© Miramax

Originálny názov
Hostage

akčný, krimi, dráma
2005 / 113 min. / MP 15
USA / Nemecko

Réžia
Florent-Emilio Siri
Scenár
Doug Richardson
Už úvodná desaťminútovka tohoto napináku vo mne vyvolala rešpekt. Skrz nemilosrdne chladné oko dokonale sadistickej kamery sledujeme z božskej perspektívy zúfalého, chybujúceho a plačúceho kajúcnika Brucea Willisa – momentálne neúspešného vyjednávača elitnej jednotky SWAT. Jeho zlyhanie zaplatil životom malý chlapec. Sťaby ostrieľaný divák som si z toho, samozrejme, hlavu nerobil, musel by v tom byť čert (alebo minimálne David Lynch), aby Bruceovi osud neprihral príležitosť vyliečiť si traumu záchranou nejakého ďalšieho haranta. Kým sa však Willis preplače ku koncu, čaká nás riadna dávka tak zúfalo bezvýchodiskových situácií, že budeme mať sto chutí plakať s ním.

Po ambicióznom úvode nás dej hodí o nejakých pár rokov dopredu. Hlavný hrdina Jeff Talley sa medzitým okúpe, oholí a odíde k obyčajnej polícii. K depke z neúspešnej akcie sa pridružuje depka z manželskej krízy. Čo majú vlastne jeho žena a dcéra proti nemu, sa nedozvieme. Príbeh nás rovnako necháva tápať aj čo sa týka hlbšej motivácie ostatných postáv. Nevadí. Tvorcovia sa (asi našťastie) rozhodli neznečisťovať tento žánrovo jasný rukojemnícky thriler nadbytočným psychologizovaním, ktoré by mohlo neželane uvoľňovať na prasknutie napätú strunu samotnej akcie. Ale aj tak mi bolo trochu ľúto, že vedľajšia postava úchylného vlamača nedostala viac priestoru, povedzme v podobe nejakej „veselej“ historky z detstva. Práve scény s týmto slizkým perverzákom, ktorý sa časom zmení na temného anjela vlastnej, filmovo krásne spodobenej skazy, sú dôvodom, prečo si mám chuť Rukojemníka pozrieť znovu.

Keď Bruce točil tento film, spoznali by ste zrejme jeho maringotku podľa toho, že bol pri nej pristavený vagón cibule. A možno ani nie. Bolo by s podivom, keby Willis nezvládal úlohy totálne deprimovaných, totálne zodpovedných klaďasov pri frekvencii, s akou je do takých typov obsadzovaný, ľavou zadnou. V tomto smere zjavne dosiahol v Rukojemníkovi svoj vrchol, škoda len že sťaby zanedbaného bradáča si ho užijeme len v spomínanej úvodnej scéne. Počiatočný bezdomovecký look Bruceovmu herectvu aspoň naznačil východisko zo smrtonosnej pasce totálnej opozeranosti. Apropo scenárista Rukojemníka Doug Richardson je podpísaný pod Smrtonosnou pascou 2 a bude aj pod 4kou, ktorá nás ešte len čaká. Kto sa dočkať nevie, môže brať Rukojemníka ako predkrm. Nebudem sa veľmi čudovať, ak bude lepší ako hlavné jedlo.

© Miramax

Príbeh Rukojemníka sa umne vyhol nástrahám v podobe nudného moralizovania, v ktorom uviazla Fincherova Skrýša s Jodie Foster. Rukojemnícku drámu vnútri domu a hru na mačku a myš radšej komplikuje paralelnou zápletkou a zdá sa, že to je to pravé orechové. Takže, ako sa dozvedáme z traileru, v hre je oveľa viac než len oslobodenie rukojemníkov zo spárov násilníckych teenagerov. To však vie len Bruce Willis a musí mlčať. Jediným, na koho sa môže spoľahnúť, je malý chlapček s mobilom. Prajem príjemné zimomriavky.