Prísľuby z východu / Eastern Promises, 2007 © Focus Features Prísľuby z východu / Eastern Promises, 2007 ©

Globalizácia je v súčasnej dobe jedným z hlavných geopolitických činiteľov našej modernej civilizácie. Preto sa niet prečo čudovať, že v Teheráne sa môže turista napiť z Coca-Coly vyrobenej Veľkým Satanom (tak u nich nazývajú USA), že na Sibíri jazdia nemecké Mercedesy, a že napríklad Slovák si môže pochutnať na kvalitnom víne z Čile. Skrátka, veľa oblasí ľudskej činnosti sa celosvetovo viac a viac k sebe približuje a celý svet sa premiešava do jedného zaujímavého mixu.

Eastern Promises

dráma, akčný, triler
2007 / 100 min. / MP 15
Veľká Británia / Kanada / USA

David Cronenberg
Steven Knight
Globalizácia sa nevyhla ani oblasti organizovaného zločinu, ktorý najmä v prípade USA má už dlhé desaťročia podobu jednotlivých národných mafií. V súčasnosti jednou z najvplyvnejších národných mafií je jednoznačne ruská mafia, ktorá operuje najmä v Európe. Ako dokáže táto mafia ovplyvňovať život obyčajných ľudí v multikultúrnom Londýne ukazuje práve film s výstižným názvom Prísľuby z východu.

Anna (Naomi Watts) je pôrodná asistentka ruského pôvodu, ktorá sa stane na Štedrý večer svedkom pôrodu mladej rusky hovoriacej dievčiny, ktorá pri pôrode zomrie. Anna nájde jej denník a na základe neho začne pátrať po osude mladého dievčaťa s tragickým osudom a vpichmi po injekčných striekačkách. Postupne sa dostane k majiteľovi známej ruskej reštaurácie v Londýne, Semionovi (Armin Mueller-Stahl), ktorý je však aj členom ruskej mafie zvanej Vory v Zákone. Anna sa nič netušiaca čoraz viac začne zaplietať do udalosti okolo mafie. Nadviaže kontakt s vodičom Nikolajom (Viggo Mortensen), ktorý jej začne isté veci postupne vysvetľovať.

Táto zaujímavá sonda do fungovania zločineckej organizácie je zatiaľ posledným filmom netradičného kanadského režiséra Davida Cronenberga, ktorého filmografia obsahuje mimoriadne zaujímavé filmy ako je napríklad kultová Mucha. Cronenberg sa už svojím predchádzajúcim filmom História násilia zamýšľal všeobecne nad násilím a aj Prísľuby z východu riešia vzťah medzi mafiou a človekom, ktorý by sa v bežnom živote asi s mafiou vôbec nestretol.

Prísľuby z východu / Eastern Promises, 2007 ©

Scenár filmu je zaujímavo riešený. Popri klasickom rozprávaní príbehu sú len tak ako keby mimochodom vysvetľované veci okolo gangu, ako je napríklad otázka kariérneho postupu a tetovaní. Chronologické rozprávanie je ešte navyše doplnené postupným čítaným denníka ruskej dievčiny, ktorý zohráva v príbehu významnú úlohu.

Cronenberg patrí medzi režisérov, ktorých filmy ľahko spoznáte, pretože majú v sebe isté konkrétne znaky daného režiséra. V prípade filmu Prísľuby z východu je to najmä naturalisticky poňatá scéna v saune. Táto akčná scéna je vrcholom filmu, keďže oproti civilnému vyzneniu zvyšku filmu pôsobí jej prevedenie dosť šokujúco. Práve v tejto scéne sa naplno ukázal Viggo „Aragorn“ Mortensen, ktorý je spolu s naivnou Annou v podaní Naomi Watts hlavnou postavou filmu. Viggo pre túto úlohu cestoval po Rusku bez tlmočníka a snažil sa čo najlepšie pripraviť na rolu ruského mafiána. Vďaka tomu je jeho výkon vysoko kvalitný. Jeho dikcia, zovňajšok, mimika a prežívanie emócií vytvárajú vernú podobu tajomnej postavy.

Príbeh Prísľubov z východu je relatívne silnou stránkou filmu, ale oveľa viac vyznieva výborné spracovanie daného scenára. Cronenberg majstrovsky rozpráva príbeh, ktorý ma zopár chýb krásy, ale práve režijné spracovanie to dokáže vcelku hodnotne prekryť. Navyše spomínaný výkon Vigga Mortensena je výrazným kladom filmu. Dokonalejšie stvárnenie ruského mafiána si ani neviem predstaviť. Preto je tento film veľmi kvalitným trilerom a zaujímavým príspevkom do rodiny mafiánskych filmov.