Prístupnosť: MP

Réžia: Paul Feig
Scenár: Katie Dippold, Paul Feig
Kamera: Robert Yeoman
Hudba: Theodore Shapiro
Strih: Melissa Bretherton, Brent White

Hrajú: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones, Cecily Strong, Chris Hemsworth, Bill Murray, Michael Kenneth Williams, Andy Garcia, Matt Walsh, Sigourney Weaver, Annie Potts, Dan Aykroyd, Elizabeth Perkins, Dan Castellaneta a ďalší

Krotitelia duchov (Ghostbusters) sa po svojom uvedení do kín v roku 1984 stali takým menším fenoménom. Nasledovalo pokračovanie, množstvo videohier, knihy, komiksy aj dva animované seriály. Záujem fanúšikov neutíchal a priebežne bol živený aj zvesťami o pokračovaní, ktoré vždy odmietol niekto z hlavného hereckého tria Bill Murray, Dan Aykroyd, Harold Ramis. Dnes už je jasné, že pokračovania sa nedočkáme a to nielen pre množstvo pretečeného času.

Aktuálna novinka v našich kinách je totiž remakom pôvodného filmu, resp. rebootom celej frančízy, keďže sa vraciame až do momentu, keď ešte žiaden tím krotiteľov duchov neexistuje. Máme tu teda klasický team assembly film, na aké sme si v poslednej dobe museli zvyknúť. Veľkú časť minutáže sledujeme hlavné hrdinky pri tom, ako sa dostávajú do bodu, v ktorom pôvodní krotitelia začínali svoj prvý filmový príbeh, čo je sem-tam vtipné alebo aspoň úsmevné a zákonite plné odkazov na pôvodný film. Celé je to takým veľkým a zbytočným odkazom na snímku spred viac ako 30 rokov. V porovnaní, ktorému sa nedá vyhnúť, je novinka jednoznačne slabšia, čo sa týka atmosféry aj príbehu.

Natíska sa otázka, či sa nedalo aj inak. Mohlo sa namiesto rebootu urobiť aspoň voľné pokračovanie, v ktorom by nové hrdinky prebrali remeslo od starých pánov. Väčšia zaangažovanosť Billa Murraya a Danyho Aykroyda by filmu len pomohla. Takto tu síce sú, ale v mikroúlohách, ktoré predstavujú len odkazy na pôvodný počin.

Krotitelia duchov (Ghostbusters, 2016)

Aj nová štvorica krotiteľov sa snaží, ale je výrazne postavená na stereotypoch pre ženy-komičky. Melissa McCarthy (známa zo seriálov Gilmore Girls a Mike and Molly) tu, ako aj v ďalších filmoch, predvádza humor postavený na pádoch a podobných hlúpostiach, ktoré majú byť vtipné asi preto, že je tučná. Vraj to má takto rada, neviem, ale o ostatných je aj škoda písať. Jediná, ktorá vyniká, je Kate McKinnon a to vďaka absurdnému humoru, ktorý si zrejme natrénovala v rade sketch show.

Pre divákov, ktorí sa zľakli nastupujúceho feminizmu, z toho vyplýva jedno – nič sa nedeje, Krotiteľov duchov si pokojne pozrite.

Pôvodne som tu chcel napísať niečo v tom duchu, že film nie je taký zlý, ako by sa mohlo z mnohých reakcií zdať, ale je. Škodí mu však hlavne rozmýšľanie. Takže závisí od vašej nátury, či sa necháte unášať jeho dejom a humorom, alebo vám budú zmienené nedostatky vadiť už v kinosále.

V oboch prípadoch si radšej pozrite originálnych krotiteľov alebo Caspera.