Krajina: Slovensko

Réžia: Erik Bošnák
Scenár: Erik Bošnák
Kamera: Vlado Straka
Hudba: David Kollar
Hrajú: Karol Csino, Pavel Višňovský, Lujza Garajová-Schrameková, Lukáš Pelč, Max Melnyk, Jakub Gogál a ďalší

Immortalitas (2011)Nemáme len holé ruky. Aj rite máme holé. My sme vlastne takí prírodní ľudia, kŕdeľ divých Adamov. Hlboko v karpatských horách naháňame chuderku Evu. Alebo Nikol. Niekomu sa naháňa lepšie, niekomu horšie. Lepšie tomu so športovým Porsche na druhom konci mesta. Ozaj, tu máš kľúčiky! Ale radšej na nič nešahaj, mladý, lebo Karol Csino si ťa aj tak podá, teda posunie.

Biblické témy sa dajú predať na katolíckom Slovensku. Apokalyptický setting detto v čase politicko-ekonomickej krízy a paranoje, rozlezenej, kam oko dovidí. Osobne fakt oceňujem, že sa niekto obťažoval nakuknúť do typických lokácií postsocialistickej (tej krajšej) Európy: do opustených polorozbitých železničných staníc alebo fabrík. Chodím pomaly denne okolo trnavského cukrovaru a tá priemyselná pamiatka aj s okolím je fotogenická jak hovado. Ani rozhodnutie robiť/miešať žáner (mystery/sci-fi/akcia) nie je samo osebe na zaplakanie.

Toľko k oceňovaniu zámerov a snáh autorov projektu, ktorý sa z 20-minútovej študentskej prče vyvinul na medzinárodnú koprodukciu. Inak nefunguje zhola nič. Na začiatku žiadnej roboty neviete, ako dopadne. Keď dajme tomu staviate most, mali by ste mať aspoň v hlave predstavu, ako bude výsledný most vyzerať. Bolo by fajn mať hneď k dispozícii aj prostriedky na realizáciu vašej predstavy. Ale vieme, ako ľahko sa zháňajú peniaze na filmy. Immortalitas azda niekde hlboko vo svojom karpatskom jadre skrýva zdravý koncept, ale osud sa s ním kruto zahral, prešiel priveľa rukami a priveľa botoxom. Bratislavský Nový most architektom vcelku vyšiel, aspoň dodnes stojí. Filmári (žeby z pomsty za Vydricu?) už jeho blízku budúcnosť tak ružovo nevidia a ja nevidím ružovo budúcnosť tohto filmu, aj keď disponuje istými kultovými „kvalitami“.

Immortalitas Immortalitas

Celý svet je pre vojnu s robotmi dosť rozčančaný a hlavne ľudoprázdny. Až na osamelého partizána Adama, ktorý dal Csinovi priestor na utešenú paródiu Stalloneovho Ramba. Adamovým hlavným zmyslom existencie je hľadanie akéhosi štvrtého živlu, ktorý podľa nejakej báchorky má nastoliť rovnováhu vo svete. Zároveň mu má umožniť pomstiť sa Satanovi (Lukáš Pelč). Ako sa dozvedáme v prológu, Adam s ním kedysi dávno uzavrel deal ešte nevýhodnejší ako bežná hypotéka. Cíti sa podvedený a dlhú chvíľu si kráti zabíjaním Satanových kamarátov. Podľa svojich vlastných záznamov zlikvidoval vyše dvesto démonov. Na kameru však svoje lovecké schopnosti predvedie iba raz, takže spolu s jeho mentorom-archanjelom Gabrielom (Pavel Višňovský), ostávam nevzrušený.

Po dlhých rokoch absolútnej izolácie Adam napokon stretáva iných preživších – Nikol (Lujza Garajová Schrameková) a jej brata Sebastiana (Jakub Gogál). Avšak nie je s nimi bohvieaká sranda – Sebastian má ťažký deň a Nikol tiež rada chodí spávať skoro a sama. No aj keby bola radodajnejšia, náš hrdina nestráca zo zreteľa misiu a vydáva sa na epický finálový súboj so Satanom. Kto zvíťazí, je vcelku jedno, hlavne že si obaja spoločné chvíle užívajú naplno. Niečo podobné by som navrhoval aj potenciálnym divákom. Immortalitas sa oplatí pozrieť, ale len ak si ho chcete užiť.

Immortalitas Immortalitas

Nečakajte logicky vystavaný príbeh, ani silné charaktery. Najviac nádeje zrejme išlo do postprodukcie, aby film, naládovaný špeciálnymi efektmi, mohol konkurovať na medzinárodnej úrovni. Ale ani táto robota, napriek mnohým explóziám a občasným technickým hračkám, sa nedá označiť za kvalitnú a profesionálnu. Film je lacný a vyzerá ešte lacnejšie. V niektorých pasážach sa na nechutne manipulovaný obraz fyzicky nedá pozerať (alebo aspoň na jeho podstatnú časť). Keď si práve obsluha After Effects dáva pauzu, kameraman sa dostáva do ručného tranzu a je vidno všetko, len nie rozoznateľné obrysy. Zvláštnu zmienku si zasluhuje aj pasáž, kde kamera, fixovaná na hlaveň samopalu, simuluje pohľad FPS. Akurát že ten pohľad pričasto smeruje do zeme.

Keď ambície prerastajú schopnosti a prostriedky, zvykne sa ukrajovať z ambícií. Ak odmietnete, nebuďte prekvapení, že vaše úsilie vyjde navnivoč alebo na smiech. Zrejme nie naveky a do konca vekov, ale budem si Immortalitas pamätať ako film, pri ktorom som sa náramne bavil. A nie je až také dôležité, či autori chceli, aby som sa bavil práve takto. Raz všetky víry utíchnu. Aj meteorické.