Cursed

horor, komédia
2005 / 97 min. / MP 15
Nemecko / USA

Wes Craven
Kevin Williamson
Dve siroty, šikanovaný introvertný stredoškolák a atraktívna mladucha zamestnaná v showbiznise, v podaní Christiny Ricci, si spolu spokojne žijú v klasickom americkom sitcomovom domčeku na predmestí Hollywoodu, až kým neutrpia pár uhryznutí a škrabancov pri automobilovej nehode. Následne sa začnú diať veci veľmi podivné. Náš nesmelý chudáčik si to vybaví ručne-stručne s miestnym šikanistom a nabalí si jeho kočku a jeho podarená sestrička zavetrí na 50 metrov pár kvapiek krvi vyšlých z nosa jej aziatskej kolegyne. A hádajte vážení, ktože to má všetko na svedomí!? Veru tak, Wes Craven, autor slávneho Vreskotu.

Film Prekliatie je najnovší mládežnícky horor Wesa Cravena, tentoraz o vlkodlakoch, a bez okolkov vám prezradím, že by to ako recenzia na tento film dokonale postačilo (ale na vynikajúci Vreskot pri tom radšej zabudnite). Niežeby film neobsahoval typické humorné presahy a parafrázy na klišé a la Hollyvood. Nienadarmo sa jeho dej odohráva priamo tam, pod dohľadom voskovej figuríny vlkodlaka a iných upomienkových rekvizít, ale to všetko sme už videli v troch Vreskotoch a bolo to lepšie. Napríklad strašidelnú hudbu, ktorá neodbytne vyvoláva dojem, že sa niečo stane a nič sa nestane, respektíve „len sa mu (jej) to snívalo“, alebo náhle šokové strihy, ústiace do banálnych scénok. Psychologické úvahy typu „čo je dobré na tom byť vlkodlakom“, a čo z toho vyplýva morálne, sme si zase v oveľa lepšej verzii vychutnali vo filme Vlk (1994) s Jackom Nicholsonom.

Pokiaľ ste však vyslovenými priaznivcami žánru, aspoň takými ako ja, nie je celkom odveci ísť si film pozrieť. Dočkáte sa zopár naozaj vtipných aj strašidelných scénok, dialógov a rôznych jednotlivostí, ktoré tiež nie sú na zahodenie, aj keď dohromady veľký strach, napätie ani smiech nevyprodukujú. Osobne by som kino navštívil len kvôli rozhovoru hlavného hrdinu, ako novopečeného vlkodlaka s jeho homosexuálnym spolužiakom. Okrem toho, pokiaľ ma oči neklamali, je možné na pol sekundy zhliadnuť obnažené poprsie veľmi sexy idolky Christiny Ricci, ale za to vám neručím (uvidíme, keď film vyjde na dvd). Ženská časť publika si tiež príde na svoje.

© Miramax

Najstrašidelnejšia je na tomto horore hudba a pokiaľ píšete diplomovku o pôsobení zvukových efektov, tak tento filmík nevynechajte, je dobrou ukážkou toho, ako nás dokáže zvuk vydesiť bez ohľadu na to, čo sa na plátne deje. Samotní vlkodlaci tiež celkom ujdú. Možno keby sme neboli na najrôznejšie príšerky už notoricky zvyknutí, tak by sme sa aj nejakého toho záchvatu hrôzy dočkali. Pre ľudkov, čo sa nechali v 80. rokoch zamraziť a teraz vyšli von z chladničky, je film ideálnym prostriedkom na privodenie si infarktu.

Ak spočítam plusy v podobe dvoch Christininých pŕs (+2), „homosexuálneho“ dialógu (+1), pár naozaj vtipných scén (cca +5), a odpočítam ich od mínusov ako neoriginalita (-1), na horor malá strašidelnosť (-5) a odfláknutý scénár (-1), stále mi ešte zostáva jedno plus, takže pokial máte vyslovene radi teenage horory, je navšteva tohoto filmu predsa len o niečo lepší nápad ako čumieť doma do steny.