Richard Jewell (2019). © Continental Film SK

Keby sa Clint Eastwood bol narodil v Nemecku, mal by dosť veľkú šancu zasiahnuť do bojov druhej svetovej vojny. Aspoň v poslednej fáze, keď Hitler nasadzoval na záchranu Tretej ríše deti. Napriek tomu, že koncom mája oslávi deväťdesiatku, neúnavný herec a režisér stále pracuje a trpezlivo rozširuje svoju filmografiu.

Richard Jewell

životopisný, krimi
2019 / 129 min. / MP 15

Clint Eastwood
Billy Ray
V poslednom desaťročí prevažne o filmy podľa skutočných udalostí. O skutočných (prevažne) amerických hrdinoch a „hrdinoch“. Či už je to šedá eminencia silových zložiek amerického štátu J. Edgar Hoover, zabijak Chris Kyle alebo pilot „Sully“ Sullenberger, ktorý pristál s pokazeným lietadlom na rieke Hudson a zachránil život 155 pasažierom na palube.

Richard Jewell (Paul Walter Hauser), objekt najnovšieho Eastwoodovho životopisu, je veľmi podobný hrdina ako Sully. Radový južan z Georgie s prehnanou láskou k fastfoodu a strelným zbraniam sa v živote vyznamenal jednou vecou. V júli 1996 v Centennial Parku v Atlante, kde sa počas olympiády konali koncerty, ako sekuriťák upozornil políciu na podozrivý batoh vo svojom rajóne. Kým vybuchla, bezpečnostné zložky stihli vypratať pomerne široký perimeter. Priamo na následky výbuchu zomrela jedna obeť, niekoľko desiatok ľudí sa zranilo. (Jeden človek ešte zomrel na infarkt.)

Bez Jewellovho zásahu by obetí na životoch bolo oveľa viac. V prvotnej reakcii ho všetci oslavujú ako hrdinu, dáva rozhovory do celoštátnych médií, dokonca dostane ponuku na napísanie knihy. Jeho mamička Bibi (Kathy Bates), s ktorou žije aj po tridsiatke, žiari šťastím a oprávnenou pýchou. No tak ako v Sullyho prípade, aj pre Jewella sa situácia zvrtne. Spĺňa totiž profil osamelého atentátnika a stáva sa pre FBI hlavným podozrivým. Informáciu vysnorí reportérka Kathy Scruggs z krimirubriky miestnych novín a bez váhania ju pustí do sveta. Pre Richarda a jeho matku sa začína peklo.

Ich dom obracajú vyšetrovatelia hore nohami a pred domom 24/7 parkujú hordy reportérov. Aj celoštátne noviny a televízie ako CNN označujú Jewella za podozrivého, špekulujú nad jeho skorým zatknutím, spochybňujú jeho charakter šírením informácií, ktoré ho vrhajú do zlého svetla. Jediné šťastie, že ešte kvôli ponuke na knihu Richard zavolal svojmu niekdajšiemu zamestnávateľovi, právnikovi Watsonovi Bryantovi (Sam Rockwell). Teraz sa mu veľmi zíde. Iba Bryant (spolu so svojou ruskou asistentkou Nadyou) zastupuje v boji proti štátnej a mediálnej mašinérii naivného Richarda, vychovaného v úcte voči autoritám a s túžbou sám k nim patriť (ako policajt alebo v podobnej pozícii).

Sympatie sú jasne rozdelené. Reportérka atlantských novín Kathy Scruggs vystupuje ako senzáciechtivá bezohľadná karieristka. Na ľuďoch jej nezáleží, v redakcii je medzi ženskými kolegyňami nepopulárna, pretože vystavuje svoju sexualitu a nadbieha mužským kolegom. Pri získavaní informácií sa neštíti pochybných metód. Od agenta Shawa vymámi novinku, že Jewell je terčom vyšetrovania, cez posteľ. Bryantovi vlezie v jeho neprítomnosti do auta.

Ani agenti FBI na čele so Shawom Jona Hamma nie sú práve vzorní bojovníci za spravodlivosť. Shaw zlyhá hneď na začiatku, keď celé vyšetrovanie svojho možno životného prípadu ohrozí únikom do médií výmenou za jednorazový sex. Neskôr si už síce od Kathy zachováva odstup, ale bez toho, aby mal v ruke akékoľvek dôkazy, zostáva do konca tvrdohlavo presvedčený, že Jewell je naozaj atentátnikom.

