Predtým, ako som ťa poznala © 2016 Forum Film SK

Z času na čas sa v kinách vyskytne romantický film, ktorý dokáže zaujať širšie publikum než len milovníkov ružovej knižnice Rosamunde Pilcher. Predtým, ako som ťa poznala je jedným z nich. Čerpá z vydarenej knižnej predlohy autorky Jojo Moyes, ktorá má na svedomí aj scenár k filmu. Kniha sa aj vďaka popularite filmu stala bestsellerom, čo autorka neváhala rozumne využiť na jej literárne pokračovanie.

Me Before You

romantický, dráma
2016 / 110 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Thea Sharrock
Jojo Moyes
Dej rozpráva silný príbeh lásky nesúrodej dvojice z anglického vidieka. Louise Clark (Emilia Clarke) pracuje v miestnom bistre, chodí s Patrickom, ktorého asi nemiluje a jej život sa rúti do slepej uličky. Will Traynor (Sam Claflin) je úspešný mladý muž, ktorý miluje svoj život, no ten sa rapídne zmení po ťažkej dopravnej nehode. Ostane pripútaný na lôžko a stratí vôľu žiť. Všetko pre neho prestane dávať zmysel, až do chvíle, kým sa u neho nezjaví otravná, nevkusne oblečená Louise. Willova matka ju najme na šesť mesiacov ako jeho osobnú opatrovateľku. Dievča má jasnú, časovo obmedzenú misiu, presvedčiť deprimovaného mladíka, že život stojí za to žiť.

Len málo filmových príbehov dokáže s takou ľahkosťou kombinovať vážne životné tragédie s úsmevnou romancou ako sa to podarilo režisérke Thee Sharrock. Thea je svetu zatiaľ pomerne neznáma režisérka s pozitívnym kreditom za historickú sériu o Henrichovi V., The Hollow Crown.

Silná téma filmu je podporená vynikajúcimi hercami, ktorí typovo absolútne zapasovali. Emiliu Clarke poznáme z historických Hier o tróny či najnovšieho Terminátora. V podobnej úlohe ako je Louise sme ju zatiaľ nevideli. Dokáže úžasne predvádzať roztržité grimasy rovnako ako aj milotou sršiaci empatický pohľad. Fešák Sam Claflin, známy zo štvrtých Pirátov z Karibiku, no predovšetkým zo série Hunger Games, zvládol osudom skúšaného hundroša Willa bravúrne. Spolu vytvorili magický pár aký tu máme raz za dekádu. Protiklady sa zvyknú priťahovať a v kino svete to platí viacnásobne.

Motív eutanázie je tu podávaný v znesiteľnej forme. Divák sa so psychickými pohnútkami chudáka Willa do istej miery dokáže stotožniť. Trpkejšiu linku krásne vybalansuje klasický britský humor. Ak si teda vyberiete Predtým, ako som ťa poznala ako film na večer, rozhodne po ňom neskončíte s depresívnymi myšlienkami. Film je predovšetkým oslavou života a dôkazom, že sa ho oplatí žiť na plno v každej situácii. Nečakanými zvratmi síce neprekvapí, no romantické duše, podotýkam nie len nežnejšie pohlavie, v ňom nájdu to pravé citové pohladenie.

Predtým, ako som ťa poznala patrí k tomu najlepšiemu, čo sa v žánri za poslednú dobu podarilo. Vôbec by som sa nečudoval, ak by sme tu mali onedlho sfilmované knižné pokračovanie, kde sa dozvieme, čo bolo potom. Ak by znovu obsadili Emiliu Clarke, išiel by som do toho.

Spisovateľka a scenáristka Jojo Moyes trafila romancou z britského vidieka jednoznačne klinec po hlavičke. Pesničkovému soundtracku sa to podarilo tak napol. Napriek tomu ide o nadpriemerné romantické dielo, ktoré vo vás bude rezonovať rozhodne dlhšie ako tohtoročné jednohubkové blokbastery.