Severan © 2022 CinemArt SK Severan © 2022 CinemArt SK

Mystická cesta surového bojovníka srdnato kráčajúceho za svojím osudom v starodávnej dánskej legende o Amlethovi oslovila temného vizionára, režiséra Roberta Eggersa. Autorsky silný filmový tvorca je známy svojim netradičným prístupom k historickým látkam. Miluje folklór dávnych čias opradených nákazlivou dávkou tajomna. Stredoveký príbeh o Čarodejnici (The Witch, 2015) zo Severnej Ameriky predal divákom s takou uhrančivou intenzitou, že sa okamžite dostal do pozornosti širokej diváckej obce. Náročnejšie publikum zaujal pred troma rokmi svojou klaustrofobickou baladou Maják (The Lighthouse, 2019).

The Northman

dráma, akčný, dobrodružný, triler
2022 / 136 min. / MP 15

Robert Eggers
Sjón Sigurdsson, Robert Eggers

Po dvoch filmoch si svojím špecifickým režijným rukopisom získal zaslúžený záujem cinefilov netrpezlivo očakávajúcich jeho ďalší filmový zárez. Je ním práve pomstychtivý Severan unášajúci diváka do dnes obľúbeného sveta barbarských bojovníkov, ktorým k nárastu popularity pomohol aj vydarený koprodukčný seriál Vikings (2013-2020).

Eggers novým projektom opustil komfort komorného štúdia A24 a vydal sa do spárov neľútostného Hollywoodu. Režisérov osobný progres však narazil na povestný kontrolný dozor štúdia a zo svojej vízie musel ubrať. Vo výsledku sme dostali autorský film, ktorý išiel oveľa viac naproti vkusu masového diváka, čo našťastie samotnému dielu vôbec neškodí. Uhrančivý príbeh mladého vikingského princa, svojou sugestívnosťou inšpiroval aj tvorbu Williama Shakespeara (Hamlet).

Klasická tragédia chlapca vyhnaného zo svojho rodiska kvôli uzurpovanému nároku na trón v Eggersovom poňatí mrazí do morku kosti. Mladý Amleth vidí úkladnú vraždu svojho otca, havranieho kráľa Aurvandila (Ethan Hawke), sťatého mečom po korune bažiaceho ľavobočka Fjölnira (Claes Bang). Mocenský ťah zradnému bratovi zabezpečil trón i priazeň kráľovnej Gudrún (Nicole Kidman). Nový kráľ severu svojho synovca považuje za mŕtveho a chlapec uniká rozbúreným morom v ústrety svojmu osudu. Amleth prisahá pomstu otca, záchranu matky a vraždu strýka. Túto prísažnú formulku opakuje s takou osudovou naliehavosťou, že nie je šanca, aby sa svojej vytúženej pomsty nedočkal. Strhujúci úvod navodí dokonale zimomravú náladu a nabudí k ďalším kapitolám epickej báje bojovníka so železným srdcom.

Severan © 2022 CinemArt SK

Dospelého Amletha zosobnil divoký Alexander Skarsgård, ktorý podal najsilnejší výkon svojej doterajšej kariéry. Húževnatú nemilosrdnosť jeho duše cítime v každom zábere rubačskej vervy s akou likviduje svojich nepriateľov. Ťarcha neľahkého osudu sa zrkadlí v prihrbenom postoji jeho tela, no oveľa viac je citeľná v utrápenej tvári. Jednoduchý dej veľmi podobný Barbarovi Conanovi (1982) Skarsgård predáva svojim vybrúseným fyzičnom. Ťaženie bojovníka hltáme až do finálneho zúčtovania.

Eggers ohuruje naše zmysly aj vyváženým pomerom surovosti severanov s panenskou krásou islandských scenérií. Zábery, ktoré kamera Jarina Blashkeho ponúka, sú nonstop pastvou pre nenásytné oko rozmaznaného diváka. Vizuálny zážitok umocňujú hutné hudobné motívy Robina Carolana v spolupráci so Sebastianom Gainsboroughom. Páni skladatelia sa pre temné tóny narodili. Dokážu rozdúchať ničivý oheň zvestujúci blízku smrť i opantať mystickými tónmi tajomna. Ostatne, ako režisér sám.

Hudobníčku Björk v úlohe čarodejnej Seerees asi rozozná málokto, no jej herecký prednes je pamätnou čerešničkou. Eggersovi celkom nevyšla romantická línia medzi Amlethom a ruskou otrokyňou Olgou v podaní okúzľujúcej Anye Taylor-Joy, no vynahrádza to silnejšími motívmi, akou je pre zúrivého severana láska. Život zasvätil pomste a z temných zákutí ho jemnocit zrejme nevyvedie, čo sa premietlo aj do filmu samotného.

Severan © 2022 CinemArt SK

Alexander Skarsgård má oveľa výraznejšiu chémiu so svojou zrelšou hereckou partnerkou Nicole Kidman. Samotnému príbehu to veľmi neprekáža. Nicole pôsobí vďaka značne vyumelkovanej tvári občas nepatrične k danej dobe, avšak jej ohnivý temperament to prevýšuje a opodstatňuje jej výber pre rolu kráľovnej. Poteší aj vyšinutým dojmom pôsobiaci Heimir v podaní hereckého matadora Willema Dafoea. Eggers zjavne rád obsadzuje svojich obľúbencov opätovne. Excelentný herecký part si vystrihol Ethan Hawke, ktorý v úvode stvárnil vikingskú česť zosobňujúceho kráľa Aurvandila. Dánsky herec Claes Bang, známy ako nedávny seriálový Dracula z produkcie BBC, v úlohe Fjölnira nezaostáva a predstavuje solídneho záporáka.

Režisér v spolupráci s domorodým Islanďanomm, scenáristom Sjónom Sigurdssonom, vytvoril jeden z najlepších vikingských filmov vôbec. O naturalistickej povahe severanov nám napovie viac ako všetky série Vikingov dohromady. Eggers síce nepatrí medzi tvorcov blokbasterov, no takto špecifický režisér, ktorý ponúka rýdzi kinematografický zážitok, je cenná umelecká alternatíva. Fanúšikovia alegorického Majáku môžu byť priamočarou jednoduchosťou Severana ku koncu mierne sklamaný.

Som zvedavý, ako by film vyzeral, ak by dostali Eggers so Sigurdssonom úplne voľnú ruku. Niektoré kontroverzné témy severských rodov totiž scenár len načrtol. Krvilačné posolstvá Severana sú však funkčné aj v súčasnosti a ja som úprimne rád, že existuje režisér, ktorý si dokáže obhájiť výsledok voči konzervatívne zmýšľajúcemu štúdiu. Hoci dnes už vieme, že ide o komerčný prepadák.