Pripojení © 2021 Netflix Pripojení © 2021 Netflix

Smršť energie, originálnych nápadov a veľmi príjemný vizuálny zážitok. Dúfal som, že najnovší animovaný film, ktorý minulý týždeň debutoval na Netflixe, bude mať tieto tri vlastnosti. V nasledujúcich riadkoch popíšem, či som sa dočkal.

The Mitchells vs. the Machines

animovaný, dobrodružný, komédia, rodinný, sci-fi
2021 / 114 min. / MP

Michael Rianda, Jeff Rowe
Michael Rianda, Jeff Rowe

Pripojení (alebo v anglickom origináli The Mitchells vs. the Machines) sa dostali do môjho hľadáčika najmä pre svoje zaujímavé obsadenie. Vzhľadom na zatvorené kiná a teda fakt, že film debutoval na streamingovej platforme Netflix, som sa potešil, že konečne dostanem šancu vidieť ho v originálnom znení s titulkami. Chvalabohu za to!

Rodina Mitchellovcov je síce animovaná, ale vlastnosťami veľmi ľudská a vy jej musíte fandiť. Každý z jej členov je zaujímavým človiečikom. Katie (Abbi Jacobson) je nadaná mladá filmárka s veľkým zmyslom pre humor. Jej krátke filmy a seriály (v ktorých neraz hrá hlavnú úlohu jej pes) sú na YouTube obľúbené a vďaka ich originálnemu poňatiu aj virálne. Nečudo, že Katie sa hlási na univerzitu, kde má v pláne študovať film.

Jej otec (Danny McBride) sa snaží byť milujúcim rodičom, dcére však nerozumie. Najradšej by bol čo najďalej od moderných technológií, kdesi v lesnom zrube. To, že pri rodinnej večeri všetci pozerajú do mobilov či tabletov, ho neskutočne vytáča a záľubu dcéry vo výrobe vtipných videí neberie nijak vážne. Stmelovačom rodiny je mama (Maya Rudolph), ktorá tak trošku závidí niektorým influencerom na Instagrame ich spokojný rodinný život a napokon je tu syn (Michael Rianda), ktorého veľkou záľubou sú dinosaury.

Pripojení © 2021 Netflix

Katie sa teší na vysokú školu, no jej radosť prekazí otec, ktorý dcére zruší letenku, nahádže kufre do auta a vezme celú rodinu na cestu na internát naprieč celými Spojenými štátmi. Nešťastná budúca študentka si takto začiatok školy nepredstavuje, lenže rodina sa čoskoro ocitá v strede povstania robotov. Záchrana sveta pred nastolením digitálnej krutovlády zostáva práve v rukách Mitchellovcov.

Aj keď je hlavným motívom filmu Pripojení sila rodiny a medziľudských vzťahov a mnohé morálne aj filozofické otázky, budete sa kráľovsky baviť. Nejde len o humor vyjadrený slovne, ale aj obrazom. Rôzne drobné odbočky, vizuálne spracovanie s prekvapivými pointami, ale aj komika v tvárach postáv robia z filmu zážitok, pri ktorom by ste nemali zmeškať ani sekundu z deja.

Je pre mňa dosť ťažké zhodnotiť, či by snímka bavila aj deti. Dospelí sa však môžu pobaviť na mnohých vtipoch. Tvorcovia tentoraz našťastie vynechali trápne a nechutné dvojzmysly, miesto toho si dali záležať na rôznych odkazoch na slávne filmy. Niektoré sú nenápadné (pozornému oku neunikne pocta klasike Shining), iné úplne priznané (keď sa akčná mama hrá na hlavnú hrdinku z Kill Bill, hrá jej do toho ešte aj tá správna hudba). Na vizuál si netreba zvykať, je nápaditý a okrem inovatívnych prvkov prináša zaujímavú kombináciu počítačovej a ručnej animácie. Špecifický štýl dopĺňa spomínaný vhodne zvolený soundtrack.

Pripojení © 2021 Netflix

Zaujímavá zápletka o umelej inteligencii ponúka veľký priestor na rôzne vtipné nápady, svet strojov totiž nie sú len humanoidi, ale napríklad aj mimoriadne snaživé robotické vysávače pokúšajúce sa prispieť k apokalypse svojou troškou. Stávka na obsadenie tvorcom vyšla, okrem už spomenutých mien ťahajú film výrazne (dejovo aj komicky) dvaja pokazení roboti v podaní komikov Freda Armisena a Becka Bennetta. Vo filme začujete napríklad aj speváka Johna Legenda či moderátora Conana O’Briena.

Akcia vo filme je zaujímavá, dojímavé momenty si uchovávajú dekórum a nie sú patetické, čo by sa však dalo vytknúť je zopár hluchých miest. Občas sa totiž zdá, že scenáru na pár sekúnd došiel dych. Našťastie, je to udalosť pomerne zriedkavá.

Film Pripojení má silný nábeh na to, aby sa stal klasikou a pokračoval v prípadnej druhej časti. Či však dokáže prežiť dlhšie, než po prvý diel, je otázne vzhľadom na to, že nešiel do kina. Tak či onak, napriek tomu, že je ešte len máj, už teraz si dovolím povedať, že patrí medzi najlepšie snímky roka 2021.