Maják (The Lighthouse) © 2019 A24 Maják (The Lighthouse) © 2019 A24

Scenárista a režisér Robert Eggers na seba upútal pozornosť atmosférickou Čarodejnicou (The Witch, 2015) a do artových vôd s vysoko hypnotickou optikou nás zavedie aj vo svojej osobitej novinke.

Originálny názov
The Lighthouse

mysteriózny, horor, dráma
2019 / 109 min. / MP 15
USA / Kanada

Réžia
Robert Eggers
Scenár
Robert Eggers, Max Eggers
V dômyselne vystavanom diele o dvoch životných stroskotancoch, ktorí spolu koncom 19. storočia uviazli ako strážcovia ostrovného majáku, predvádzajú fenomenálne výkony herecky vyzretý Robert Pattinson a ostrieľaný bard Willem Dafoe. Ťaživá atmosféra súžitia vetrom a alkoholom ošľahaného námorníka s mladým novicom sa začne prepadať v šialenstvo a paranoju. Mladý učeník postupne odkrýva záhadné zmiznutie svojho predchodcu.

Čiernobiela kamera v kombinácii s úzkosť naháňajúcou zvukovou stopou vytvárajú dokonale uhrančivú atmosféru, ktorá diváka okamžite pohltí. Umelecké zobrazenie, ktoré dokáže zaujať všetky naše zmysly, je určená pre tých najnáročnejších. Bežný mainstreamový divák pri pomalšom tempe poklesu do hlbín pokrútených duší postáv jednoznačne neobsedí.

Eggers sa netají tým, že ho baví projektovať do svojich expresívnych diel množstvo inšpiračných odkazov, ktoré sa potom snažia cinefilní kritici dešifrovať a rôzne interpretovať. Či už na plátne rozoznáte parafrázy na Kaina a Ábela, Prométhea a Prótea alebo Zločin a trest, je to v zásade jedno. Spoznávať obrazy je súčasťou Eggersovej hry, čo môže byť zároveň silnou aj slabou stránkou filmu. Jednoznačných odpovedí sa totiž nedočkáme a možných výkladov je viacero.

Podobnými neduhmi trpela aj kultová tvorba Davida Lyncha. Tento druh filmov sa teší pestrým diskusiám fanúšikov, mne však umelecká nejednoznačnosť evokuje v prvom rade autorský kalkul. Dávam prednosť dotiahnutým myšlienkam s jasnejšími posolstvami. Eggers si v tomto mystery štýle hovel aj v predchádzajúcej Čarodejnici, takže nejde o ojedinelú záležitosť, ale cibrený zámer. Majáku však nemožno uprieť surrealistickú stránku, ktorá dokáže strhnúť nielen famóznymi hereckými výkonmi.

Maják (The Lighthouse) © 2019 A24


Robert Pattinson naplno dokazuje, že vie hrať a časy trblietavého upíra Edwarda má dávno za sebou. Jeho snahu dokázať filmovej obci svoje kvality v náročnejších filmoch veľmi oceňujem. Willem Dafoe sa pre podobné odpudivé role stroskotancov narodil. Ponorková choroba medzi alkoholom podguráženými námorníkmi je hmatateľná. Herecké dusno medzi jedinými dvoma aktérmi, ak opomeniem vysnívanú morskú pannu Valeriiu Karaman, by sa dalo krájať.

Eggersova umelecká jazda naprieč významami a podobenstvami, v ktorej priam cítite ťaživú bezvýchodiskovosť situácie spolu s hrdinami, vám nedá vydýchnuť. Svojou poetikou pripomína diela Larsa von Triera. Mysteriózne prvky dodávajú Majáku hororový rozmer a robia z neho ďalší nezávislý hit štúdia A24, ktoré má, zdá sa, patent na zaujímavé filmové látky. Vynikajúci kameraman Jarin Blaschke získal za poeticky štylizované čiernobiele poňatie nomináciu na Oscara.

Ak ste zvedaví, čo urobí dlhodobý pobyt na opustenom ostrove s dvoma uzavretými mužmi, ktorí úpenlivo strážia svoje tajomstvá, choďte do toho. Mučivý zvuk majáka len tak z hlavy nedostanete.