepíl, by bol zločin na divákoch. Takže tešte sa na početné zábery štíhlych nôžok. A brušiek a výstrihov. Tých najmä potom, ako sa naše hrdinky musia doslova trhať z rúk nakazeným spolužiakom. Alebo keď obetujú kusy blúzočky na improvizované obväzy

Socialistický zombi mord, 2014

Aby som sa od chlípností vrátil ešte k tej socialistickej estetike: okrem uniforiem sa dá zgustnúť napríklad na architektúre. Vznikla kombináciou priestorov štyroch budov „na získanie dojmu členitej a zaujímavej strednej školy“. Poriadne betónové bludisko, kde sa prebehneme od suterénu po strechu azda cez všetky levely, vrátane jedálne. Tam si prídu na svoje milovníci akrobacie, menovite skokov cez obruč, v tomto prípade nahradenú okienkom na výdaj stravy. Nechýbajú ani ďalšie relikvie: červené zástavy, Leninove busty či žltobiele škodovky Verejnej bezpečnosti (rozstrieľané školníkom v zdarnej upomienke na Terminátora dvojku).

Na rozdiel od takého Immortalitas (hoci ho svojím spôsobom zbožňujem), Rasťo Blažek, Peter Čermák a Zuzana Paulini vedeli od začiatku, čo z filmu chcú mať. Preto aj balans medzi ľakačkami, nechutnosťami a humorom pôsobí zámerne a suverénne. Jedna časť humoru sa nachádza v dialógoch: iracionálne hádky, rozkoly puberťáckeho sebavedomia. Iná časť spočíva v už spomenutých kulisách a rekvizitách, využívaných spôsobmi, aké by spravili zombíkov aj zo všetkých udatných centrálnych plánovačov. Dôležité miesto tu majú aj (a to pozor) rýdze situačné gagy. Stačí si len pripomenúť zo školy „povinné“ aktivity počas malých a veľkých prestávok.

Socialistický zombi mord, 2014

Iste, celé to trvalo osem rokov. No väčšina materiálu bola natočená za dva mesiace a zvyšok sa po-domácky a po-kamarátsky dorábala postprodukcia: zvuky, efekty, farby. CGI pripomína kvalitou opäť Immortalitas (vrtuľník na konci), ale v Zombi morde organicky dotvára odľahčenú náladu. Nemenilo sa nič na koncepte, a keď sa vám zadarí ten, zvyšok je otázkou trpezlivosti a zaťatosti. Čo pri hocijakom type filmovej výroby na Slovensku je zrejme nevyhnutná podmienka.

Socialistický zombi mord bol pre mňa hajlajtom Art Filmu 2014 a zatiaľ aj celej tohtoročnej domácej filmovej sezóny. Lebo z obrovského nadšenia vznikla vec, ktorá je technicky porovnateľná s profesionálnymi výstupmi a ponúkanou zábavou (akciou, vtipom) mnohé z nich hravo prekonáva.