Príbeh zdôrazňuje Richardovu naivitu, dobrú vieru, túžbu ochraňovať a pomáhať ľuďom. Bibinu materinskú lásku, podporu a statočnosť aj šok a bolesť, akú jej spôsobuje ničenie synovej povesti. Bryantovu libertariánsku neohrozenosť v boji za práva svojho klienta. Najvážnejší dôsledok pomýleného vyšetrovania a mediálnej hystérie vyslovuje práve Richard (nepravdepodobne, lebo mimo charakter). Ako hračka v rukách vyšetrovateľov stráca idealistické presvedčenie o spravodlivosti amerického systému. A pýta sa, kto na jeho mieste si ešte bude ochotný konať povinnosť (napríklad upozorniť na tašku, ktorá môže obsahovať bombu), ak má hroziť, že mu médiá zruinujú život?

Dôvera v systém, v to, že keď si poctivo splním nároky svojho zamestnania, budem za to patrične odmenený, nie roznesený v zuboch „novinárskych hyen“, nie je vôbec triviálna záležitosť. Eastwoodov hollywoodsky populizmus iba príliš zjednodušene spája rôzne inštitucionálne a systémové problémy alebo ich zastiera ako individuálne morálne zlyhania. Skutočnosť skutočných príbehov nikdy nesmie byť príliš komplexná, ak majú – v žánrovom zmysle – fungovať.

Preto má filmový Richard iba jedného právnika, zlúčenie celého tímu, ktorý sa okolo ozajstného Richarda zoskupil. Jewellov priateľ Watson Bryant sa v tom čase venoval realitám a nikdy nepôsobil v trestnom práve. Jeho heroizácia vedie aj k žánrovému posunu od „seriózneho“ procedurálneho trileru smerom k tzv. buddy filmu.

Je pozoruhodné, že film o očiernení mena poctivého drobného pracanta a jeho snahe o satisfakciu očierňuje niekoho iného. Olivia Wilde v úlohe reportérky Kathy Scruggs vystihuje jej sexepíl a temperament. Neexistujú však žiadne dôkazy o tom, žeby získavala exkluzívne informácie výmenou za sex a viacerí z tých, čo ju poznali, proti tomuto vyobrazeniu aj verejne protestovali. (Jej mužský náprotivok agent Shaw je fiktívna postava.)

Jej slzy pri sledovaní tlačovky s emotívnym vystúpením Jewellovej matky navodzujú dojem, že si vstupuje do svedomia a začína veriť v Richardovu nevinu. Nepravdepodobne, lebo opäť mimo charakter. Prečo by matka kriminálnika mala hovoriť niečo iné? Pre skúsenú novinárku, akou Kathy Scruggs bola, toto nemohlo nič dokazovať.

Jewell bol vždy iba podozrivý, nikdy obvinený, a keď podozrenie voči nemu stiahli, súdil sa o urážku na cti s viacerými, prevažne mediálnymi organizáciami. Väčšina uprednostnila mimosúdne finančné vyrovnanie pred verejným procesom, ktorý by mohol poškodiť ich dobré meno.

Nie tak Atlanta Journal-Constitution, ktorý prvý zverejnil Kathin článok o Jewellovi ako o podozrivom. Noviny sa rozhodli bojovať. V roku 1999 súd poslal Kathy Scruggs do väzenia, ak neodhalí svoj zdroj. Odmietla a väzbe sa vyhla len vďaka odvolaniu. Nakoniec v roku 2011 najvyšší odvolací súd Georgie rozhodol v prospech AJC: Tvrdenie, že Jewell je podozrivý, bolo fakticky správne, a netvorilo základ pre urážku na cti. Proces sa stal dôležitou prípadovou štúdiou v otázke, či je možné nútiť žurnalistov zverejniť svoje zdroje.

V tom čase už boli obaja, Richard Jewell aj Kathy Scruggs, dávno po smrti. Jewell zomrel na komplikácie spojené s cukrovkou v roku 2007. Kathy Scruggs zomrela ešte skôr. V roku 2001 sa za nejasných okolností predávkovala liekmi proti bolesti. Pod jej zhoršujúce sa zdravie sa podľa známych a kolegov podpísal aj stres zo súdneho procesu. Jej ďalší osud a predčasná smrť v „skutočnom príbehu“ Richarda Jewella nemajú miesto.