Lēciens

dokumentárny
2020 / 85 min. / MP
Litva / Lotyšsko / Francúzsko

Giedre Zickyte
Giedre Zickyte

Píše sa rok 1970, v USA sa práve oslavuje Vďakyvzdanie. Kdesi v Atlantickom oceáne sa stretnú americká a sovietska loď. Obe strany z paluby prejednávajú podmienky rybárčenia v oblasti. V jednej chvíli, tesne pred koncom rozhovorov, sa na scéne zjaví námorník Simas Kudirka a preskakuje z jednej paluby na druhú. Kvôli vidine slobody podstupuje riziko úrazu aj pádu do ľadovej vody.

Skrývajúc sa zamknutý v kabíne dúfa, že celá situácia preňho dopadne dobre. Sníva o azyle v Spojených štátoch a teraz je k nemu tak blízko. Po chvíli sa však všetky nádeje rozplývajú a šokovaný Simas je odvlečený späť na sovietsku loď, kde je zbitý. Je jasné, že ho čaká kruté väzenie.

Celý príbeh vyvolá veľký medzinárodný škandál. Najmä v USA mu verejnosť venuje pozornosť a ľudia sa dožadujú nápravy. Medzitým si chudák Litovčan Simas odpykáva trest v base a nad dobrým koncom svojho životného príbehu ani neuvažuje…

Dokument Skok je zaujímavou európskou koprodukciou. Zaujímavou preto, lebo sa na nej podieľal tím tvorcov z niekoľkých krajín, ale aj preto, lebo ide o špecifický a pre našinca málo známy príbeh. Pokus o útek by mohol vojsť do učebníc dejepisu, najmä pre šokujúcu reakciu americkej strany. Námorníci z USA predsa museli vedieť, že budú utečenca súdiť za vlastizradu, napriek tomu ho vydali späť do krajiny, ktorá sa s prebehlíkmi nemaznala.

Skok © 2021 HBO

Ostatne, aj o tom v dokumente hovoria očití svedkovia, námorníci z americkej lode. Film Skok si v úvodnej časti berie na mušku práve spomínaný presun na loď Američanov, neskôr sa však pozerá paralelne na Kudirkov život a na udalosti, ktoré v USA nasledovali. Kým v prípade Kudirkovho svedectva sa o pobyte vo väzení dozvedáme len z jeho slov, americká strana dostane priestor napríklad aj v podobe spomienok aktivistiek, ktoré sa námorníka zastávali a žiadali jeho vydanie do USA.

Celý dokument je plný autentických emócií hlavného protagonistu. Neraz mi pri sledovaní zovrelo hrdlo, najmä pri návrate do budovy väzenia, v ktorom v minulosti Kudirka trpel, či po výpovedi o prepustení z väzenia, keď si myslel, že si z neho len ktosi robí srandu. Na druhej strane, prináša aj úsmevné momenty, najmä dobové rozhovory, v ktorých Simas rozpráva o obrovských možnostiach, ktoré v USA má. Nielen tie dokladujú rozdiely medzi krajinami v čase obdobia tzv. Studenej vojny, pričom nie vždy v prospech amerického ľudu.

Skoku nechýbajú emócie, dokument sa hemží ľuďmi so srdcom na správnom mieste. Dojemný príbeh s autentickým svedectvom takmer 90-ročného pána je doplnený aj zábermi z filmu z roku 1978, ktorý v Hollywoode natočili na základe Kudirkovho príbehu. Dokumentu by však prospelo, keby bol trochu kratší a možno by pomohlo aj trošku viac objavných informácií či svedectiev zo Sovietskej strany. Ten, kto príbeh poznal, sa už veľa faktov nemal ako dozvedieť, ten, kto sa s ním stretol prvýkrát sa mohol chvíľu nudiť. Skok, dokument, ktorý vyhral minulý rok cenu za najlepší dokumentárny film na Varšavskom filmovom festivale, však rozhodne nie je stratou času. Dostupný je v archíve HBO.